Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörbjuggsört Cochlearia officinalis  (läst 2139 gånger)

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« skrivet: 07 mar-20 kl 15:33 »
Har någon erfarenhet av att odla skörbjuggsört?
Eller någon aning om var man får tag på frön/plantor?

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #1 skrivet: 07 mar-20 kl 16:58 »
Impecta?
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #2 skrivet: 07 mar-20 kl 18:25 »
Impecta har haft, men enligt deras nätsida har den utgått ur sotimentet.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #3 skrivet: 23 mar-20 kl 18:44 »
De här kustväxterna är inte alltid så lätta att odla då de kräver ganska speciella förutsättningar. Jag vet inte om den är fridlyst men om du kan hitta vildväxande exemplar kan du försöka ta frön. Sen gäller det att återskapa växtplatsen och ge den lite salta vindar!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #4 skrivet: 23 mar-20 kl 20:08 »
prova med Tirups örtagård i Skåne. de har massor av medicinalväxter. möjligt att även Botaniska i göteborg kan ha.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #5 skrivet: 24 mar-20 kl 09:36 »
Det lär finnas gott om den längs norska kusten, i synnerhet längre norrut.  Jag misstänker att den trivs bättre i mer salthaltig miljö än man kan åstadkomma vid Östersjön eller i inlandet.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #6 skrivet: 24 mar-20 kl 14:08 »
Tack för svaren.
Jo, jag tror nog att den behöver saltare miljö än vad jag har här uppe i Österbotten. Kollar man utbredningen på den viruella florarn syns det ju ganska tydligt. Men den skulle vara rolig att testa!

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/cochl/cochoffn.jpg





Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #7 skrivet: 25 mar-20 kl 09:18 »
Aah.. Du är i Österbotten! Kolla med Blomqvists plantskola (Bodövägen 210, 68530 Lepplax) om de kan hjälpa dig!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #8 skrivet: 26 mar-20 kl 09:48 »
Till Blomqvist har jag tänkt åka så fort de öppnar för säsongen. Tyvärr brukar det komma med hem en massa annat kul också.... :-[

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #9 skrivet: 17 jun-20 kl 11:04 »
Det lär finnas gott om den längs norska kusten, i synnerhet längre norrut.  Jag misstänker att den trivs bättre i mer salthaltig miljö än man kan åstadkomma vid Östersjön eller i inlandet.
Salt går alltid att tillsätta till jorden. Att växter tar upp natrium är ovanligt. Sockerbetan som härstammar från strandbetan tar upp natrium ur marken.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #10 skrivet: 03 sep-20 kl 12:36 »
Växten hade det svenska namnet skörbjuggsört redan i slutet av 1700-talet.

Vet någon om den använts för att förebygga skörbjugg i Sverige ?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #11 skrivet: 04 sep-20 kl 14:12 »
Den har använts mot skörbjugg. Redan på 1500-talet fanns den i klosterträdgårdarna. Den innehåller extremt mycket C-vitamin.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #12 skrivet: 05 sep-20 kl 10:42 »
Kanske går det att blanda in skörbjuggsört vid tillverkning av surkål för att få annorlunda smak och större C-vitaminhalt.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #13 skrivet: 05 sep-20 kl 21:42 »
Jag läser just en bok "Segelfartygens tid" av Claes Bernes som handlar om folk i svenska sjöfarten på 17-1800-talen.  Man hade ingen insikt i att det kunde finnas bristsjukdomar. Man trodde skörbjuggen berodde på kylan och annat ombord. Men man visste att skörbjuggsört och färskmat i allmänhet hjälpte när det var allvarligt. Så man tog iland besättningarna och gav det som man visste hjälpte.  Men alltså inte förebyggande. 
    Det var en engelsk kapten mot slutet av 1800-talet som provade olika medel mot skörbjugg och kom fram till citron var jättebra. Så engelsmännen satte igång med citron som förebyggande medel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skörbjuggsört Cochlearia officinalis
« Svar #14 skrivet: 06 sep-20 kl 00:31 »
Det är lite knepigt med vad man visste och inte visste genom tiderna. Titta t ex på det här https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/c-vitaminer-gav-brittiskt-sjoherravalde


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
lauralisa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser