Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kräfta på äppelträden  (läst 2861 gånger)

gulhare

  • Inlägg: 32
kräfta på äppelträden
« skrivet: 10 sep-08 kl 10:27 »
har någon tips på hur jag skall vårda mina 3 angripna äppelträd så att de lever länge. min farfar sade till mig att "det där det är kräfta". jag är nybliven trädgårdsägare och har inte så stor koll ännu :-\

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: kräfta på äppelträden
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 11:24 »
jag vet inte riktigt vad du menar med kräffta.. men det är aldrig fel att klippa dom o skura dom, med rotborste eller högtryckstvätt.. Men se för alldel tillatt det inte kommer en bil bakom  ;D körde en gång i ett villakvarter o fick en rejäl skur med skräp från äppelträd över min bil.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: kräfta på äppelträden
« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 11:31 »
Vad gäller kräfta så är det inte så mkt man kan göra åt det, det är bara att sköta dem "normalt". Var noga med att du desinficerar alla redskap efter att du använt dem, speciellt noga om du efteråt ska klippa ett friskt äppelträd eftersom att det annars kan smitta via redskapen

gulhare

  • Inlägg: 32
SV: kräfta på äppelträden
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 19:40 »
hm. smittar det över till krikon eller päron??
för jag har bara 3 äppelträd och som sagt är alla 3 sjuka, så då är det bara om jag måste vara försiktig med päronet eller krikonet som jag behöver pilla med desinfektion?
ja jag är lat. :D

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: kräfta på äppelträden
« Svar #4 skrivet: 11 sep-08 kl 08:35 »
Kräfta går på alla fruktträd + den går även på många lövträd och kallas då lövträdskräfta. Olika sorter är dock olika mottagliga (även bland äppelsorter varierar mottagligheten).

Ska man beskära träd med kräfta och vill minska risken för smitta via luften så beskär man under JAS (Juli, Aug, Sept) i torr väderlek. +Som tigigare sagts man bör göra ren redskapen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser