Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering, byta hus med någon?  (läst 1773 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Fundering, byta hus med någon?
« skrivet: 31 jan-19 kl 18:10 »
Vet inte om detta är idioti eller en dröm, men jag har en tid funderat om det skulle vara möjligt att byta min gård mot en motsvarande gård i Frankrike eller Spanien tex?
Är det en rimlig tanke, eller är det en dröm?

Älskar så klart min gård här och vill ogärna lämna den, men har insett att Sverige inte är för mig, har försökt här nu i ett helt liv men trivs fortfarande inte alls här, men däremot bra i Sydeuropa på någorlunda folktomma ställen.
Byte vore mest vettigt, inte alls intresserad av att sälja och köpa, för mycket krångel med värdebedömningar, marknad, mm, jag är bara intresserad av att byta mot ett likvärdigt objekt där man kan fortsätta att leva på samma vis men utan vinter och svensk självmordspolitik, fransmännen har åtminstone ryggrad att protestera öppet som nu, när de anser att någonting inte stämmer. och någon som är uppriktigt intresserad av livet på min gård men hellre vill bo här.

Enda tilläggs kravet jag har är att det skall gå att odla palmer i trädgården, åtminstone någon art på friland.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-19 kl 18:17 »
Finns det något ställe söder om Enånger som är tillräckligt folktomt för sådana som vi?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-19 kl 19:00 »
Enda tilläggs kravet jag har är att det skall gå att odla palmer i trädgården, åtminstone någon art på friland.
Räcker om du flyttar till Irland då, de tåligaste arterna klarar sig där.

Men angående sakfrågan tror jag inte det kommer minska byråkratin att försöka byta gård, snarare öka den. Och de få gånger du hittar någon som vill byta så kanske de inte har något objekt du är intresserad av. Därför är det nog trots allt bättre att sälja och sedan köpa något intressant objekt. Jag har själv varit lite sugen på Frankrike faktiskt, finns många fina områden där.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #3 skrivet: 31 jan-19 kl 19:08 »
Irland vore inte heller fel, men det regnar för mycket där, jag vill ha halvöken dessutom gillar jag inte Påven (eller mer korrekt de delar jag anser bryta mot grundläggande mänskliga rättigheter inom Katolska kyrkan.)... :)
Annars visar ju åtminstone Irländarna litet prov på ryggrad bland folket. Knyta näven i byxfickan och låtsas att allt är bra är definitivt inte min grej.


« Senast ändrad: 31 jan-19 kl 19:13 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #4 skrivet: 31 jan-19 kl 19:30 »
Dom är ganska katolska i Spanien och Frankrike också. Men fick du inte nog av halvöken i somras?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #5 skrivet: 31 jan-19 kl 19:42 »
Drygt att växterna torkade, annars älskade jag sommaren om den bara var några grader svalare... Ingen älskare av extrem värme faktiskt.. Men däremot gärna torrare klimat.
Irland, Skottland, mm är faktiskt ett seriöst alternativ annars, liksom tex Italien eller Grekland, etc... Inte så noga vilket land egentligen bara det är ungefär som jag sade och man slipper vintern med snö och tjäle... :D
Kommer väl tillräckligt bra överens med Italienarna (åtminstone de jag känner) trots skillnaderna i religion dock så kanske... Italienarna är ju inte heller kända för att hålla inne för mycket med vad man tycker så jag antar det... ha ha :D Nå, jag lägger mig inte i någons personliga tro så länge den personen inte lägger sig i min. :)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #6 skrivet: 31 jan-19 kl 19:43 »
Mest nyfiken på om det bara är att glömma att flytta till varmare breddgrader utan att låna en massa miljoner på banken...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #7 skrivet: 31 jan-19 kl 20:57 »
Jag vet inte vad du skulle få om du säljer nuvarande gård men detta är vad någon fick för 25.000 euro i Italien:

https://www.youtube.com/watch?v=NB3e8xwu_Do&list=WL&t=0s&index=6

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #8 skrivet: 31 jan-19 kl 21:12 »
Jag vet inte vad du skulle få om du säljer nuvarande gård men detta är vad någon fick för 25.000 euro i Italien:

https://www.youtube.com/watch?v=NB3e8xwu_Do&list=WL&t=0s&index=6

Oj!
Kan inte tänka mig ett lättare val än det i så fall... ha ha!  :)
För det priset hade jag slagit till på stående fot.

Max 1,5 månads vinter är ett krav...

Jag behöver varken externt el (mer än jag kan ordna själv), vatten (sammaledes, räcker med en brunn som är någorlunda tjänlig), innetoa (tycker bara det är en massa jobb men just ingen vinst med den längre, börjar faktiskt bli riktigt less på den efter senaste rörarbetena...) eller "nära läge" för min del faktiskt. :)

Behöver inte ens vara farbart med bil, räcker med en traktorväg, det vore faktiskt tvärtom väldigt skönt om folk inte kan komma dit med bil... :)

« Senast ändrad: 31 jan-19 kl 21:17 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #9 skrivet: 01 feb-19 kl 02:41 »
Ja det vore härligt att komma undan snö, kyla och mörker. men framför allt alla dessa byråkrater. Jag har tittat på alternativ i flera år men det finns alltid något problem.
25% i reavinst skatt på den fastighet du flyttar ifrån. det är dom pengarna du ska leva på i nya landet.
i södra Europa är korruptionen svår, framför allt i Italien. varje förändring kräver bygglov som kostar, plus att tjänstemannen behöver fickpengar. I ett sådant land vill jag inte leva.
I Australien skulle jag kunna tänka mig att bo men för att köpa fastighet måste du vara medborgare eller ha permanent uppehålls tillstånd och det får du inte. Dessutom har AU väldigt mycket lagar, så tycker man att vi har för mycket lagar här i Sverige då ska man inte flytta till AU.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #10 skrivet: 01 feb-19 kl 08:21 »
Ja man tror man har det dåligt här i Norden med mycket lagar osv... Men egentligen har vi mindre paragrafrytteri än många andra delar av världen, samt att saker här bara funkar jämfört med andra ställen där pengar ska till hela tiden.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Fundering, byta hus med någon?
« Svar #11 skrivet: 01 feb-19 kl 08:53 »
Ja man tror man har det dåligt här i Norden med mycket lagar osv... Men egentligen har vi mindre paragrafrytteri än många andra delar av världen, samt att saker här bara funkar jämfört med andra ställen där pengar ska till hela tiden.
precis och sedan har de (t ex fransmännen) större anledning att klaga. i Sverige får vi det inte tillräckligt dåligt då vi har fler skyddsnät och säkringar. blir någon av med jobbet så går de ändå 80% av lönen. Vi har det för bra för att bli arga och dumpa dynga framför stadshuset.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser