Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man pengar att föröka sig?  (läst 4616 gånger)

  • Gäst
Hur får man pengar att föröka sig?
« skrivet: 12 sep-18 kl 17:25 »
Korkad fråga kanske. Men pensionen närmar sig så småningom. Man samlar bara pengar på banken,helt utan ränta. Jag borde Köpa fonder eller nåt? Jag har noll koll på sånt där. finns det någon bra bok att läsa?


Jag tror jag kollade en sida med: rika tillsammans tror jag den hette. Helst skulle jag vilja ha ett enkelt svar. Synd att man inte lärde sig aktier i yngre dagar.

Ibland har man lust att ta pension vid 64  För det är mer huvudvärk än att man skulle få någon slags stimulans på jobbet. För det är det fullt av problem att reda ut varje dag. Man tar med jobbet hem ock tänker på det hela tiden. Vissa jobbarkompisar där är okey,men de börjar närma sig pensionsåldern de med. Resten av bemanningen kommer jag nog inte att sakna. Mest yngre som sitter ock kollar i sina mobiltelefoner ock utlands-människor som gaddar sig samman ock bara pratar sitt eget språk.

Jag skulle hellre jobba med mitt hus i min egen takt. Nu är det bara stress efter jobbet att ens försöka hinna någonting här hemma. Ofta är man så stressad att man inte ens hinner lägga gurkskivor på kvälls-ostmackan.

Huset är betalt ock jag har inga skulder. Sen är jag inte jätte slösaktig. Jag har gjort den där pensionsprognosen i datorn...man får inga jätte summor som pensionär. Så man funderar ju lite över sitt öde.
« Senast ändrad: 12 sep-18 kl 17:34 av Fixasjälvkille »

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-18 kl 18:17 »
Kolla Avanza, där kan du öppna ett ISK-konto, de har aktiefonder med noll procent i avgift, himla bra!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #2 skrivet: 12 sep-18 kl 19:01 »
Mitt förslag är aktier, ju tveksammare produkter företagen tillverkar ju bättre verkar avkastningen och kursutvecklingen vara.

Tex tillverkare av alkohol, tobak, vapen och bekämpningsmedel.

Det är inte för sent att börja handla med aktier även om man är vuxen. För >25 år sedan kunde man ju få skaplig avkastning även på svenska  räntepapper, nu är den tiden förbi.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #3 skrivet: 12 sep-18 kl 20:12 »
Mitt förslag är aktier, ju tveksammare produkter företagen tillverkar ju bättre verkar avkastningen och kursutvecklingen vara.

Tex tillverkare av alkohol, tobak, vapen och bekämpningsmedel.

Det är inte för sent att börja handla med aktier även om man är vuxen. För >25 år sedan kunde man ju få skaplig avkastning även på svenska  räntepapper, nu är den tiden förbi.

Köp och sälj de tveksamma produkterna, så blir nog vinsten större.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #4 skrivet: 12 sep-18 kl 20:19 »
Varför inte köpa skog eller fastigheter istället? Där kan man ofta få bättre avkastning än på fonder eller aktier. Köp ett fastighetsobjekt av Kronofogden vetja, piffa upp det och sälj det sedan vidare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-18 kl 20:23 »
Köp och sälj de tveksamma produkterna, så blir nog vinsten större.

Kanske, arbetsinsatsen blir större iaf. Avkastningen är en väldigt arbetsfri inkomst för aktieägaren.

En fond med de tex 25 eller 50 mest omsatta eller största aktierna är kanske ett bättre alternativ om kunskap och intresse för aktiehandel saknas eller förmågan eller viljan att handla med tveksamma varor saknas.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-18 kl 20:30 »
Varför inte köpa skog eller fastigheter istället? Där kan man ofta få bättre avkastning än på fonder eller aktier. Köp ett fastighetsobjekt av Kronofogden vetja, piffa upp det och sälj det sedan vidare.

En bra ide, bara synd att det ibland är svårt att få lån om banken tycker att huset är på fel ställe.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-18 kl 20:31 »
Varför inte köpa skog eller fastigheter istället? Där kan man ofta få bättre avkastning än på fonder eller aktier. Köp ett fastighetsobjekt av Kronofogden vetja, piffa upp det och sälj det sedan vidare.
Pristoppen är sannolikt nådd för denna ggn, vänta tills prisjusteringen sker innan investering i skog eller hyresfastighet.
Jag har svårt att se att skog kan avkasta tillräckligt för att motivera dagens priser.
« Senast ändrad: 12 sep-18 kl 22:01 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-18 kl 21:56 »
Det beror väl lite på hur långt kvar till pensionen det är.
Jag kommer gå över till "gubbaktier" när jag blir lite äldre. Det känns säkrast.
Tveksamma aktier är dock mer kul. När aktien rusar, och man ser sitt konto växa rekordmycket. Den känslan.

edit:
Måste påpeka att den kan falla lika hårt också. Så att man förlorar mycket pengar istället.
Det är en annan känsla.
« Senast ändrad: 12 sep-18 kl 22:13 av ThereseK »
Be kind to animals

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-18 kl 07:30 »
Köp ett fastighetsobjekt av Kronofogden vetja, piffa upp det och sälj det sedan vidare.

Det där tror jag kan vara riktigt kul. Om man hade någon att göra det med.
Be kind to animals

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #10 skrivet: 13 sep-18 kl 09:11 »
... glöm inte att aktier ska man bara leka med om man har råd att förlora pengarna...

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #11 skrivet: 13 sep-18 kl 09:35 »
Kolla Avanza, där kan du öppna ett ISK-konto, de har aktiefonder med noll procent i avgift, himla bra!

Beroende på hur långt du har kvar tll pensionen blir det olika svar. Mer än tio år så hade jag tittat på aktier och är det mindre så titta på fonder.
Oavsett så rekommenderar jag också ett isk-konto på Avanza. De har en app som är enkel. Både jag och barnen har öppnat konton där.
Min bror som jobbar på bank säger att pensionspengar ska man ha på iskkonto för som jag förstod det är de då skattade och klara när man vill ta ut dem.

Har man ork och kunskap tror jag också att man kan få in pengar på att köpa ett hus billigt och sedan renovera upp det och sälja. Det kräver nog att huset ligger på en någorlunda populär plats dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #12 skrivet: 13 sep-18 kl 10:02 »
... glöm inte att aktier ska man bara leka med om man har råd att förlora pengarna...

Exakt! Och vara känslomässigt stark. Det är många som säger att börsen är psykologi.
Hantera tunga förluster. Inte få panik. Försöka förstå hur de andra spelarna spelar.
Be kind to animals

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #13 skrivet: 13 sep-18 kl 10:40 »
Köp en lägenhet i storstan, hyr ut i andrahand ett par år medan bostadspriserna går upp, renovera sen (själv) och sälj den. Minska vinsten med dina utlägg för renoveringen så kan du slippa lite vinstskatt.
Man kan ju inte garantera att priserna fortsätter stiga men det har de å andra sidan gjort i många år nu.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #14 skrivet: 13 sep-18 kl 11:40 »
Exakt! Och vara känslomässigt stark. Det är många som säger att börsen är psykologi.
Hantera tunga förluster. Inte få panik. Försöka förstå hur de andra spelarna spelar.

När man ser aktieaffärer som ett "spel", istället för som investeringar i ett företag, företagets produkter, och företagets policy, så föreslår jag att man istället vänder sig till de diverse spelsajter som det finns massor med reklam för.

Att "spela" på börsen, och alltså kortsiktigt försöka få vinster baserat på kursrörelser, riskerar att underminera hela vårt ekonomiska system. Det bidrar till att förstärka kortsiktiga cykliska konjunktur rörelser, och bidrar därmed till ökade klyftor i samhället.

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #15 skrivet: 13 sep-18 kl 13:11 »
Varför är det så farligt att kalla det för ett spel?
Allt man handlar på börsen är en risk. Inget är säkert. Oavsett om man är kort- eller långsiktig.
 
Vill man investera i ett företag får man handla vid notering eller emission. Annars kommer de pengarna man handlar för, aldrig det bolaget till godo. De går till en annan aktieägare. Som gör en vinst eller förlust.
Be kind to animals

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #16 skrivet: 13 sep-18 kl 15:22 »
Om man tycker att man saknar kunskap eller inte tänker sig vara en aktiv placerare så är index fonder en bra grej. Det är en bred portfölj som har som mål att leverera samma utveckling som det index den är kopplad till. Låg risk och låg avkastning som bara tickar på.

Också lätt att jämföra de olika index fonderna. Går de mot samma index så är det samma produkt, då kan man välja den billigaste.

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #17 skrivet: 13 sep-18 kl 16:21 »
För länge sen bad en bekants kompis mig om hjälp att montera en kran på en bil, för han hade en plan.

Planen var att ha en timmer stuga och frakta den från Norrland söderut och sen montera upp den.
Sen monterade han ner den och åkte upp till Norrland igen.
Och så började han om.
Det fiffiga enligt honom var att man fick stöd/bidrag, för nått när man höll på så och skulle gå + på det.

Träffade honom några år senare och då berättade han att det funkat och höll nu på med ett nytt projekt.
Han fick bidrag från arbetsförmedlingen, för att lära sig söka bidrag.

  • Gäst
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #18 skrivet: 15 sep-18 kl 11:24 »
Tack för svar! Det där Avanza får jag kolla upp.  Jag sparar 500 i månaden på Länsförsäkringar...ja de placerar dem på nåt vis..men det blir ju inga större summer. 40 lax kanske..sen försöker jag få ihop en mille på banken tills jag går i  pension. Men jag tror inte jag kommer lyckas riktigt ända fram.Men rätt nära. Känns löjligt att ha dem på banken utan ränta. Jag litar inte på Länsförsäkringar annars kunde jag placerat pengarna på nåt vis.

Hade inte Danske bank bra ränta på pengar? jag får kolla upp det.


Sen kan man ju undra på det där med pension. På en del ställen står det att det är som att få en halv lön? Det blir ju inte skitmycket i så fall. Vissa tunga dagar funderar man att gå vid 64 år. Det blir ju ännu mindre. Visserligen har jag mina sparpengar, men ändå.

Någon på jobbet sa att han fick jättebra i pension. Då kan man ju undra om personen ljuger. För jag hade högre lön än honom.


Att köpa ett hus till ock greja med ock sälja med vinst finns inte på kartan. Jag har väldigt mycket redan att fixa på det hus jag har. Jag behöver all tid i världen för det.


Undrar verkligen att det stämmer att man få en halv lön vid 65 i pension?  Jag gjorde pensionskollen i datorn, Det blev ju lite mer än en halv lön. Ja om jag nu gjorde rätt. Det är 1 år ock 9 månader  innan man är 65. Ja lite kortare om man tar ut 32 dagar semester sista året.
« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 17:44 av Fixasjälvkille »

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur får man pengar att föröka sig?
« Svar #19 skrivet: 16 sep-18 kl 10:12 »
 Jo det gäller ju att bädda för sej. Men kanske också att andra får det rimligt bäddat.
Har själv svårt att tänka mej att satsa i aktier, fonder o liknande. Mor min sparade hos länsförsäkringar och jag byggde på 200/mån. När jag så tittade på vad det blivit och ville få ut medlen i en klump för att investera i min rörelse (installera jordfelsbrytare) så gick inte det. Skatteverket ville få uppgifter och godkände inte anledningen till ett uttag. Så nu får jag ca 800/mån. i fem år. Vad ska man med det till? Konsumera! Det ligger inte riktigt för mej.
 Hade jag varit i din sits så hade jag nog investerat i det som ligger dej nära. I något som gör att du med din egna arbetsinsats kan få ut lön. Vad jag förstår så är du av den händige typen som fixar o grejar. Sofflocket hägrar ju inte då när väl 65, 67 årsdagen är kommen. Man vill ju fortfarande vara med. Känna på utmaningar vara i det kreativa.
Pengar som bara är pengar är ju inget säkert värde i. Kvittar var de sätts.
 Att satsa på fysiska metaller kan ju kännas tryckt. Deras värde är ju kända. Klippa av en bit o få lite smör till barkbrödet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser