Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eldstål  (läst 9316 gånger)

bock

  • Inlägg: 68
    • Östergötland
eldstål
« skrivet: 06 okt-06 kl 21:35 »
Hur tillverkar man sitt eget eldstål?Vad för slags järn används till tändstål eller slagstål? ???

olleorama

  • Inlägg: 6
Re:eldstål
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 18:55 »
Kolstål med hög kolhalt. Exempel på stål som kan återanvändas: gamla filar, fjäderstål. Sett en del eldstål gjorda från garagedörrsfjädrar

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:eldstål
« Svar #2 skrivet: 25 okt-06 kl 12:35 »

Vilket stål som hellst med en kant duger eg, ett eldstål är oftast ett platt stålstycke som böjts till en handvänlig form samt att man härdar den yttersta delen av kanten. Dessutom behöver du en bit flinta, bra fnöske för fånga gnistan och skapa lite glöd som du kan föra över till ditt tändmaterial.  Gnisterna är inte svåra, fånga dom värre men att få eld ur glöden svårast, det sista beror mycket på kvaliten på fnösket. Oavsett så behövs det mycket övning.

 lycka till.

nettan

  • Gäst
Re:eldstål
« Svar #3 skrivet: 25 okt-06 kl 16:56 »

Vilket stål som hellst med en kant duger eg, ett eldstål är oftast ett platt stålstycke som böjts till en handvänlig form samt att man härdar den yttersta delen av kanten. Dessutom behöver du en bit flinta, bra fnöske för fånga gnistan och skapa lite glöd som du kan föra över till ditt tändmaterial.  Gnisterna är inte svåra, fånga dom värre men att få eld ur glöden svårast, det sista beror mycket på kvaliten på fnösket. Oavsett så behövs det mycket övning.

 lycka till.

jag har beställt en flintasten på www.tradera.se

Björn Kumlin

  • Inlägg: 16
    • Björn Kumlins smide
Re:eldstål
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 10:05 »
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här.
Jag har smidit eldstål ur sparkmedar och det funkar bra, är ju kolstål för det mesta. För att smida formen på ett "traditionellt" eldstål börja med att tunna ut de ytersta fem centimeterna på utgångs materialet i en spets (se bifogad paint skiss). Gör sedan lika på andra sidan och ta av det på avskroten.
Rulla sedan upp spetsarna som bilden visar.
Slutligen viker man försiktigt upp båda spetsarna, det kan vara bra att slå några slag på den motsatta sidan så att det inte uppstår några veck i metallen.

När du härdar, håll eldstålet i upprullningarna uppifrån med tången. Invänta ljust vinröd färg och doppa ner den första centimetern av eldstålet i vatten eller olja och vänta till eldstålet svalnar såpass att det inte syns någon färg. Doppa sedan ner hela eldstålet.

//Björn  
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 10:06 av Lidskjalf »

Daisie

  • Inlägg: 51
    • Resmoren
SV: eldstål
« Svar #5 skrivet: 07 maj-09 kl 17:07 »
Jag har inget att lägga till i ämnet... men det är cool för mitt efternamn är Eldstål....
Bor med Man, 2 varmblod, 1 kallblodskorsning, 1 bernersennen, 5 höns, 1 tupp, 1 myskand...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser