Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Sous Vide matlagning  (läst 8181 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Sous Vide matlagning
« skrivet: 19 nov-13 kl 17:39 »
Hej har precis inhandlat en Sous Vide maskin. För några år sedan var vi på restaurant och fick ett underbart grillat kött. Det bara smälte i munnen! Jag frågade hur de hade tillagat det för att få den mörheten. De förklarade att de hade "förbakat" under många timmar på väldigt låg temperatur och sedan lagt det på grillen för att få den rätta grillytan.
Detta ska prova, man kan ha billligt kött men ändå få fram mörheten och utan att "överkoka" man överstiger aldrig den inställda temperaturen så köttet blir aldrig varmare än ex 54 grader om man vill ha medium. Det blir bara mörare och mörare.

Jag har bara hunnit testa morötter, potatis och rödbetor samt lök. Det blir jättegott! Man vaccumförsluter det som ska tillagas först.
Ha ni någon erfarenhet att berätta, tips & recept?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #1 skrivet: 20 nov-13 kl 15:41 »
 Någon "Sous Vide maskin" har jag aldrig hört talas om, däremot vattenbad! Tillagar man vid låg temperatur och vakuumpackar så är det extra noga med hygienen, annars kan man odla många riktigt otrevliga bakterier i påsen.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #2 skrivet: 22 nov-13 kl 09:15 »
Måste bara berätta: har nu lagt in rödbetor sous vide "kokta" med 84 grader. Det blir en otrolig smak och saftighet. Jättegott.
Coops billiga laxportioner (39:- för 4 st) smaksatta med knölfänkolsdill, citron och kryddor. 60 grader i 20 min. Underbara, saftiga och mycket smakrika.
Testat tillaga fläskfärsbiffar 64 grader i 2 tim. de ska jag steka yta på och servera till middag i kväll.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #3 skrivet: 22 nov-13 kl 10:09 »
Tipsar om den här tråden https://www.flashback.org/t1455010

Håning

  • Gäst
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #4 skrivet: 22 nov-13 kl 11:24 »
Kan man åter använda påsarna ?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #5 skrivet: 23 nov-13 kl 14:49 »
Kan man åter använda påsarna ?
Påsarna kan diskas i diskmaskinen, man vänder dem ut-och-in.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #6 skrivet: 26 mar-14 kl 09:32 »
Jag köpte min Sous Vide OBH Nordica och läste dess bruksanvisning !?
Men, när jag fick läsa ur tidningen Åkta mat nr 2 -14 så hade de en stor artikel om ämnet. De gav helt andra tillagningstider än bruksanvisningen.
Man tillagar kött 54 grader i 20 tim. det blir hur mört och gott som helst!
Klart man kan koka på spien i kastrull men då måste man stå och passa hela tiden, ha massa is för att kyla ner när det blir för varmt osv. Detta är ju väldigt praktiskt och bekvämt och drar inte mycket ström heller  ;D
Fisken blir supergod och grönsakerna blir mycket mer smakrika än när man kokar i vatten.
Det gäller bara att hitta påsarna till extrapris.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #7 skrivet: 27 mar-14 kl 10:28 »
Man började Sous Vide matlagning med att tillaga finare köttdetaljer, där är det sällan några större problem om man bara följer elementära säkerhetsåtgärder. Men när man börjar tillaga grönsaker som innehåller sporbildande bakterier, så måste man ju tänka sig för om man skall efteråt skall förvara detta på något sätt, likadant om man tillagar på mycket låg temperatur där bakterier fortfarande kan växa.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sous Vide matlagning
« Svar #8 skrivet: 29 mar-14 kl 10:08 »
Man började Sous Vide matlagning med att tillaga finare köttdetaljer, där är det sällan några större problem om man bara följer elementära säkerhetsåtgärder. Men när man börjar tillaga grönsaker som innehåller sporbildande bakterier, så måste man ju tänka sig för om man skall efteråt skall förvara detta på något sätt, likadant om man tillagar på mycket låg temperatur där bakterier fortfarande kan växa.
54 grader till kött, just för att minimera bakterietillväxt.
Grönsakerna tillagas oftast på 84 grader.
Fördelen med detta är ju att man kan köpa och tillaga lite billigare detaljer och ändå få ett mört fint resultat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
javill, Luffsen, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser