Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill lära mig att slakta get/bock  (läst 2084 gånger)

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
vill lära mig att slakta get/bock
« skrivet: 27 nov-18 kl 08:07 »
Då jag har mina första getter, kommer en dag då jag behöver kunna slakta. Vill lära mig. Någon i Östergötland som vill lära ut, jag är gärna med som handräkare, Har slaktat tuppar/kaniner.
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: vill lära mig att slakta get/bock
« Svar #1 skrivet: 27 nov-18 kl 21:48 »
Låna böcker/dvds på biblioteket och prova själv. Har du rätt utrustning är slakten den enkla biten. Rätt svårt att göra fel om du har förberett och har tid.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 28 nov-18 kl 12:48 av Landet »

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: vill lära mig att slakta get/bock
« Svar #2 skrivet: 28 nov-18 kl 14:23 »
Har slaktat tuppar/kaniner.
Då kan du ju grunderna, med god djurhantering, bedövning, hygien och tillvaratagande.  På får och getter är allting ett par nummer större än på kanin, men inte värre än att du kan hantera det med handkraft.  (Värre med nöt och gris, de är helt enkelt för tunga!)

  Principen är ju densamma:  Lyckliga djur ger godaste köttet och finaste skinnen!   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser