Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  regler för lösspringnade hundar ???  (läst 2758 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
regler för lösspringnade hundar ???
« skrivet: 29 dec-07 kl 10:21 »
nu har de hänt igen.... det är tredje gången under väldigt kort tid som jag har fått sätta mig i bilen och köra bort till grannen (800m med många hus emellan) och säga till honom att hålla koll på sina hundar (bordecollie). nu var de inne och sprang på våran gård, jag är väldigt rädd om mina ankor och hönor. Äganre påstår att de är de snällaste hundar som finns och att de lyder minsta vink, men just den hunden som var på min gård är tydligen döv....... jag har på trevligt sätt förklarat för honom att det kan itne hålla på såhär. jag har oxå en hanhund, och det är inte så populärt när andra hanhundar kommer in och markerar hans revir på vår tomt. Det har redan blivit en oönskad kull här i byn nu´, med hans bordecollisar inblandade. Han har 3st, men har nu skaffat 2 valpar oxå, utan den oönskade mixen (bc och någon spaniel) så där springer nu 5 hudnar löst hejvilt på hans tomt, och ofta ute på vägen som är en väldigt stor väg. jag vet itne vad jag ska göra. finns det regler och lagar som gör att han måste hålla inne sina hundar, eller iallafall använda hundgårndana som han har byggt. han har ju inte ens staket runt huset......
det finns folk som är rädda för hundar och det hjälper ju inte att han springer lösa på vägen och skäller...... hans försvar var att man inte ska vara hundrädd om man bor på landet, för här finns hundar.......

alltså att en hund rymmer nån gång kan amnn acceptera. men dedssa hundar springer runt på bygden var och varrann dag. och ahn bvara skyller på att det nån löptik....... min hund sticker inte för det, för jag har staket runt min tomt. vilket hans hund hittade ett kryphål genom, jag vill nte at min hund ska hitta det.

finns det regler, för snart ringer jag polisen.... men det är nog inte så bra för grannsälmjan. jag funderar på att hundnappa hans hundar och stänga in dom nån dag så att han blir orolig, men då blir väl jag anmäld istället........

jag behöver hjälp och råd. vad ska jag ta mig till ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

filurfigur

  • Gäst
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #1 skrivet: 29 dec-07 kl 10:51 »
Jag hade anmält det till kommunen. Du kanske kan ringa och prata med djurskyddsombudsmannen på kommunen. Den vi har i min kommun är väldigt bra och tar tag i saker, stora som små. Hoppas er är lika bra och kan hjälpa dig, men också hunden.

Man får ju inte ha sin hund springande utan att man har full kontroll på den, och det kan han väl inte ha om den gör sina egna utflykter gång på gång.

birgit

  • Gäst
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #2 skrivet: 29 dec-07 kl 14:07 »
Ja, det är ju strikt ägaransvar som gäller för hundägare. Om han har lösa hundar måste de antingen hålla sig på hans tomt, eller under hans uppsikt.
Jag vet, för jag har ju tillstånd för att få ha mina boskapsvaktare lösa med fåren. Men de får trots detta inte lämna min mark. Enda undantaget är jakthundar, men även här följs regler dåligt. Man får inte släppa drivande hundar lösa på för små marker heller (något som de flesta jägare skiter i).
Du har ju flertalet gånger påpekat problemet för honom utan resultat. Alltså återstår åtgärd. Antingen anmäla honom, eller fånga in hunden o kör den till det hundpensionat som polisen använder. Då kan det kosta en rejäl slant att få tillbaka hunden!
Dessutom spelar det ju ingen roll om hundarna är snälla, b-c har ju dille på att valla. Kanske dina fjäderfän är intressanta? Många som har b-c tror att det är deras och hundarnas rättigheter att springa runt och öva på förekommande objekt. Själv anser jag att den svenska användningen av b-c är rena djurplågeriet för fåren t.ex. Använder han hundarna till nåt nyttigt alls?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #3 skrivet: 29 dec-07 kl 14:46 »
 Jag hade nog ringt Miljö och Hälsa på Kommunen om det var ett allvarligt problem som inte går att lösa er två emellan (och det verkar ju omöjligt). Har du försökt med att berätta hur dyrt det kan bli om hundarna ställer till med något hemma hos dig?
 Men jag förstår din oro för grannsämjan...
 Det finns klara och tydliga regler, kanske du kunde be Miljö och Hälsa att skicka ett brev till honom med dem? Eller kanske du kan skriva ut dem från nätet och skicka anonymt. Han kan väl inte räkna ut var det kommer ifrån, många måste väl vara irriterade på de lösa hundarna?
 Tillägg: Nu har jag kollat på Kommunens hemsida och det är Polismyndigheten man ska vända sig till vid problem med lösa hundar och katter.
                           Mvh
                       Charlotte

 
« Senast ändrad: 29 dec-07 kl 15:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #4 skrivet: 29 dec-07 kl 16:29 »
tack för era tankar och förslag. jag vet fortfarnde inte vad jag ska göra. men att köra och lämna hunden på ett hundpensionat lät ju bra, eller helt enkelt ringa polisen nästa gång hundn är här och så får de åka hit och lämna över hudnen till grannen så att han fattar.
jag berättade att jag hade rashöns och rasankor, och han menade bara att den hunden var så snäll och att den var uppfödd med kycklingar, den vill enog bara leka :-\ det är ju så att man blir lite orolig........

det är arbetshudnar han har säger ahn. han har tydligen haft drygt 900 får tidigare, och han ska snart få hit några får oxå. han flyttade hit under sensommaren....
jag blir så arg och ledsen på honom. men jag får nog kontakta polisn nästa gång de kommer in på tomten. får jag antar om min hund biter hans hund så är det mitt fel även om det är på min tomt.........
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

birgit

  • Gäst
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #5 skrivet: 29 dec-07 kl 16:35 »
Det sista är väl tveksamt, för då måste ju grannen bevisa att hans hund inte attackerade först!
Polisen åker nog inte ut. De är väldigt ointresserade av hundproblem, så länge de inte attackerar folk :-\

filurfigur

  • Gäst
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #6 skrivet: 29 dec-07 kl 16:48 »

Polisen åker nog inte ut. De är väldigt ointresserade av hundproblem, så länge de inte attackerar folk :-\

Ja det är min erfarenhet också. Polisen har som regel inte tid till sådant. Det är till och med så att om man tar hand om en bortsprungen hund så får man själv köra in den till polisstationen. Det har jag fått göra två gånger de senste åren, för polisen har inte tid att hämta den säger de. Den ena gången ville de inte alls befatta sig med hunden utan att jag först varit på djursjukhuset och kollat om den var chipmärkt. Men när den inte alls var id-märkt så fick jag till slut komma och lämna hunden hos polisen.

Förstår att det är trist om man blir ovän med grannen, men det måste väl vara fler än du som reagerat på det här om nu hunden springer en bra bit hemmifrån? Och om du då anmäler till kommunens djurskyddsombudsman eller vad det heter i din kommun, så behöver inte din granne få veta att det är just du som anmält honom, om du inte vill.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #7 skrivet: 29 dec-07 kl 16:57 »
men det är nog bara jag som har varit och pratat med honom om det tror jag. många av de "lite äldre" snackar oftast skit bakok ryggen på varandra istället för att säga vad de tycker om problmet.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #8 skrivet: 29 dec-07 kl 19:02 »
Det sista är väl tveksamt, för då måste ju grannen bevisa att hans hund inte attackerade först!

Det spelar ingen roll vilken hund som biter först !

Om båda hundarna blir skadade ska man alltså ersätta varandras skador.


Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #9 skrivet: 29 dec-07 kl 22:58 »
jag skulle koppla hunden ringa polisen o fråga vad man gör...
vet att det kostar ganska mycket att lösa ut en hund som blivit om händer tagen...

ett par tusen tror jag...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #10 skrivet: 30 dec-07 kl 01:15 »
Det spelar ingen roll vilken hund som biter först !
Om båda hundarna blir skadade ska man alltså ersätta varandras skador.

nu menade jag inte att hundaran skulle skada varnadra... men om det nu skulle hända.... rent hypotetiskt. självklart vill jag inte ha min hund biten.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #11 skrivet: 30 dec-07 kl 10:43 »
nu menade jag inte att hundaran skulle skada varnadra... men om det nu skulle hända.... rent hypotetiskt. självklart vill jag inte ha min hund biten.

Tyvärr är det så att man som hundägare alltid har strikt ägaransvar, spelar alltså eg ingen roll om min hund är i koppel och en lös hund kommer farande, om min hund då skulle bita och skada den lösa hunden så är det likt förbaksat mitt fel, fast min hund var i koppel.
Sjukt som attan !!!!!!!!!!!!!!

Förstår ditt dilemma, här har vi ett par stövare som springer runt på gården rätt ofta, inget skoj alls när jägaren inte har nån pli på sina hundar, hundarna är iofs jättesnälla men jag VILL INTE ha dem springande bland mina hundar och mina andra tamdjur.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #12 skrivet: 30 dec-07 kl 12:40 »
Fast det ägaransvaret gäller ju för den lösa hunden också!

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #13 skrivet: 30 dec-07 kl 13:23 »
men han verkar inte bry sig, "för hans hund e så snäll"(citat från ägaren)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Mistah

  • Inlägg: 35
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #14 skrivet: 30 dec-07 kl 22:21 »
Det du kan göra om du inte vill anmäla direkt är att ringa till polisen, upplysa dem om problemet och fråga vad du kan göra. Vi hade det problemet där jag bodde tidigare, grannarnas hundar sprang lösa jämt och använde vår trädgård som offentlig toalett, de var dessutom aggressiva och hotade min valp. Så jag ringde och hörde med polisen, och vi fick veta att fick man tag på en lös hund kan man stänga in den och ringa till polisen så de kommer och hämtar den. Så kör inte tillbaka hunden till ägaren, utan ring polisen så de får hämta den istället. De kommer sedan ringa till ägaren så han får hämta dem, det kostar nog en del med som någon skrev innan. Efter ett par sådana betor lär han hålla sina hundar under uppsikt :P

birgit

  • Gäst
Re:regler för lösspringnade hundar ???
« Svar #15 skrivet: 31 dec-07 kl 10:51 »
Problemet är, som vi skrivet tididgare, att polisen inte vill åka ut och hämta. Har försökt den varianten själv. Då får man uppmaningen att om hunden är känd, kör tillbaka den till ägaren, eller till det hundpensionat som betalas av närmaste kommun, för uppsamling av bortsprungna djur. Har den förorsakat skada tar de emot en anmälan, men det måste vara allvarliga saker innan de rycker ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser