Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra små odlingar: Norr om Östersund  (läst 8685 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #20 skrivet: 02 aug-19 kl 18:01 »
De senaste veckorna har varit varmare och värmefläkten har gått i gång bara någon enstaka natt. Potatisen och rädisorna har växt bra. Potatislandet är hjälpligt rensat från ogräs. Jag plockade av de yttre fräsjärnen och gick mellan raderna och rev upp jorden. Egentligen hade jag tänkt montera kup-plogen efteråt. Men hon som numera tituleras min fru började direkt att kupa manuellt med en hacka.

På skifte 1 växer lökarna. Än så länge har vi inte tittat hur mycket. Sockerärtorna vet jag inte om det hinner bli något av. De växer dåligt. Vi har kanske inte vattnat tillräckligt eller något. Av de gamla fröna är det något enstaka som har tagit sig. De får växa tills det är dags att fräsa igen till hösten.
Bryssel- och blomkål kanske det kan bli något av. Men bladen är väldigt angripna av insekter. Vi plockade av plasten från tunneln förra veckan för att underlätta när vi ska vattna.

I fredags drog vi upp en vitlök igen. De börjar klyfta sig så smått nu. Av jordgubbarna har vi provsmakat några. Nu när vi har jordgubbar att jämföra med så vill jag nog kalla Regina för stora smultron. Smaken är mer intensiv på dem.
De gula ärtsoppeärtorna växer någorlunda. Det blev aldrig att vi köpte något mer paket, så resten av biten är osådd.
Av de gamla blomfröna är det i alla fall en pensée som blommar. I övrigt är det dåligt. Lite till höger planterade vi en Bondpion och en planta rosenhallon. De vill tydligen inte ha sol hela dagen så där kan vara lämpligt.

På altanen fungerar det väldigt bra. Tydligen var det en bra idé med värmefläkten. Den här bilden tog jag idag. Gurkan är 27 cm lång och växer ca 2 cm/dygn. Flera andra gurkor är på gång. Den första tomaten är knallröd och snart helt mogen. Många andra tomater börjar snart rodna och småtomater överallt. I år blir nog en hel del moget innan vi måste plocka in och eftermogna. En paprika har börjat växa till sig.

När vi gifte oss var det två sällskap som oberoende av varandra kommit på att vi skulle ha äppelträd. Vi hade uppskattat om de även kommit på att vi kanske hade behövt lite hjälp när de skulle planteras.

Vi fick även två plantor Zilga druvor. Här blev jag tvungen att kapa ner en massa långgräs. Först med trimmer och sedan med gräsklippare. Till att börja med får druvorna klättra på en bit gammalt fårstängsel, som väntat sedan 1970-talet på att komma till användning.

I övrigt har jag börjat planera för en rabatt, där vi tänkt att perenna blommor ska växa. Brandliljorna ska få flytta dit. För några år sedan fick jag tag på frön från kejsarkrona vi ska försöka få i gång där. Vad mer det blir får framtiden utvisa. Tulpanerna förstås kommer att hamna där.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #21 skrivet: 03 aug-19 kl 16:44 »
Tack för att du delar med dig!
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #22 skrivet: 26 aug-19 kl 15:59 »
Vi har kunnat börja skörda lite smått här. Första gurkan plockade vi den 7/8 och den andra någon vecka senare. Båda vägde lite drygt 4 hekto och var ca 31 cm lång. Två till ska det kunna bli. Tveksamt om det blir några fler. Någon enstaka kanske kan börja växa.

Tomaterna växer och mognar efter hand. Vi har ätit upp varsin. Den allra första, som vi ska ta frön från får sitta kvar ett tag till.

Två paprikor som vi kan plocka om vi vill. Det verkar inte vara fler på gång. Dessa plantor är ändå inte så platskrävande så vi tar in dem när det börjar bli kallare.

Vitlöken drog vi upp i dag. 15 st. som jag gärna sett varit lite större. Vi får se om vi planterar från dessa eller om vi köper nya. Några av våra hade bulbiller, eller vad det heter. De tänker vi så, så får vi se om det blir något av dem.

Potatisen ser ut att kunna bli ungefär förväntat resultat. Vi har ätit av dem två gånger och har ingen anledning att köpa från affären på ett tag.

Jag vet inte om jag nämnt att vi planterade ett litet plommonträd för två år sedan. Efter ett år började den blomma. Den här sommaren började den ge tre eller fyra frukter. Efter hand ramlade de av, av någon anledning. Den sista började se ut som den skulle mogna. Den satt på en gren som på något sätt gått av, så det var inte konstigt att den inte blev klar. Det kanske var skatorna som plockade plommonen.

De första rädisorna vi sådde har gått i blom. Jag vet inte om vi tänker ta frön. De var en aning stark smak på. Den andra sorten provsmakade vi i dag. Mycket behagligare smak på den.

Vårt kombinerade smultron/jordgubbsland är lite för litet ännu. Det mognar något bär då och då. Inte värt att plocka annat än för att få en godbit när man är ute och stökar med något. Vi har tagit frön från några av de som mognade först.

Lika dant med hallonen. Jag har förberett lite där vi ska flytta in några vildväxande från annat ställe. Så småningom kanske det kan bli ett någorlunda stort bestånd.

Sockerärtorna kan man börja plocka av nu.
De gula ärtorna borde börja blomma nu tycker jag.

Vi har plockat en del röda vinbär för att servera tillsammans med glass vid ett par tillfällen. Lite mer tänker vi nog ta innan skatorna har ätit upp allt. Det är några buskar som de inte verkar ha hittat ännu.
Svarta vinbär börjar mogna, men de buskarna ger ännu inte speciellt mycket bär. Det kanske går få ihop ett par hekto av dem.

Gul lök ser ut att kunna ge skaplig skörd. De får vara kvar ca en månad till och växa på sig.

Blomkål och brysselkål verkar inte vara värt att skörda något av detta år. Vi har hört att många har dålig tillväxt av liknande plantor.

Det kan bli några små kålrötter för oss. Där vi sådde börjar det kunna bli en del. När vi gallrade slängde vi de utgallrade på jordhögen. Många har rotat sig där. Vi har inte tittat hur tillväxten varit. Det får bli en överraskning framåt hösten.

Det verkar kunna bli hyfsat varm några veckor till.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #23 skrivet: 07 sep-19 kl 17:01 »
Det verkar inte bli någon värme och löven börjar ramla ner från träden här.
Angående blomkål och brysselkål har jag läst på lite. De har mycket längre utvecklingstid än vad jag trodde. En blomkål verkar det kunna bli och brysselkålen har börjat få små knölar i bladvecken. De ska tydligen klara ganska låga temperaturer, så det kanske kan bli några att äta.

För en vecka sedan tog vi upp rädisorna. Något hekto blev det väl. Men en rädisa trivdes tydligen mycket bra. Här är den i sällskap med två av normalstorlek. Man kanske borde ha låtit den stå kvar och ta frön från den i stället. Den smakade i alla fall mycket gott.

De gamla fröna vi sådde på skifte 1 är det en del som växer. Morötter, men mycket små, och rädisor. Även de här rädisorna har stocklöpt. Vi såg egentligen inte att det växte, så de har fått vara helt i fred. Vi tänker ta frön från båda sådderna och blanda ihop. Det blir överraskningsrädisor. Jag funderar på om de vi sådde i drivbänken hade det för gynnsamt och det var därför de gick i blom så fort. De ska nog sås på friland.

Kålrötterna vi slängde på jordhögen har växt till sig riktigt bra. Några är faktiskt i normal storlek, trots att bara rotändarna är i jorden. Själva kålrötterna ligger alltså ovanpå.

I dag tar vi in allt från altanen. Värmefläkten får inte vila många timmar i taget.

Tomaterna får eftermogna i en skål inomhus. Det blev inte mer än ca 1,5 kg. Den första har vi lagt undan för att ta frön av.
 Vi prövade i somras med att sätta några tomatplantor utomhus mot en södervägg. Det visade sig att det inte fungerar här. Det gör vi inte om.
Gurkorna har stått en bit ifrån värmefläkten så de har inte gett mer än totalt tre gurkor.
Vi gör ett experiment och klipper topparna från två tomatplantor och två gurkplantor och sätter i krukor i köket. Om man har en särdeles tur kanske det kan bli något av det.
Örterna och paprikorna står i köksfönstret nu. De verkar inte ha trivts riktigt bra på altanen i år. En paprika har vi ätit upp och en är det lite storlek på. Den tar vi frön av när den mognat ordentligt. Några småttingar är på gång.

Det kan nog bli en hel del potatis. Vi tar upp en del efterhand till middag och det mesta är av skaplig storlek.
En del sockerärtor har vi skördat och ätit upp. Det mesta låter vi stå och tar som utsäde. Gula ärter blommar, men jag har inte sett någon tendens till ärtskidor. Det har ingen betydelse ändå. Det var mest för dess gynnsamma inverkan på jorden jag sådde dem. Jag har även läst att om det inte vuxit ärt tidigare på en plats kan det vara svårt att få dem att växa bra. Något om en viss bakterie tydligen. Nu borde den bakterien finnas på två skiften i alla fall.

Solrosor och ringblommor börjar ha blommat över. Luktärterna blommar fortfarande fint och det börjar bli fröskidor. Vi tänker ta frön från blommorna och så nästa år igen. Sommarblommorna vi sådde börjar också ha blommat över. Där ska vi nog också kunna samla frön. Det blir nog svårt att separera dem och det är bara ett par sorter vi vet vad det är, så det får bli en blandning.
Jag har gjort en mall till frökuvert i ett kalkylark. Det fungerar bättre tycker jag än de mallar jag har hittat på nätet. Det är ganska enkelt att kopiera in bilder och skriva anvisningar innan man skriver ut dem.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #24 skrivet: 07 sep-19 kl 18:19 »
Det är många många år sedan jag odlade ärtor men jag kommer ihåg att jorden måste innehålla speciella bakterier för att ärten ska trivas.
antingen ypar man utsädet med bakterierna eller så tillför man bakterierna direkt till jorden. Detta gäller jord där ärtor aldrig odlats förut.
Jag tror, men jag är inte säker på, att det uppstår inte bakterier i jorden bara för att man odlat ärtor där tidigare.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #25 skrivet: 07 sep-19 kl 18:39 »
Det du skrev gjorde att jag blev tvungen att söka på nätet om de där bakterierna. Jag hittade en sida hos jordbruksverket. Den kan man nog anse som tillförlitlig.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/arter/vaxtnaring/vaxtnaringsbehov.4.3229365112c8a099bd980007101.html
Samverkan med bakterier ger kväve

Genom en symbios med kvävefixerande bakterier får ärter tillgång till kväve. Bakterierna, som lever på plantans rötter, finns naturligt i jorden. Normalt behöver du inte ympa utsädet med bakterier, även om du inte odlat ärter på fältet under lång tid. Även åkerbönor samverkar med samma typ av bakterie.


Normalt ska man alltså inte behöva ympa in dessa bakterier. Jag har även sett några enstaka plantor som verkar vara någon ärtväxt. Det är mycket möjligt att jag tidigare missförstått hur den här symbiosen uppstår eller att jag läst någon källa som var felaktig.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #26 skrivet: 07 sep-19 kl 18:59 »
Det du skrev gjorde att jag blev tvungen att söka på nätet om de där bakterierna. Jag hittade en sida hos jordbruksverket. Den kan man nog anse som tillförlitlig.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/arter/vaxtnaring/vaxtnaringsbehov.4.3229365112c8a099bd980007101.html
Samverkan med bakterier ger kväve

Genom en symbios med kvävefixerande bakterier får ärter tillgång till kväve. Bakterierna, som lever på plantans rötter, finns naturligt i jorden. Normalt behöver du inte ympa utsädet med bakterier, även om du inte odlat ärter på fältet under lång tid. Även åkerbönor samverkar med samma typ av bakterie.


Normalt ska man alltså inte behöva ympa in dessa bakterier. Jag har även sett några enstaka plantor som verkar vara någon ärtväxt. Det är mycket möjligt att jag tidigare missförstått hur den här symbiosen uppstår eller att jag läst någon källa som var felaktig.


Vi har inte odlat några bönor och ärtor här sedan vi flyttade hit.
9 år sedan och föregående ägare odlade nog inte speciellt heller.
Och i år har vi provat gråärt och flera sorter bönor.
Och dom har inte visat några som helst symtom på att inte må speciellt bra.  Yess
Så min jord hade rätt bakterier för jag hade inte den blekaste aning om detta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #27 skrivet: 07 sep-19 kl 19:12 »
Nu har jag tänkt till lite i fråga om de här bakterierna. Om jag tänkt rätt eller fel kanske någon annan vet bättre.

Eftersom bakterierna och ärternas rötter lever i symbios med varandra borde då bakterierna föröka sig i kontakt med rötterna. Detta borde då innebära att det för varje gång man sår ärter blir jorden mer gynnsam för ärterna att växa i. Men man måste väl tillämpa växelodling ändå.

Vad tror ni om den teorin?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #28 skrivet: 07 sep-19 kl 19:17 »
Nu har jag tänkt till lite i fråga om de här bakterierna. Om jag tänkt rätt eller fel kanske någon annan vet bättre.

Eftersom bakterierna och ärternas rötter lever i symbios med varandra borde då bakterierna föröka sig i kontakt med rötterna. Detta borde då innebära att det för varje gång man sår ärter blir jorden mer gynnsam för ärterna att växa i. Men man måste väl tillämpa växelodling ändå.

Vad tror ni om den teorin?

Ingen aning. Dock funderar jag på var jag ska odla gråärt nästa år och jag kan testa och se hur resultatet blir.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #29 skrivet: 07 sep-19 kl 19:27 »
Hittade en annan artikel om det här ämnet: https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-centrala/forskn/popvet-dok/faktajordbruk/pdf01/jo01-11.pdf

Där finns bl. a. att läsa att bakterierna gynnas av lite basisk jord. Då borde de trivas här. Men man skulle kanske leta fram stickorna man kollar Ph-värdet med.
Och olika klöver bildar symbios med samma bakterie. Även detta bör vara en trivselhöjande faktor. Både röd- och vitklöver växer i överskott runt gården.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #30 skrivet: 07 sep-19 kl 19:45 »
Ett citat som jag tycker bekräftar min teori om bakteriernas förökning:
"De vanligaste kvävefixerande bakterierna i baljväxter är Rhizobium ssp och Bradyrhizobium ssp. Dessa lever i symbios med baljväxtens rot som i sin tur utsöndrar  ett  attraktivt  ämne  som  lockar  bakterien  att  fortsätta  föröka  sig där."

https://stud.epsilon.slu.se/6072/7/froberg_c_130916.pdf sidan 11 under "Rotknölsymbios"
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #31 skrivet: 07 sep-19 kl 20:10 »
Fantastiskt vad man lär sig mycket när man börjar gräva lite smått i olika ämnen.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #32 skrivet: 08 sep-19 kl 10:15 »
Vi har skiften när vi odlar. Nio rader. De känsligaste, som ärtor/bönor, kål, potatis är väldigt viktiga att hålla rätt på så det går fem år mellan.

Bilden är dålig men man kan ana landet och raderna bakom plank och buskar.


Jag hittade en bild till där gröngödslingen tagit över totalt. Vallmon gillar denna sommar. :)



« Senast ändrad: 08 sep-19 kl 10:22 av anders flix »
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #33 skrivet: 08 sep-19 kl 10:18 »
När jag tittar på bilden på dina tomatplantor så tycker jag det ser väldigt tätt ut mellan bladen. Tomaterna gillar solljus så det är viktigt att ta bort blad i rimlig mängd.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #34 skrivet: 08 sep-19 kl 10:45 »
Kul att se lite hur andra har det också, även om det kan vara svårt att urskilja några detaljer. Imponerande vallmofält. Jag tänker nog försöka övertyga min fru om att vi också ska så vallmo när jag hunnit ställa i ordning en bra plats för annueller.

Du kan nog ha rätt i att det är för tätt bland tomaterna. Och hinkarna vi använder som krukor är egentligen för små. Nästa gång tänker vi försöka halvera sådden. Det bär oss emot att kasta plantor som växer och vi har ändå gett bort några. Då är det nog bättre att inte så lika mycket och behålla de flesta.

Den första tomaten som vi vårdat så ömt hela sommaren och vi tänkte ta frön från blev en besvikelse. Den innehöll inte många frön. Jag gissar på att eftersom den var så tidigt ute blev dåligt pollinerad.
Det fick bli ett par andra som fick ge frön. Det ser ut att ha blivit ca 90 frön, så vi får se hur det blir med föresatsen att inte så lika mycket. Förhoppningsvis har de som fick plantor av oss ordnat ett litet växthus till nästa säsong.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #35 skrivet: 08 sep-19 kl 11:31 »
Bättre bild med överblick. Nu spammar jag din tråd, förlåt.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #36 skrivet: 08 sep-19 kl 20:26 »
Ingen fara. Jag har ingenting emot inlägg från andra.
Jag har börjat rita en skiss jag också. Men jag har en tendens att vara överdrivet noga ibland, så jag försöker rita skalenligt i google sketch. Allt blir inte riktigt exakt som verkligheten ändå. I verkligheten är en del vinklar annorlunda än vad jag ritar. Jag har inte mätt upp alla mått ännu så därför har jag inte presenterat den.

Det har varit ganska bra sensommarväder i dag. Sol, vindstilla och 12 - 13 C. Så jag har passat på att plantera svartvinbärssticklingarna vi fick när vi gifte oss. De har fått stå i krukor tills nu och de flesta har utvecklat en del rottrådar. Vi får hoppas att de fortfarande lever nästa säsong.
Jag har delat på två rabarberplantor och planterat på linje med de andra jag planterade för ett år sedan. Där har vi nu fem plantor som vi ska kunna börja ta av om ett par år.

Vi kom överens om att sockerärtorna kommer nog inte hinna mogna att ta till utsäde. Så frugan skördade det mesta. Och dillen, persiljan och de jordgubbar som fanns.

Vi började städa lite och plocka undan en del på gården så det ska gå röja undan snön i vinter.
Perennrabatten går det sakta med. Jag har inte grävt undan grästorven på mer än halva biten än. Men till veckan måste jag ta tag i det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #37 skrivet: 25 apr-20 kl 19:18 »
Hur har det gått? Fick du till odlingarna förra året?

Hur blir det i år?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #38 skrivet: 25 apr-20 kl 23:19 »
Spännande tråd! Jag bor längre söderut än du men har nog minst lika kargt klimat. Så det var väldigt kul att få lite ideer :)
Sen återstår det att se hur det blir med odlingar för mig den här sommaren...
Lycka till vidare :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #39 skrivet: 27 apr-20 kl 13:40 »
Man kan väl säga att det blev ungefär som förväntat med skörden. Potatisen hade vi hoppats på mer av ändå. Utfallet blev väl ungefär fyra gånger insatsen. Förhoppningsvis blir det bättre i år. Vitlök och gul lök blev inte så stora. Vi gödslade ingenting förra året. Inte på någon av bitarna. Det kommer vi att göra i år.
Av de gamla fröerna som legat här i många år var det en del som tog sig ändå.
Perenn-rabatten blev till slut färdig. Dit ska vi flytta tulpaner, brandlilja och lite annat.

I slutet på oktober planterade vi 20 vitlöksklyftor och 15 halslökar. Bredvid dem blir det gul lök. De kommer i jorden tidigare än förra året så de kanske hinner växa till sig lite mera. Resten av den biten blir det purjolök, blomkål, brysselkål och liknande.
I februari började vi förodla tomater och jordgubbar av egna frön. 30 tomatplantor står i olika fönster nu. Av dem behåller vi bara ca tio. Resten ger vi bort eller kastar. De ska få större hinkar att växa i den här gången. Av jordgubbarna är det bara några som växer.
I slutet på mars sådde vi slanggurka och paprika. Paprika är av frön från förra årets skörd. Båda sorterna har tagit sig bra. Det blir nog att vi kan ge bort några av de plantorna också.

Det finns fortfarande snöfläckar här och där, så än är det för tidigt att börja förbereda landen. Men jag är bekymrad över hur det går med den saken. Jag har fått stora bekymmer med ett knä. Sjukgymnasten har fått undersöka det och han gissar på begynnande artros. Nu väntar jag på kallelse till röntgen. Förhoppningsvis mildras besvären de närmaste veckorna. Annars måste vi nog försöka få någon frivillig att hjälpa oss med landen.

En rädisa blev enorm. Den vägde ca 60g. Man borde kanske ha låtit den vara och tagit frön från i stället för att äta upp den. Det var inget fel på smaken kan jag berätta.

Börjat tillverka såband av toalettpapper, mjöl-klister och frön. En bit toapapper på ca en meter som viks ihop ett par gånger och sedan en gång på längden. Klipper i vecket som uppstår till två remsor. Båda remsorna viks en gång på längden och klipps isär på samma sätt. De fyra remsorna vecklas ut och viker dem längsled på mitten.
Klickar ut några klickar lim på lagom avstånd. Lägger i frön och viker över så papperet täcker. Här är det runda morötter på gång. Pappbiten är en avståndsmall med sidorna 3, 7, 5, och 10 cm sida. Det blev fyra remsor med 18 klickar på varje. Försökte lägga två frön i varje. Åtta remsor med majrovefrön, 10 klickar med två frön i varje. Och  fyra remsor rädisor med egna frön som jag  tröskat förra veckan. 30 klickar med ett frö i varje. När vi provsådde rädisorna tidigare i vår grodde så gott som alla frön, därför tror jag inte det behövs fler.
Framöver veckan är det tänkt det ska bli band med rödbetor, kålrötter och vanliga morötter.

Min fru är i Östersund i dag för att köpa de frösorter som fattas. Sedan kan vi börja förodla kålsorterna, purjolök och rotselleri. Den här säsongen planerar vi att försöka göra en odlingstunnel av elrör och byggplast. Om det försöket faller väl ut kan det nog bli flera nästa sommar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 3 användare
eremit1, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser