Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger äppelpress!  (läst 52476 gånger)

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
Bygger äppelpress!
« skrivet: 12 sep-12 kl 15:32 »
Jag har gått och längtat och suktat efter en egen fruktpress för att göra äppelmust med, men pressarna som går att köpa kostar ofta mellan 2500-6000 kr. Det är för dyrt tycker jag. Har nu tagit saken i egna händer och bygger en.

Jag var osäker först på hur pressen skulle se ut för att klara trycket och fegade lite. Kom på att det verkar vettigast med vagnsbult horisontellt genom ramens stolpar och tvärslåar för att inte skruvarna ska dras ur träet. När jag kommit på det bestämde jag mig för att våga bygga. :)

Efter att ha surfat på nätet fick jag bekräftat att den principen borde fungera och nu är min modell ett hopkok av inspirationen jag fått.
Det blir en golvmodell, totalt ca 1,5 m hög, med plats för hink att tappa musten i under. Ramens innermått är 80 cm högt, 50 cm brett. (Modifieras lite när domkraft är köpt)

Äppelkrosset läggs i presskorg av stående trästavar som står på ett galler i en metallform. Pressningen sker med hjälp av en domkraft kring 6 ton, klossar läggs mellan domkraft och en pressplatta som ligger över äpplena i korgen.

Vad jag undrar är;

Kommer det fungera med virke på 45x95 mm? (Tvärslån överst och i mitten nederst består av två stycken 45x95 mm bredvid varandra.)
Vilken domkraft borde jag använda?
Hur dimensionerar jag presskorgens mått i förhållande till olika starka domkrafter för att pressen ska pressa mycket/hålla/stå pall för så mycket som möjligt?
Vad för slags olja använder jag till träet? Linolja?

Fler frågor kommer säkert dyka upp..  :)

Jag har gjort en skiss som visar hur jag tänkt mig min press;

Mvh
Karin som är sugen på must

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 22:46 »
En fråga till; Vilket träslag är vettig att bygga presskorgen av?

/Karin

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 08:21 »
En fråga till; Vilket träslag är vettig att bygga presskorgen av?

/Karin

Bok!

Snygg ritning! Är det ritat med SketchUp?

Jag tror du kommer att knäcka tvärslån med 6 ton!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 09:09 »
...Åsså små funderingar om press...överliggare 45/120 kanske...finns färdiga typ träkrukor på Jula/Biltema som kanske går att modda,gjorda i Acaciaträ,frågetecken vad dom är oljade med...annars borde ek duga om man får tag i det. Den här videon är inte så dum...presslådan är enkelt byggd...grovt tyg eller juteväv från Jula funkar kanske som tyg runt dom krossade äpplena...Vill man bygga en äppelkvarn kanske man kan ta och skruva ner en gammal mangel,finns en trävals där som nog går att använda....bara skruva i rostfria skruvar i valsen...bygga låda runt...trixa lite...kolla på tuben...

The homemade cider press segment

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 09:32 »
Bra att du nämner äppelkrossen också, den är viktig om pressen ska funka bra.

Det dök upp en tråd häromdan på just det ämnet : ppelkrossen

Man behöver inte göra den så komplicerad som i filmen om man inte tycker om att snickra men principen verkar funka väldigt bra.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 11:35 »
Detta har vi också diskuterat för att kunna göra äpplevin på ett bra sätt. Dock beslutade vi efter mycket funderande på hur man skulle bygga att istället köpa en juicepress/fruktcentrifug. Det har funkat toppen och är inte alls lika dyrt som en press! :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 13:21 »
...Läst bruksanvisningar till 2 olika modeller av elektriska råsaftcentrifuger...den ena i prisklass 1000kr... En modell fick bara köras i tre minuter,sedan ordinerades vila....den andra fick bara köras vad som ansågs vara en normal dos juice i ett hushåll,annars ryker väl garantin när dom brinner upp...Frågan är då hur mycket juice man vill ha  :D ....Borde bli mycket juice=enkelt hemmabygge...lite juice=elektrisk maskin....elektrisk maskin med hög kapacitet är kanske lika dyr som en köpt press,misstänker det iallafall...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 14:16 »
Skulle definitivt föredra press istf. centrifug. Centrifugen slår i så mycket luft i musten att den oxideras mycket och snabbt.

Pressning är mycket skonsammaren.

Tycker det verkar jobbigt att stå och proppa i 40kg äpplen (typ en sats vin) genom en vanlig råsaftcentrifug, men jag har ju å andra sidan inte provat själv.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #8 skrivet: 13 sep-12 kl 16:08 »
Tack för era tankar, tänk gärna mera :)

Här ska inte centrifugeras utan pressas, det blir mest effektivt. Jag hoppas kunna pressa ett par hundra liter i höst, och jag kommer krossa frukten först.

Behöver jag öka dimension på övre tvärslån trots att det är dubbel 45x95 mm med metallplatta under som domkraften ligger an mot?

Räcker det med dubbel 45x120mm iså fall?

Vilka virkes-dimensioner krävs för att öka till 10 ton?

Med vänlig hälsning,
Karin

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #9 skrivet: 13 sep-12 kl 16:45 »
Tack för era tankar, tänk gärna mera :)

Här ska inte centrifugeras utan pressas, det blir mest effektivt. Jag hoppas kunna pressa ett par hundra liter i höst, och jag kommer krossa frukten först.

Behöver jag öka dimension på övre tvärslån trots att det är dubbel 45x95 mm med metallplatta under som domkraften ligger an mot?

Räcker det med dubbel 45x120mm iså fall?

Vilka virkes-dimensioner krävs för att öka till 10 ton?

Med vänlig hälsning,
Karin
  :D...Försöker tänka  :-X ...Tänkte så här...hör här...Tror aldrig du kommer att behöva pressa med full kraft i ditt fall tio ton...utan man pumpar lite i taget ser hur saften pressas ur och rinner ner i spann i bästa fall. Ska man utnyttja tio tons kraft fullt ut behövs kanske en metallställning..bara en tanke..pressat styrleder med en Biltemakopia av verkstadspress hos en annan person,verkar fresta hårt på grejorna..

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #10 skrivet: 13 sep-12 kl 17:07 »
Skulle definitivt föredra press istf. centrifug. Centrifugen slår i så mycket luft i musten att den oxideras mycket och snabbt.

Pressning är mycket skonsammaren.

Tycker det verkar jobbigt att stå och proppa i 40kg äpplen (typ en sats vin) genom en vanlig råsaftcentrifug, men jag har ju å andra sidan inte provat själv.

Ja, det är ju sant - det blir lite skum och lite brunare än man kanske helst vill ha det. Men vi tyckte det funkade helt okej :). Våran kostade typ 150 kr ;D. Mannen jobbar på Jula och får jättebra personalrabatt :).

Kommer kolla vad som händer i denna tråd, så kanske vi gör något liknande sedan :D. Vi hade problem att hitta/få fram någon lämplig ritning.

Lycka till! :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #11 skrivet: 13 sep-12 kl 18:46 »
Okej, 10 ton är kanske att ta i?

Och jag borde eventuellt gå upp till en 45x120mm.. Jag köpte en 45x140 mm.. Bara i fall att..  :-[ 8)

signe

  • Inlägg: 498
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #12 skrivet: 13 sep-12 kl 18:58 »
Vi har en stor tung fruktpress i gjutjärn och trä som vi pressar äpplen i. Den köpte vi begagnad på loppis. Vi krossar inte frukten utan fryser in allteftersom olika sorter mognar. Dagen innan pressningen tar vi fram alla kassar ur frysboxen. Då tinar de lagom så att de går att pressa. Det blir som "torra" plattor kvar efter pressningen. Musten blir jättegod när man blandar olika sorter. Såg i ett avsnitt av Bonderöven på dansk tv:s hemsida när han tillverkade en egen fruktpress i trä. Det var en liknande modell som vi har men vår har en extra "utväxling" vilket gör att man får ur det allra sista också.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #13 skrivet: 13 sep-12 kl 19:46 »
Tack för er input hittills!

Signe; jag har läst om din press i någon gammal tråd,  :) det är nog få förunnat att lyckas hitta en begagnad, bra gjort, lite avundsjuk är jag nog allt.  :D

Vitis; Jag missade att svara, (tack :)), skissen är gjord i sketch up, det stämmer. Himlans fiffigt program tycker jag. Ganska lätt att lära sig så man kommer igång, men jag kan inte alla finesser ännu. (Mer OT: Bygger staket också nu i dagarna, schysst att kunna göra en modell först.)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #14 skrivet: 14 sep-12 kl 00:08 »
Okej, 10 ton är kanske att ta i?

Och jag borde eventuellt gå upp till en 45x120mm.. Jag köpte en 45x140 mm.. Bara i fall att..  :-[ 8)
...Inget fel att använda en tio tons domkraft,går lättare att pressa med en sådan,räcker kanske med ett lillfinger på spaken,men svårt tro att totala presstrycket blir tio ton. Bara bra du köpte ännu grövre regel...

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #15 skrivet: 14 sep-12 kl 17:28 »
Jag tittade på vagnsbult till pressen igår. De ska upptill gå genom 4 reglar ā 45 mm, dvs 18 cm, och jag hittade som tur var 20 cm långa. Men de var de längsta och under presskorgen är det ju mycket större avstånd; genom 6 reglar ska bulten där.

När jag kikade in på Jula i ett annat ärende häromdagen hittade något som hette gängstång. Nu slog mig tanken att det kanske kan användas? Vad säger ni?

Vilken bra idé att använda en mangel att at delar från, det kommer skära lite i hjärtat att montera ned en men då får den ju iaf nytt liv :)

Vad bör jag olja träet med som är okej för kontakt med livsmedel?

Vänliga hälsningar Karin som är så glad i er som tipsar!

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #16 skrivet: 14 sep-12 kl 18:20 »
När jag kikade in på Jula i ett annat ärende häromdagen hittade något som hette gängstång. Nu slog mig tanken att det kanske kan användas? Vad säger ni?

Vi säger att det går bra.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #17 skrivet: 14 sep-12 kl 20:50 »
Kolla vilken kvalitet det är på gängstången...köp gärna i 8,8stålkvalitet...en del säljer i 4,4 stålkvalitet  vilket är rätt mjukt..

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #18 skrivet: 14 sep-12 kl 21:43 »
Vi säger att det går bra.


Tack ska Ni ha.  ;)

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #19 skrivet: 14 sep-12 kl 21:46 »
Kolla vilken kvalitet det är på gängstången...köp gärna i 8,8stålkvalitet...en del säljer i 4,4 stålkvalitet  vilket är rätt mjukt..

Det är noterat! Ni gör mig en hel massa nytta som tar er tid och svarar - önskar jag kunde bjuda på ett glas must sen :)

Skulle jag kunna skippa mangeln och ta en hederlig gammal kavel? :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 3 användare
köksträdgård, Be, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser