Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dum fråga om ATAMON  (läst 39329 gånger)

12342345

  • Gäst
Dum fråga om ATAMON
« skrivet: 22 jan-11 kl 17:10 »
Sitter och funderar, det står på flaskan att det går 1/2 tsk atamon per liter saft. Ska man blanda ner det i saften, ska det i så fall vara när saften är varm eller kall? Det står ju också att man kan skölja glaset med utspädd atamon ska man göra det också. Hur är det och hur funkar det?

Och hur undviker man att saften jäser? Jag gjorde ganska mycket rabarbersaft förra året(utan atamon uppenbarligen), jag ställde den svalt och mörkt. Gjorde jag fel? För den jäste.. något fel gjorde jag ju..

Hjälp... :-[

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dum fråga om ATAMON
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 18:31 »
Du ska inte koka atamonet då blir det förstört. Det bästa när det gäller glasen är att diska dom noga och sedan lägga in dom i kall ugn och låta värmen gå upp till 100 grader - låt flaskorna eller burkarna torka i ugnen (inte kapsyler och lock) och bli genomvarma sedan häller du saften/sylten etc i dom varma glasen. Fryser du sylt och bär behövs inte atamon men då måste man äta/dricka upp rätt kvickt annars möglar det. ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dum fråga om ATAMON
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 18:35 »
Det skadar inte att skölja flaskor och burkar med atamon, men att tvätta dem väl och sedan värma dem i ugnen på drygt 100o precis innan man fyller på den varma saften funkar också. Om man sätter på locken direkt blir det ett naturligt undertryck, som skyddar saften.

Om du gör som ovan, och har i tillräckligt mycket socker, så ska saften hålla nästan hur länge som helst, särskilt om den står mörkt och svalt.

Vill man använda mindre socker så måste man använda konserveringsmedel, eller frysa saften. Om jag minns rätt kan atamon ge en obehaglig bismak om man överdoserar, eller om man värmer den för mycket. Mitt minne säger mig att den ska tillsättas till avsvalnad saft. Det bör dock stå på flaskan.

Själv använder jag aldrig konserveringsmedel, och jag kan inte påminna mig att saft eller sylt varken jäst eller möglat under lagring, däremot om man inte använder upp den tillräckligt snabbt när man väl öppnat den.

Jag tror att du antingen inte haft tillräckligt rena flaskor och redskap, eller att du använt för lite socker. Sen är valet av metod upp till dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dum fråga om ATAMON
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 18:54 »
Ojdå, alltså jag menar inte att de möglar i frysen utan en tid efter att man tar ut och använder sylten/saften dvs efter att man öppnat flaskan. Och ju mer socker ju bättre hållbarhet gäller ju även då.  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

12342345

  • Gäst
SV: Dum fråga om ATAMON
« Svar #4 skrivet: 23 jan-11 kl 15:04 »
Själv använder jag aldrig konserveringsmedel, och jag kan inte påminna mig att saft eller sylt varken jäst eller möglat under lagring, däremot om man inte använder upp den tillräckligt snabbt när man väl öppnat den.

När jag tänker efter som var det nog det som var problemet  :-[ Tack för svaret  :)

12342345

  • Gäst
SV: Dum fråga om ATAMON
« Svar #5 skrivet: 23 jan-11 kl 15:06 »
Ojdå, alltså jag menar inte att de möglar i frysen utan en tid efter att man tar ut och använder sylten/saften dvs efter att man öppnat flaskan. Och ju mer socker ju bättre hållbarhet gäller ju även då.  ;)

Hehe ja det förstod jag, tack för svaret  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
Bortan, john nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser