Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är getter eller får lättast?  (läst 2847 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Är getter eller får lättast?
« skrivet: 19 aug-07 kl 20:42 »
Hej!

Jag går och drömmer om att bli med djur, men jag velar och velar... Getter eller får är frågan och novis som jag är undrar jag om något kan sägas vara lättare än det andra, mindre jobb med t.ex.? (Efter som jag ställer frågan på getforumet kanske risken finns att svaren blir övervägande för get  ;)) Jag har även tänkt tanken att några av varje kunde va kul. Den uppfattningen jag fått av att läsa trådar här är att getter är med rymningsbenägna än får.
Syftet med djuren är sällskap, beta sly, och även att få lite kött. Att behöva mjölka varje dag känns väl bra till att börja med, så de ska inte vara mjölkdjur.

Mitt velande grundar sig nog också i att jag känner mig lite osäker på om jag vekligen är "mogen" för att skaffa djur  :-[  Hur vet man det då? Är väl lite rädd att jag ska stå där med en massa arbete och kostnader jag inte hade räknat med.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Är getter eller får lättast?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 22:47 »
Jag har både getter och får. Funkar bra. Har man ett bra elstängsel så rymmer inte getterna. Finns det mat så är de där.

En bild på mina djur då de betade hemma vid huset i juni. Har ett elnät för getter och det fungerar ypperligt. Lätt att flytta. Kanske inte lämpligt till en fast hage då eltråd är bäst. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

blåöga klint

  • Gäst
Re:Är getter eller får lättast?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-07 kl 23:10 »
Hej, vilken söt Avatar du har :)      Getter är för det mesta tamare och dom är roligare att titta på, dom är busigare och livligare. Får måste du klippa -om du inte kan själv måste du ha nån och betala... Du kan ha Allmogegetter  då behöver du inte mjölka även med killing, eller bara getter eller bara bockar  -då behöver du inte mjölka heller. Getter är ochså bättre på att äta sly. Getter måste inte rymma, det finns många som inte gör. Getter kan du lätt flytta från en hage till nästa utan vallhund (jag förstår mig inte på hundar), men alla som har får har vallhund...  Ställ dig vid en gethage och titta på dom och ställ dig vid en fårhage (grannen har får) och titta på dom: vilka vill du hellra ha? nybörjare är inget problem, man måste ju börjar nån gång.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Är getter eller får lättast?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 08:41 »
Vad mysigt det ser ut Christine  :)

Getter verkar ju onekligen mer personliga än får. Får finns det en hel del här i närheten. Tänkte jag skulle gå och hälsa på nån gård en dag och se hur det verkar. Getter däremot har jag inte sett någonstans.

hmm ::)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Är getter eller får lättast?
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 11:01 »
Getter kan du lätt flytta från en hage till nästa utan vallhund (jag förstår mig inte på hundar), men alla som har får har vallhund...  


Stopp, stopp där..... nu drog du alla över en kam. Vi har får och vi har ingen vallhund. Vi flyttar våra får lika lätt som med våra getter, fast jag tycker det är  till och med lättare att flytta fåren faktiskt.... Så man behöver inte ha vallhund bara för att man har får.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser