Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter utan märkning eller känd härkomst  (läst 14660 gånger)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #40 skrivet: 12 apr-13 kl 16:26 »
Vad hjälper det dom omärkta ?Existens!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #41 skrivet: 12 apr-13 kl 16:31 »
Ja.. det är ju ett problem som faktiskt kan uppstå.. men den här så kallade "nödmärkningen" då skulle ju i så fall innebära att du inte kan sälja vidare dina djur mer än till slakt. Det kanske avskräcker folk eftersom man gärna vill ha den möjligheten, att också kunna sälja till liv? :)
Det blir vad du gör det till!

 

Fanny

  • Inlägg: 24
    • Dalarna
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #42 skrivet: 12 apr-13 kl 17:56 »
Ett par av dem kommer från en kvinna som fått dispens (?) från märkning men nu är ju getterna hos mig...

Nu citerar jag mig själv... Finns det någon sådan dispens man kan få från att märka getterna? Det verkar ju osannolikt när jag följer diskussionen här. Om det existerar, så måste det ju sluta gälla när getterna flyttas ändå? Vad tror ni, som verkar kunna orientera er i den här djungeln  ;)

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #43 skrivet: 12 apr-13 kl 17:57 »
Nu har jag inte hunnit läsa vad alla skriver då jag snart skall iväg.

Men bra att vi håller debatt och delar varandras meningsskiljaktigheter, det är väl därför denna sida finns.

Skall läsa igenom de ni skrivit senare...

Damen på Jordbruksverket hade hjärtat på rätta stället och hon sa till mig då jag frågade: Hur gör jag nu då. Skall jag avliva dem? En ironisk fråga.

Då svarade hon nej nej naturligtvis inte men de får inte lämna sitt nuvarande hem.

Skulle något hända så kontaktar du mig sa hon.

Saken är också den att det är inte alltid lätt att veta vad man skall ta reda på om man inte vet vad man skall ta reda på

Vilka lagar som gäller visste inte jag och fick reda på det genom denna fina sida just för att jag ville veta mer...

Skall getterna bli straffade genom döden då vet jag inte vart vi är på väg...

Förstår att det finns lagar och förordningar och det är bra med tanke på olika sjukdommar som kan beröra hela besättningar.

Men om man nu har hjärtat på rätta stället och värna om misskötta djur så borde varken djur eller jag bli straffade, utan man kanske får lägga en motion..

Getvärden är ny för mig och inte trodde jag att det skulle vara besvärligare än att skaffa en katt. Men nu vet jag.


Fanny

  • Inlägg: 24
    • Dalarna
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #44 skrivet: 12 apr-13 kl 17:59 »
Skulle något hända så kontaktar du mig sa hon.

Vad hette hon? Det låter som någon flera av oss behöver i telefonboken  8)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #45 skrivet: 12 apr-13 kl 18:08 »
Get värden är ja ingen större vän utav  men för mig handlar det att värnar om djuren  där av mina innläg inga djur ska behöva dö av någon princip när det finns folk som vill ta han om dom  då tycker ja att JB ska va behjälplig i görligaste mån .

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #46 skrivet: 12 apr-13 kl 18:15 »
Tror inte det finns så många slakterier som tar emot omärkta getter...
Vad gäller regler om märkning och journalföring och rapportering är inte reglerna exakt lika för kor, får, getter och grisar.
För får och getter (samma regler för dem) gäller att Jordbruksverket vill ha in rapport när en har köpt eller sålt getter, både produktionsplatsnumren från köpare och säljare ska anges (men de vill bara veta hur många djur som flyttats, inte djurens identitet), dessutom ska köparen få ett transportdokument från säljaren som hen ska spara i 3 år. På gården ska ägaren ha en journal där hen skriver in alla händelser och djurens fullständiga identitet (SE-nummer och individnummer). En gång om året ska ägaren rapportera till Verket hur många får/getter som finns på produktionsplatsen. Alltså vet Verket bara hur många getter jag hade på gården i december förra året, och de vet varifrån jag köpt eller sålt getter. Vill de veta mer får de skicka hit en räknekunnig inspektör som tittar på djuren och jämför med journalen.
På nötkreaturen är Verket betydligt mer nyfikna, där vill de att djurägaren ska rapportera in alla händelser till dem komplett med SE-nummer och individnummer, så där vet faktiskt Verket exakt vilka djur som ska finnas på varje gård.
_____
Om en ska återgå till ämnet, så är det en god idé att höra av sig till Blocket och liknande annonssajter och påminna om att de bör se till att annonseringen följer gällande djurskyddsregler! Jag får ont i magen varje gång jag hittar en annons för dvärggetter (det är ofta fråga om det, de kanske anses vara ett lågstatusdjur) och säljaren skriver dumheter som att "ett gott hem är viktigare än priset", vilket borgar för att den som säljer djuren är desperat och dumpar dem på vilken skitsnackare som helst. Och så blir de vanvårdade, slaktade med tvivelaktiga metoder eller en "födelsedagspresent", som dina getter, Mimmis.
Jag gjorde själv ett försök att föreslå att vi skulle förbjuda att djur skänks bort här på alternativ.nu:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117587.0
Men det föll inte i god jord. De flesta verkade tycka att det var en viktig rättighet att få ge bort djur till en osäker framtid :-\ , eller för den delen annonsera med slakthot.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fanny

  • Inlägg: 24
    • Dalarna
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #47 skrivet: 12 apr-13 kl 18:19 »
Jag vill nog invända mot att man skulle "dumpa" djuren på vem som helst för att man skriver att ett gott hem är viktigare än priset... När jag har skrivit så är det helt enkelt för att jag inte har någon summa klart för mig utan att jag vill träffa den som är intresserad först och ta reda på var djuren kommer att hamna. För mig känns det bättre än att sälja dem till "vem som helst" som kommer förbi med en femhundring. Tänker jag fel?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #48 skrivet: 12 apr-13 kl 18:34 »
Ot, personangrepp//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:19 av ieenilorac »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #49 skrivet: 12 apr-13 kl 23:37 »
OT//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:21 av ieenilorac »

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #50 skrivet: 12 apr-13 kl 23:40 »
Lagen är ju som den är, det är inget hittepå som nån tycker.

OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:21 av ieenilorac »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #51 skrivet: 12 apr-13 kl 23:52 »
OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:23 av ieenilorac »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #52 skrivet: 13 apr-13 kl 00:05 »
Lagen är ju som den är, det är inget hittepå som nån tycker.

Så vad tycker du jag skall göra med mina nyfunna vänner?
Hur skall jag lösa det?
damen på jordbruksverket gav mig ett bra svar... ;)
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:23 av ieenilorac »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #53 skrivet: 13 apr-13 kl 00:07 »
Men räddar jag ett par omärkta getter från missär, är nog inte att slakta dom jag först tänker på.
Sen är det väll så att getter har många som sällskap, och ser dom inte som ett produktions djur.

Och att en myndighet ska kunna bestämma att slakt är det som löser problemet, tycker jag är märkligt. Och att ALLA vet varför och att djuren märks, och att omärkta djur är olagliga, tror jag faktiskt inte.

tack för de bra orden. ;)

geten

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #54 skrivet: 13 apr-13 kl 00:08 »
OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:25 av ieenilorac »

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #55 skrivet: 13 apr-13 kl 00:12 »
Så vad tycker du jag skall göra med mina nyfunna vänner?
Hur skall jag lösa det?
damen på jordbruksverket gav mig ett bra svar... ;)

Se till så du har det hon sa skriftligt, annars kommer det inte att vara värt ett skvatt om det vill sig illa.

Jag vet inte vad du ska göra med dom, jag hade aldrig tagit hem dom.

Visste du inte om reglerna om märkning?

Jag förstår att det är en tråkig sits, självklart. Men tyvärr är det så det blir om man ska hjälpa andra som inte kunnat sköta åtagandena.

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #56 skrivet: 13 apr-13 kl 00:15 »
OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:26 av ieenilorac »

geten

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #57 skrivet: 13 apr-13 kl 00:18 »
OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:27 av ieenilorac »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #58 skrivet: 13 apr-13 kl 00:27 »
Är det akut brist på märkta getter?
Jag tänker som så att om alla bara köper märkta, så är ju problemet ur världen om några år.  Om den som ska sälja vägrar att märka dom, eller ens tala om varifrån dom kommer, så är det ju enklast att inte köpa dom helt enkelt.

Vill och vågar man trixa så är det väl enklast att betäcka och konsekvent anmäla att man fått tvillingar eller nåt, så man får lite märken över..Fram tills dess är det ju en viss nervositet såklart..ifall nån skulle kolla.
Men det är man ju medveten om när man köper dom.

Hej!
Nej jag var inte medveten om detta innan jag tog hand om getterna och bockarna som jag skrivit innan.
Nu när jag varit inne på denna fina sida så har massor av människor gett mig den kunskapen och som sagt innan man vet inte vad man skall ta reda på om man inte vet vad man skall fråga.

geten

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #59 skrivet: 13 apr-13 kl 00:31 »
OT, otrevlig ton//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:30 av ieenilorac »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 4 användare
uzie, ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser