Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?  (läst 2841 gånger)

andersson

  • Gäst
Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« skrivet: 23 sep-06 kl 18:30 »
Hej
Vi har en tid haft problem med våra höns, de dör en efter en och vi vet inte vad det är för fel. symtonen är att de magrar av, blir dåliga i magen (mycket urina). Krafterna avtar och i takt med det så minskar aptiten, mot slutet ligger de bara och sover.

Förloppet från att de börjar bli lite hängiga tills de dör är ca 4 veckor.

de väger knappt något i slutet.

önskar svar och det är bara att fråga om ni undrar över något.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-06 kl 18:37 »
Och ni har skickat in några till SVA för obduktion ?

Om inte så är det mitt tips.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

EvaBritt

  • Gäst
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #2 skrivet: 24 sep-06 kl 21:02 »
Jag har också haft ngt mysko bland mina höns. Det är 2 tuppar som blev lite nedstämnda, en blandis och en Isbar. Dom var ute bland dom andra, dom åt och drack men verkade inte glada. Dom tacklade av och efter 2 veckor så insåg jag att dom inte skulle bli bättre så dom fick flyga till sin hönshimmel. Nu har 3 st brahma tonåringar tappat sin glädje. Dom äter och kommer fram å pratar men vill nu inte längre gå ut. Dom ser ganska så lessna ut.

orloff

  • Gäst
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #3 skrivet: 25 sep-06 kl 07:13 »
Men snälla, gör något!!!! Skicka in till SVA, veterinärerna vet inget ändå. Låt inte djuren lida i onödan.  :'(

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-06 kl 07:57 »
Ja, och är inte veterinär eller SVA aktuellt. Så är väl yxan ett bättre alternativ till att se sina höns tyna bort i 4 veckor.

andersson

  • Gäst
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-06 kl 14:45 »
Anledningen till att vi ställde frågan här är inte för att vi ville ha svaret att avliva dom utan att vi ville förmedla och komma i kontakt med andra med liknande problem.

Hönsen visar inga tecken på smärta och de sommanr sakta in när de dör, de spretar inte med benen, vingarna eller så. Därför är vår sammlade bedömmning att det inte rör sig om smärta, utan dåsighet.

SVA är ett vinnade alternativ.

Om du nu inte är något duktig på sjukdommar föreslår jag dig att INTE SVARA i en tråd som handlar om det. Det finns andra sidor som är mer lämpat för dig Gruff.

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #6 skrivet: 28 sep-06 kl 15:03 »
Skicka avföringsprov till Inger Emanuelsson så får ni reda på exakt vad det är! Hon obducerar även djur och svarar på fler frågor än SVA. SVA tar bara prover på farliga sjukdomar.
Det är billigt och man kan göra det ett par ggr om året för att vara säker på att man har friska djur.
Ring henne och hör vad hon tror!
0303-19928

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Hönsen sjuka,magrar av,dåliga i magen?
« Svar #7 skrivet: 28 sep-06 kl 15:12 »
Jag tror inte att någon medvetet låter sina djur lida - saken är nog att vi alla försöker in i det sista med att hitta svaret på vad som orsakar att våra djur insjuknar. Det är aldrig roligt att vara med om och detta forum är en bra plats att ventilera sina bekymmer på - utan onödiga påhopp! Vi gör alla (här) säkerligen vårt yttersta för våra djur.
Jag önskar dig lycka till Andersson!
Berätta gärna mer om Inger Emanuelsson, vem är hon och vad gör hon ???
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser