Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får i backstugan, vad behövs?  (läst 2038 gånger)

Livlinan

  • Inlägg: 22
Får i backstugan, vad behövs?
« skrivet: 07 sep-06 kl 15:04 »
Hej alla!

Vi är en förening som har en Backstugan med tillhörande stor tomt och angränsande skogsmark som vi får använda. På mötet idag talade vi om att skaffa får som kunde beta av tomten. Vad behöver vi veta för att handha får? Vi tänkte oss en liten skara på tre tackor. Hur blir det på vintern? Räcker det för dem att kunna gå in i vår "källare" (en källare som fanns förr inbyggd i en stenmur) om man gör iordning med halmbäddar, för de går väl ute även på vintern, eller? Vad äter får mer än hö under vintern. Behöver man ha tillstånd för tre får på egen tomt? Räcker en tomt på ca 2000kvm + ev. skogsmark för matbehovet? Vad för typ av stängsel bör vi använda? Vi har tänkt att ta hand om får som någon vill bli av med. Vi är tacksamma för alla goda råd! Allt Gott! Lena

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Får i backstugan, vad behövs?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-06 kl 18:18 »
Hej,
Tyvärr finns det inget jättebra ställe där man kan hitta steg-för-steg-anvisningar om det mest elementära för den som funderar på att skaffa får. Jag börjar med lite goda råd så kommer säkert andra att komplettera.
- Köp endast får från maedifria besättningar (M3) Maedi är en virussjukdom med smygande förlopp och infekterade djur blir aldrig av med smittan.
- Låt en erfaren, fårfarmare kika på marken där ni planerar att ha fåren. Det kan vara ett snabbt sätt att förvissa sig om marken är lämplig öht.
- När ni bestämt er, skaffa ett produktionsplatsnummer från jordbruksverket. telefon 036-15 50 00. Beställ samtidigt en stalljournal. Den måste man ha och den är svår att förstå sig på men med några enstaka tackor går det nog bra. Man måste också fylla i en läkemedelsjournal (Finns i samma bok men den går att föra på annat papper också)
- Gå in på Djurskyddsmyndighetens hemsida och kolla lite i deras föreskrifter om lantbrukets djur och spec får. (L 100, L 5 m.fl.) http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
- Det finns regler om skötsel, avlivning, slakt, kadaverhantering, transporter, operativa ingrepp, miljöbestämmelser, stängsel, läkemedel, homeopatiska preparat och mycket annat som man är skyldig att följa. Bli inte avskräckt för det! Vi följer en hel massa regler i vardagslivet utan att tänka på det.
- Hushållningssällskapet i jönköping har sammanställt en pärm med allt du behöver veta och mycket mer därtill. Den heter "Lönsam lammproduktion" och kostar knappt 400:- En mycket god kunskapsinvestering. De smartaste är de som skaffar kunskap innan de skaffar djur och du verkar ju vara av den sorten.
- Det lämpligaste för er kanske är att ha några tackor utan att låta betäcka dem. Ska man föda upp lamm för det med sig mycket mer. Det kommer du att märka om du läser pärmen

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Får i backstugan, vad behövs?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-06 kl 18:43 »
Hoppsan... det smet iväg innan jag var klar.
- kontakta gärna Fåravelsförbundets distriktsförening i det område där du bor. Du kan säkerligen få hjälp med flera saker. Nybörjare brukar alltid tas emot väl.
- kom på en administrativ grej till.. Som fårägare är man numera också automatiskt "foderföretagare". Du kan slippa undan det om ni inte har för avsikt att sälja några djur till slakt eller sälja vidare till annan uppfödare. Det är tillåtet att käka upp dem själv.  

Får kan vara mycket trevliga och vackra djur men kan också bli en hemsk mardröm och bidra till många stimulerande kontakter med grannarna. Lär de sig att de får foder så fort de bräker gör de det när de får se någon och då kan även bara tre får bli en sanitär audiolägenhet. Några som börjar med får blir ganska snart avskräckta och andra som många av oss på den här sajten är heltokiga i får.
Om du är beredd att särskilt i början lägga ner lite tid på att lära dig sköta och ta ansvar för djuren tycker jag du ska försöka.
Lycka till!

Livlinan

  • Inlägg: 22
Re:Får i backstugan, vad behövs?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-06 kl 13:01 »
Hej Henning!

Ett jättestort tack för din "föredömliga föreläsning". Jag har redan förstått att jag bör försöka lära mig "allt" som jag skulle kunna råka ut för innan vi skaffar oss fåren. Men en sak till...går de ute under vintern? Vi ska fundera noga igenom allt innan något sker. Jag vill få kontakt praktiskt med får innan jag gör något själv. Ska ta kontakt med föreningen! Ett tack till dig också Mmmm!

Allt Gott till er båda! Lena


Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Får i backstugan, vad behövs?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-06 kl 15:46 »
Jajamensan, mina Shropshirefår går ute om vintern i en vinterfålla om de vill. Jag har bara 2 får och vinterfållan är ca 5x5 meter. De har också en byggnad där de kan gå in och där de matas. Jag har märkt att de föredrag att vara ute med undantag av då det regnar och blåser. De ligger ofta i snön och verkar helt oberörda av att det kan vara -15 grader ute.

Mina tjejer är tysta och lätta att ha inom eltråd. De är också härdiga och väldigt tillgivna. Se bild på dem under annan tråd här (lämplig ras).

Lycka till!
« Senast ändrad: 08 sep-06 kl 15:49 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 5 användare (3 dolda)
javill, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser