Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Gamla" ruvägg?  (läst 1465 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
"Gamla" ruvägg?
« skrivet: 30 mar-08 kl 23:21 »
En av mina blåankor har lagt sig på en hoper ägg som jag lämnat i redet. Dessa ägg är troligen 1-1½ vecka gamla och har legat i halmen i kylan (minusgrader) utanför.

Frågan är om hon skall få ligga på dessa ägg eller om jag skall samla ihop ett nytt gäng och lägga under henne. Jag vill inte störa i onödan och kan därför inte kolla hur äggen verkar.

Vad tror ni? Finns det nån chans att äggen fortfarande hyser levande "materia"?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-08 kl 23:38 »
Hur kallt har det varit?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-08 kl 23:44 »
Hur kallt har det varit?
Det var minus 17 utanför hönshuset, hur kallt det blev därinne vet jag inte. Äggen ligger bara en liten bit från ytterväggen, visserligen nerpackade i halm/strö, men som sagt, om det var minusgrader även inne i redet vet jag inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-08 kl 08:34 »
Låt henne ligga en vecka lys sen äggen när hon är ute och badar. Ta bort dem som är tomma då. Är alla tomma ge henne nya ägg att ligga på.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-08 kl 09:06 »
Kan man lysa äggen med vanlig, stark ficklampa, eller krävs det en speciallampa?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-08 kl 13:25 »
Det går bra med en stark ficklampa. Jag har till och med lyst ägg med min mobil  ;D

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-08 kl 14:52 »
Jag har till och med lyst ägg med min mobil  ;D
;D ;D Jag kan tänka mig vad familjen tänker när jag lägger mobilen mot ankäggen ??? ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 09:10 »
Ni får akta äggen så de inte blir allt för strålade av de mobila vågorna...  ;)
Eller att de allt för tidigt blir vana vid att använda mobiltelefonen... tänk på dagens ungdom med alla mobillån och sånt joks....  :P
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Gamla" ruvägg?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-08 kl 15:20 »
Hon vägrar att lämna redet om någon finns i närheten, så jag kommer inte åt att lysa äggen. Jag får helt enkelt vänta och se. De sista äggen hon la dit själv, bör ju vara dugliga i alla fall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 2 användare
skräptanten, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser