Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Importera Litiumbatterier  (läst 4759 gånger)

npull

  • Inlägg: 3
    • Halland
Importera Litiumbatterier
« skrivet: 17 maj-17 kl 14:28 »
Någon som testat att importera litiumbatterier direkt från Kina?

T.ex.: https://www.aliexpress.com/item/Brand-3-2v-lifepo4-100ah-high-capacity-power-cell-100A-3c-discharge-for-electric-vehicle-EV/32677195432.html

Om man seriekopplar 15 av dem till ett 48VDC 100Ah batteribank (4 kw netto med 80% DOD). Så borde det räcka om man har rätt snål elförbrukning.

Med 5000 djupcykler, borde batteriet räcka 20 år (Räknat med 250 djupladdningar på år).

Så priset då... 4 sådana batterier går på 2226$. Sen får man lägga på tullavgift och moms vid import. Vet inte vad tullavgiften på litiumbatterier är, men elcykel (vilket har litiumbatteri av liknande typ) enligt tullverkets hemsida går på 6%. Med frakt (fri frakt från Kina), 6% tullavgift, 25% moms, valutaomvandling landar totala priset runt 26 700kr.

Lite jämförelser på årspriser (Totala kostnaden / beräknad livslängd):
48V 100Ah (4kw) Import batteri: 1 335kr / år
48V 100Ah (4kw) Litumbatteri i dk: 1 955 kr / år
48V 200Ah (4,5kw) Blybatteri: ~3 000 kr / år
(Källa: https://www.vivaenergi.dk/Solcelle_batterilager, http://www.valuta.se)

På 20 år tjänar man ~33 500 kr emot blybatterier och 12 400 kr emot Litiumbatteriet från den danska shoppen viva energi t.ex.

Sen är det väl lite kablar och bryggor och grejor, men kan knappast kosta 12 tkr.

Jag är rätt grön när det gäller batterier så det kan hända att jag är ute och cyklar... Har vi några experter här, eller några med erfarenhet som kan pitcha in?

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #1 skrivet: 17 maj-17 kl 17:32 »
Jag anser att litiumbatterier fortfarande är för dyra om man inte jagar vikt.
Jag har tex 8st 12v deep cycle batterier på 235Ah st. Dom ska med rätt skötsel klara 8-10 år, kanske mer.
Jag betalade för ca 6 år sedan i runda slängar 14000 för dessa, inkl. lite kabel.
Och kopplar du 8st sådana batterier för 48v, får du 470Ah !

npull

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #2 skrivet: 17 maj-17 kl 18:47 »
48V 470Ah för blybatterier blir en netto tillgång på 11kW ungefär. 14 000kr för en 11kW batteribank låter otroligt billigt. Jag kan inte hitta något så billigt alternativ med deep cycle bly batterier. I 4-5kW netto klassen (48V 200Ah) hittar jag priser på runt 13-15000kr visserligen, men kan man verkligen räkna med 10års livslängd för dessa slags batterier? Om jag kan köpa LiFePo4 batterier med samma kapacitet för dubbla priset som håller 20år, så är det ändå samma pris som blybatterier. Dessutom miljövänligare, mindre, lättare och slipper byta ofta.

Nu när jag gjort lite efterforskning så behöver man nog lägga till laddningsbalanserare till LiFePo4 batterierna, det krävs tydligen till litiumbattericeller för att de inte ska laddas ojämnt och slitas fort. Så får nog eventuellt lägga på ett par tusen på min estimering.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 19:02 »
Tänk på att livslängden för litiumbaserade batterier inte bara beror på antalet cykler utan det finns också en rent tidsbunden livslängd. En del kemiska processer i batteriet startar så snart det är hopsatt på fabriken och när de har gått för långt är batteriet oanvändbart, vare sig det kom till användning under tiden eller inte. De där processerna går, liksom de flesta kemiska processer, fortare i värme. Så ur den synpunkten är det fördelaktigt att försöka hålla batterierna så kalla som möjligt om man är ute efter lång livslängd.

Batterierna har blivit bättre allteftersom, tidiga litiumjonbatterier som producerades för 15-20 år sedan höll knappast mer än ett eller två år hur väl de än vårdades men idag verkar man kunna räkna med åtminstone 5 års användbar livslängd för batterier av kvalitetsmärken.

npull

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #4 skrivet: 17 maj-17 kl 19:52 »
Det var oroande att höra. Jag har bara blint gått efter den danska shoppen som påstår att deras LiFePo4 batteri håller 18-20år, men de har väl bara räknat på antal cykler precis som jag. Det vara kanske lite naivt att tro att de kan hålla så länge. Men vad är livslängden generellt på blybatterier?

Hittade en annan shop i Tjeckien som säljer dessa lifepo4 batterierna billigare förresten. Samma antal batterier (15st 3.2v 100ah) kan du få för ~17500kr. Dock vet jag inte fraktkostnader. Det bör ju komma till lite tullavgifter även därifrån, men moms bör man inte åka på (inom EU).
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #5 skrivet: 17 maj-17 kl 23:22 »
När det gäller blybatterier så brukar de sällan ta tvärslut om de vårdas väl utan de blir gradvis sämre och sämre. Det är en fråga om hur stor försämring man kan tillåta, hur lång man ska säga att livslängden blir. Och så är det stora skillnader i livslängd mellan olika typer av blybatterier - beroende på vilket ändamål de är avsedda för, om de är att betrakta som ett skumt lågprisfabrikat eller inte osv.
När det gäller bilbatterier som väl är den sort det finns mest erfarenhet av så kan man säga att man ska vara missnöjd om batteriet inte håller åtminstone 3-4 år.  Det finns bilbatterier som klarar närmare 10 år men då knappast med full kapacitet de sista vintrarna.
Blybatterier som är avsedda för t ex reservkraftsändamål har ofta mycket större livslängd, men till priset av högre inre resistans och dålig tålighet mot ovarsam laddning (snabbladdning, överladdning mm).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #6 skrivet: 18 maj-17 kl 00:11 »
Litiumbatterierna utvecklas som sagt rätt fort och genombrott har gjorts när det gäller livslängden. Jag skulle akta mig för att köpa för stor bank nu.

Det är också en djungel när det gäller att veta vilka batterier som är ok. Det gäller att läsa på och att hålla sig till de säkra tillverkarna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #7 skrivet: 20 maj-17 kl 06:58 »
Tänk på att livslängden för litiumbaserade batterier inte bara beror på antalet cykler utan det finns också en rent tidsbunden livslängd. En del kemiska processer i batteriet startar så snart det är hopsatt på fabriken och när de har gått för långt är batteriet oanvändbart, vare sig det kom till användning under tiden eller inte. De där processerna går, liksom de flesta kemiska processer, fortare i värme. Så ur den synpunkten är det fördelaktigt att försöka hålla batterierna så kalla som möjligt om man är ute efter lång livslängd.

Batterierna har blivit bättre allteftersom, tidiga litiumjonbatterier som producerades för 15-20 år sedan höll knappast mer än ett eller två år hur väl de än vårdades men idag verkar man kunna räkna med åtminstone 5 års användbar livslängd för batterier av kvalitetsmärken.

Den de inlägget så skulle inte jag köpa litium men jag kan säga att det inte stämmer, möjligen att utvecklingen har gått framåt i framförallt kwh per krona.
litium håller längre än de grejer de sitter i om de bara få 2 kriterier uppfyllda
Vettiga hög låg och underhållsladdning/stillestånds spänning
inte utsätts för kontinueliga höga temperaturer.
Tex så om man plockar isär ett dött laptopbatterier så är aldrig cellerna helt kass  att de inte presterar som nya kan jag köpa men jag har hittils inte hittat ett helt batteri som alla cellerna varit skrot.
Att diverse shut of system har stängt av batteriet är vanligt, eller felkonstruerat så det tar ström från en cell och inte stänger sig själv utan drar ner den celler till dödliga nivåer och sen stänger batteriet.( = en cell kass och resten ok)

Men man får ALDRIG ( tydligt nog) kör ett litiumbatteri för långt ner i spänning, gör man de så är de som o köra en motor utan olja.

Och litium är billigare i längden och man blir inte besviken när man väl har handlat.
Köpa bly kostar många gånger.
Litium kostar en gång.

men som alla batteri så mår de bäst av att jobba, även om litium har väldigt låg självurladdnning



Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #8 skrivet: 20 maj-17 kl 06:59 »
Jag anser att litiumbatterier fortfarande är för dyra om man inte jagar vikt.
Jag har tex 8st 12v deep cycle batterier på 235Ah st. Dom ska med rätt skötsel klara 8-10 år, kanske mer.
Jag betalade för ca 6 år sedan i runda slängar 14000 för dessa, inkl. lite kabel.
Och kopplar du 8st sådana batterier för 48v, får du 470Ah !

Problemet är att man stirrar sig blind på data, bly Pallar bara av att ta ur max 50% om man vill ha lite livslängd,  medans litium är motsvarande siffra typ 90%
Så man kan ha mindre batteribank litium mot vad man behöver ha bly.

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Importera Litiumbatterier
« Svar #9 skrivet: 12 jun-17 kl 07:39 »
Företaget jag jobbar på importerade LiFePO4 batterier från Kina märke O'Cell (CellTech) och kom då ner i en kostnad av 6,2 SEK/Wh. Detta är mer än ett år sedan så priserna borde vara lägre nu. Dessa batterier hade inbyggt övervakningssystem så de var väl inte heller de billigaste. Ryktet säker att Tesla tar 60 kSEK för 14 kWh, dvs 4,3 SEK/Wh. Men om jag förstår marknaden rätt kommer begagnade elbils batterier snart att vara ute på marknaden för stationära tillämpningar så jag antar att den som vill hobbyprova Litium batterier snart kan köpa billigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser