Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stämjärn. Narex RICHTER eller Veritas stämjärn i PM-V11 stål  (läst 2025 gånger)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Vad tror ni om skillnaden mellan Stämjärnen Narex RICHTER eller Veritas stämjärn i PM-V11 stål? Hårdheten på stålet på Narex är 62 HRc och Veritas HRc 61-63. Ungefär samma, men priset. Veritas 1" 1300:- och Narex 1" 400:-

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
Är PM-V11 någon form av officiellt standardiserad beteckning (och vilken standardinstitution är det i så fall som ligger bakom?) , eller är det ett stålverks/stålnasares eget namn på stålet? Finns något datablad för det?

Narex, som ju är en tjeckisk firma, borde rimligtvis använda något EN- eller f d ČSN-standardiserat stål.
Oavsett stålkvalitet, så avgörs ju det färdiga verktygets kvalitet i minst lika hög grad av hur smide, värmebehandling mm utförs av verktygstillverkaren.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Jag har en vän som säljer Narex, han är nöjd med sina som han använder. Han är rätt noga av sig och gillar verktyg som är löjlig vassa men så lever han på att jobba med dem också.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Jag har en uppsjö av stämjärn, dock bara ett fåtal som jag använder professionellt. När det gäller stämjärnen för finsnickeri är samtliga av de jag använder frekvent av relativt mjukt stål, de är lätta att få bra skärpa vid slipning, och misshandlar man dem skadar det inte eggen så mycket som de med hårt stål. Enda gången jag föredrar stämjärn med hårt stål är när jag arbete med gammalt hårt trä. För dig kan jag inte se att hårdheten skulle spela någon roll, betydligt viktigare är stämjärnets vinkel, egg och handtag.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Jag har nu  Narex Premiumserie, dom är bra men lite för mjukt stål för att dom ska hålla skärpan mer än ca. 30 min användning och ändå har jag ändrat  vinkeln på dom till 30° var från början närmare 25° Och då slår jag inte med någon klubba, så nå lite hårdare stål skulle vara bra så dom håller skärpan lite längre. Mjukare stål tycker jag passar bra till våldsammare behandling så dom är lätt att slips till efteråt.

Dom nya Narex har bara funnits på marknaden i ca. 2 månader såg jag. Kanske värt att prova några när dom inte är så dyr ändå.

Eller någon som vet nå annat märke son inte kostar en förmögenhet men ändå är bra. Och nå kortare moddel på stämjärn.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Det blev Narex RICHTER och några Usu Nomi - Japanese Paring Chisels.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser