Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8kvm med gjutjärnskamin  (läst 11028 gånger)

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #20 skrivet: 12 nov-14 kl 07:50 »
Manöver!

Oavsett era militära minnen är det skillnad på tält och isolerat 8m². Det skall bli genomvarmt av ett par småpinnar, och man skall inte krångla till det.
Alternativet 3-tons täljstenskamin utgår ju från start.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #21 skrivet: 12 nov-14 kl 09:04 »
Tack för tips o råd!

Spjället kommer sättas lågt och nära metallkonan i början på rökröret.
Kommer att montera till helgen och lämnar en rapport därefter.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #22 skrivet: 12 nov-14 kl 13:41 »
Inget brandskydd bakom kaminen???,,,exvis mineritskiva och plåt på golvet?.

"Lev säkert"!, och lycka till med spjällmekandet!.

Tack för tips o råd!

Spjället kommer sättas lågt och nära metallkonan i början på rökröret.
Kommer att montera till helgen och lämnar en rapport därefter.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #23 skrivet: 12 nov-14 kl 13:45 »
Inget brandskydd bakom kaminen???,,,exvis mineritskiva och plåt på golvet?.

"Lev säkert"!, och lycka till med spjällmekandet!.

Plåt på golv och tegel runt kamin är på gång!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #24 skrivet: 12 nov-14 kl 13:53 »
Tegel?

Pallar "barren" för det?.
Kamin/rökröret (ingen avväxling) och tegelvägg drar nog ihop sina "modiga kilon". ;)

Plåt på golv och tegel runt kamin är på gång!

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #25 skrivet: 12 nov-14 kl 15:13 »
Med en sådan kamin är det inga problem att stänga draget helt och hållet, när det brunnit en stund. Den är i sig så otät så det blir lagom drag då. Om du gör det ska du se det ger värme.
kretslopp

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #26 skrivet: 14 nov-14 kl 02:18 »
Varför skall folk envisas med att försöka uppfinna hjulet på nytt utan att först ta reda på hur ett hjul fungerar och varför det fungerar........ och förstöra bra grejor i uppfinnarivern....

Om du skulle strunta i stoltheten och bygga om kaminen till originalutförande och sätta ett stödben under skorstenen och spjäll i skorstenen så skulle hela problemet vara löst en gång för alla. Du får aldrig någon vettig verkningsgrad så som du har anslutit skorstenen. Man skall inte skapa problem som inte finns. Om du är orolig för skorstenslängden och höjden på vagnen kan du göra ett löstagbart förlängningsrör som du kan sätta på plats på skorstenstoppen när du ställer upp vagnen.

Att bygga tegelvägg bakom en kamin i en vagn låter som ännu ett försök att skapa fler onödiga problem. Risken är väl ganska stor att en sådan tunn murning längs väggen spricker och rasar ihop under transport. Dessutom är den tung. En normal lösning är dubbel mineritskiva med luftspalt bakom och emellan. Man brukar sätta järnrörsstumpar som distansklossar på de långa träskruvarna som man fäster skivorna i väggen med.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #27 skrivet: 14 nov-14 kl 09:22 »
Enda anledningen jag kan komma på med att skippa "orginalanslutningen" är att kaminen kan placeras närmare vägg (utrymmesskäl). 
Annars instämmer jag  i övrigt TW,,,, Tegelvägg i en mobil barack är nog det första som jag skulle förkasta.
Mineritskiva eller plåt väger bara en fraktion jmf med tegel, lätt att mont, och det håller!!.

Varför skall folk envisas med att försöka uppfinna hjulet på nytt utan att först ta reda på hur ett hjul fungerar och varför det fungerar........ och förstöra bra grejor i uppfinnarivern....

Om du skulle strunta i stoltheten och bygga om kaminen till originalutförande och sätta ett stödben under skorstenen och spjäll i skorstenen så skulle hela problemet vara löst en gång för alla. Du får aldrig någon vettig verkningsgrad så som du har anslutit skorstenen. Man skall inte skapa problem som inte finns. Om du är orolig för skorstenslängden och höjden på vagnen kan du göra ett löstagbart förlängningsrör som du kan sätta på plats på skorstenstoppen när du ställer upp vagnen.

Att bygga tegelvägg bakom en kamin i en vagn låter som ännu ett försök att skapa fler onödiga problem. Risken är väl ganska stor att en sådan tunn murning längs väggen spricker och rasar ihop under transport. Dessutom är den tung. En normal lösning är dubbel mineritskiva med luftspalt bakom och emellan. Man brukar sätta järnrörsstumpar som distansklossar på de långa träskruvarna som man fäster skivorna i väggen med.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #28 skrivet: 14 nov-14 kl 23:57 »
Tycker det är ledsamt att bli dumförklarad bara för att man tänker högt och ber om råd. Men jag förstår också att många kan ha dåliga dagar och då är det skönt att ventilera på ett forum. Imorgon är det lördag och jag önskar de som haft en jobbig vecka kan njuta av något gott som tid i naturen. 

JA. Det bästa hade helt klart varit att rita upp och presentera min planering här på forumet INNAN jag bad smén svetsa rör o annat.

Nu handlar det om att försöka få bra fjutt på det jag har. Jag visste att det tar en timme att fixa dit ett spjäll och testa det så varför inte? Det nya rökröret kan jag få först i slutet på nästa vecka.
Testade spjället ikväll och fick lite blandade siffror. 10-17grader på 1 timme. Skorsten blir het på ca 10min medan kamin blir varmt först efter 30-40min. Kan det vara så att beläggning inne i kamin isolerar och begränsar kamin att absorbera värme? Uppskattar att väggarna är ca 4-5cm tjocka. Täljsten eller annan stenliknande invändigt. Efter 2 timmar är det stabilt runt 20grader. Men kamin och rökrör strålar inte alls den mängd värme som en väns plåtkamin i 40kvm stuga gör.
Är det så att tunnare plåt avger värme på något annat sätt? Kanske är en dum fråga men jag ställer den ändå.

OM jag använder tegel så kommer det staplas utan murbruk. Eftersom jag flyttar vagn 2-3 gånger per år tycker jag det ok att lasta ur detta för varje gång. Men jag är också tacksam för förslag på andra sätt jag kan ackumulera värme.

Även om ditt inlägg var ganska bittert är jag ändå tacksam för ditt tips gällande skivor och distanser TW. Och nej inget har förstörts i min uppfinnariver.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #29 skrivet: 15 nov-14 kl 00:07 »
Det låter som om du fått mera normala uppvärmningstider nu, från 10 till 17 grader på en timme är inte illa. Åtta kvm är inte så mycket men det är ändå en del massa som skall värmas i form av väggar, möbler och allt annat.

Det du har i kaminen är förmodligen gjutna block av värmetålig cement. De är till just för att ackumulera lite värme och även skydda kaminens väggar från de högsta temperaturerna i förbränningen. Då får du jämnare värme än i enkla plåtkaminer som blir glödheta när det brinner och sedan snabbt kallnar.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #30 skrivet: 15 nov-14 kl 00:29 »
När du lärt dig olika inställningar på tillufts- och rökrörsspjäll (eller vad de nu heter..), så blir det säkert ännu effektivare.
I princip för att dra på vid snabb uppvärmning, så vill man ha typ fri tilluft och så mycket strypt utåt som det går, samtidigt som det brinner friskt utan att pyrbrinna, eller flåsa.
Går mycket ved, men värmer upp rejält och snabbt.
Ska man sedan underhållselda så får man ändra, men det ska fortfarande brinna vettigt utan att pyra eller flåsa.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #31 skrivet: 15 nov-14 kl 09:31 »
Tycker det är ledsamt att bli dumförklarad bara för att man tänker högt och ber om råd.............(annan text)................

Även om ditt inlägg var ganska bittert är jag ändå tacksam för ditt tips gällande skivor och distanser TW. Och nej inget har förstörts i min uppfinnariver.

Jag dumförklarar inte dig........... utan det här handlar om en skarp tillrättavisning i all vänskaplighet för att du inte skall slösa din tid på att göra samma dumheter som andra människor.
Det här handlar om ett samhällsfenomen och inte om dig personligen. Jag som renoverar både hus och maskiner råkar ständigt ut för ombyggnader där folk inte har brytt sig om att ta reda på hur bärningen i en stomme eller mekanismen i en maskin eller rökrören i en eldstad fungerar innan de har börjat "förbättra" den. Bortsågade bärande konstruktioner i hus som sedan har börjat sätta sig eller rent av rasa på grund av ombyggnaden och då blir jag ditkallad för att ordna upp det. Kunder som absolut säkert "vet" att konstruktioner inte är bärande och vill att jag skall såga bort dem och riskera att huset rasar ihop. Ombyggda maskiner som inte fungerar eller inte går att smörja och underhålla på grund av ombyggnaden. Igenmurade skorstenskanaler.
Då man frågar av de här människorna hur de har tänkt att det skall fungera så märker man snabbt att de aldrig har brytt sig om att ta reda på hur en husstomme eller en maskin eller en eldstad egentligen fungerar. De blir inspirerade och börjar bara bygga om och kopierar ideer från internet utan att ta reda på grundläggande fakta.
Jag blir så förbannat trött på alltihop.......

I ditt fall bygger hela kaminens funktion på all elden går upp åt inne i kaminen. Den hetaste delen av elden är längst nere så där är kaminen klädd invändigt med eldfast bruk eller sten av något slag för att inte järnet skall brännas sönder. Högre upp är lågorna något kallare. Där böjs de av mot rökröret på baksidan och stryker på vägen dit vågrätt mot undersidan av kokplattan. Eftersom kokplattan är så högt uppe att den inte kräver eldfast inklädning på undersidan överför den värme mycket mer effektivt än kaminens sidor. Tack vare att den ät vågrät stiger hettan inne i kaminen upp mot den och det förbättrar värmeöverföringen ännu mer. Med andra ord sitter en relativt stor del av kaminens verkningsgrad i kokplattan.
Nu ser du säkert redan varför ditt skorstenssystem är fel..............


Det är ju tur att du inte har förstört någonting i alla fall!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #32 skrivet: 15 nov-14 kl 19:09 »
TW ,Är helt enig .

agne

  • Inlägg: 46
    • Hälsingland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #33 skrivet: 16 nov-14 kl 14:55 »
Dessa kaminer  skall eldas med koks om de skall fungera bra.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #34 skrivet: 16 nov-14 kl 18:18 »
Man kan elda spån i dom om man packar spånet bra.Ska man elda ved så kapar kubb ,typ gengas ved.Men koks e inte dumt,eller antracit.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #35 skrivet: 17 nov-14 kl 17:03 »
Nytt rör är beställt. Det blir ett 108 rör med böj i änden och stödben. Det var enklare att ta helt nytt istället för att modifiera befintligt. Så nu letar jag bra användningsområde för det gamla röret.

Eftersom röret passar så bra på kamins topp så undrar jag om det inte kan användas för att utnyttja värmen/röken ytterligare.

Tror ni experter att jag får ut mest värme om jag låter kokplattan vara och låta den stråla eller får jag mer effekt om jag kapar röret, svetsar toppen och låter den fyllas med rök ? (Röret har nu spjäll längst ner vid konen)
Röret blir ju säkerligen varmt men avger det mer värme än den hetare plattan?

Fler tips mottages gärna hur jag kan få bra användning för röret!
Kan ju alltid göras om till vattenvärmare



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #36 skrivet: 17 nov-14 kl 17:25 »
Om du har otur så smäller instängda, oförbrända, rökgaser. Men sätter du en plåt så att rökgaserna går som du ritat kan det fungera. Se till att rörstumpen sitter fast bara ;D

Rubensgården

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #37 skrivet: 17 nov-14 kl 19:23 »
Svetsa hellre igen botten och fyll med sand.

malarmaster

  • Inlägg: 5261
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #38 skrivet: 17 nov-14 kl 19:29 »
mkt bra förslag. ulf

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #39 skrivet: 17 nov-14 kl 19:30 »
Jag hade satt dit kokplattan, och vill man ha ytterligare värmereservoar kan man sätta en kastrull med vatten eller sand på plattan.

Glöm inte spjäll på nya röret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser