Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linolja, svartmögel och biocider  (läst 5974 gånger)

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
Linolja, svartmögel och biocider
« skrivet: 25 feb-12 kl 09:46 »
Hallå där!

Vi har tre rum där timret är framme och vi har tänkt att måla timret med linoljefärg.
Men vi har hört talas om att bland annat svartmögel har uppstått efter linoljefärgen. Vi läste om detta här t.ex: http://www.loghomeu.com/forum/topics/mold-problems-with-oil-stain

* Så jag undrar om det är någon som har kunskap om detta? Har linoljefärg några biocider som motverkar liknande angrepp? Eller finns det någon biocid produkt ni rekommenderar som man själv kan blanda i färgen?

* Samt undrar vi om vattenburen träbets är att rekommendera till inomhus timmerväggar? (Då det kostar hälften mot vad linoljefärg gör)

Uppskattar alla inlägg!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #1 skrivet: 25 feb-12 kl 10:22 »
Möglet behöver vatten för att växa. Det finns inte i linoljefärgen.
(Vissa svampar (minns inte vilka) kan bryta ner cellulosa och därur komma åt vatten.)

Vi betsade en stol med vattenburen bets. Senare lackade vi stolen, men ett ställe missades. Detta ställe färgade av sig om man lutade sig mot, och var lite varm. Synd på den skjortan.

pyromanen

  • Gäst
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #2 skrivet: 25 feb-12 kl 10:44 »
Varför inte äggoljetempera?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #3 skrivet: 25 feb-12 kl 10:57 »
Varför inte klina om väggen? Då har du tätat och isolerat, fuktvandringen funkar, väggen kan kalkas/linoljas, linoljetemperas.. Billigt, ofarligt, VACKERT och traditionellt. Jacken i bjölkarna är till för att hålla leran på plats.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 11:01 »
linolie er ju på et sat mat for mögel.
Der er et middel ,som er udvundet från citrus kerner som man kan tilsætte ,kann inte komme ihåg namnet
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #5 skrivet: 25 feb-12 kl 11:08 »
du kan bruge citric eller atamon!
her er et link.
http://info.nyborggaard.dk/linolie/
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #6 skrivet: 25 feb-12 kl 12:32 »
Om jag förstår rätt i länken handlar det om utomhus det har möglat och ja det kan hända precis som på annan färg. Inomhus har jag dock aldrig hört talas om att det möglar om det inte är ouppvärmt och väldigt fuktigt.

Att linoljefärgen dessutom skulle vara dubbelt så dyr som vattenlöslig bets är inte sant. Kanske till literpriset sett men räkna efter hur mycket det går åt så stämmer det nog inte längre.  Linoljefärd är väldigt drygt och ska du måla en timmervägg så använd en färg som åtminstone inte förstör väggen för framtiden. Linoljefärg, limfärg eller äggoljetempera är att rekommendera.

Jag håller annars med tinna.m om att istället klina om väggarna, man kan använda den klining som idag sitter så löst och trillar ner och blöta upp denna igen och återanvända. En timmervägg som varit klinad har aldrig varit menad att vara synlig det är bara en modenyck att råspont och timmer ska plockas fram, det finns ingen historisk förankring alls kring det och en klinad vägg håller ett mycket bättre klimat i huset.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #7 skrivet: 25 feb-12 kl 14:09 »
att linoljefärg skulle mögla inomhus i uppvärmt utrymme har jag aldrig stött på.det krävs hög luftfuktighet för att mögel skall växa.det skulle i så fall vara att stockarna i sig var fuktiga men då beror det ju på ett annat problem,stockarna skall vara torra i en normalmiljö.
utvändigt kan dock linoljefärg mögla under vissa betingelser då dagens färger inte innehåller de pigment som skyddade mot mögel/svampar.( bl.a blyvitt).
då har äggoljetempera en mycket högre benägenhet att mögla då den förutom linolja innehåller protein (äggen) som i kontakt med hög luftfuktighet är en bra matkälla för svampar.
visst går det att använda lasyrfärg,finns både vatten o oljebaserad men de är ju inte täckande.Tänk också på att en utomhusfärg är mindre lämplig inomhus då de oftast innehåller fungicider(för att förhindra mögel o alger) som avsöndras ut i rummet.
skall du måla timret föreslår jag en linoljefärg för inomhusbruk,matt och strykes i minst två lager,ovanpå den går också att köra en limfärg,dock är den känslig för vatten o beröring,men det är lätt att göra en stänkmålning som förekommer i gamla hus.
Ulf

 

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #8 skrivet: 25 feb-12 kl 15:01 »
Tack alla för svaren, mycket uppskattat. Ja, då var det som jag misstänkte då :) Jag har bara tittat på priser per liter, och jag inser nu att det var ju inte helt rätt :/

Vi vill inte klina, vi kommer att köra ett litet egen race med en blandning av original och vår speciella smak.
Då blir det linoljefärg. Ett rum skall bli målat i "allmogeblå", lite barock känsla, och de två andra rummen skall bli målade i "järnoxidbrun".


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #9 skrivet: 04 jul-19 kl 20:34 »
Det har gått några år sedan tråden användes men ämnet är aktuellt. Åtminstone i mitt hushåll.

Målade för två år sedan ett trädgårdsmöblemang efter konstens alla regler med olja och tre strykningar av linoljefärg med en Faluröd kulör.

Möblemanget blev ganska lite åt det svarta hållet på sina ställen, någon form av mögel tänker jag.

Så, är dagens linoljefärg lite väl snäll? vad gör man åt det svarta? tvätta, måla över? hälla i något bra i färgen och måla om?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #10 skrivet: 04 jul-19 kl 21:04 »
Det har gått några år sedan tråden användes men ämnet är aktuellt. Åtminstone i mitt hushåll.

Målade för två år sedan ett trädgårdsmöblemang efter konstens alla regler med olja och tre strykningar av linoljefärg med en Faluröd kulör.

Möblemanget blev ganska lite åt det svarta hållet på sina ställen, någon form av mögel tänker jag.

Så, är dagens linoljefärg lite väl snäll? vad gör man åt det svarta? tvätta, måla över? hälla i något bra i färgen och måla om?

Lärde mig för en tid sedan att linolja som inte raffineras innehåller en hel del som mögel livnär sig på.
Mitt förslag är att tvätta med kaustik soda och skrapa bort färgen på utsatta ställen och torka möblemanget nogsamt innan du målar igen.
Har du inte möjlighet att torka i varmt rum så förvara dom inomhus i väl ventilerat utrymme och måla dom april-juni nästa år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel och biocider
« Svar #11 skrivet: 04 jul-19 kl 21:25 »
Lärde mig för en tid sedan att linolja som inte raffineras innehåller en hel del som mögel livnär sig på.
Mitt förslag är att tvätta med kaustik soda och skrapa bort färgen på utsatta ställen och torka möblemanget nogsamt innan du målar igen.
Har du inte möjlighet att torka i varmt rum så förvara dom inomhus i väl ventilerat utrymme och måla dom april-juni nästa år.

Låter ju som en dålig utveckling när man nu sparar in på dom riktiga svampdödarkemikalierna. Om man ska se det med aspekten att det är lite trist och måla varje år. Om miljön mår bättre är det ju bra.

Läste i något forum om en fungocid som var just basisk och inte skulle blandas med oljefärger, och isåfall skulle man tvätta med tex ättika mellan rengöringen och en ny strykning med linoljefärg.

Många är tipsen och tolkningarna... om jag hade varit en mögelspor så skulle jag skratta mej trött dagligen.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bustera, Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser