Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta?  (läst 1196 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Vad är detta?
« skrivet: 18 nov-20 kl 07:36 »
Räddade det här på skroten ur högen på väg till nedsmältning.

Det är uppenbarligen en sorts riv- eller skiv-apparat. Logiskt sett bör det ha suttit en skiva med bett på övre ändan av den lodräta axeln. Insidan av stommen är vitemaljerad så rimligtvis är den tänkt för matvaror. Man trycker säkert ned det man river med locket.

Till vilket ändamål är den tänkt?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är detta?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-20 kl 07:39 »
Fler bilder
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vad är detta?
« Svar #2 skrivet: 18 nov-20 kl 08:01 »
Vild gissnng: riva rotfrukter till boskap eller riva potatis för att tillverka potatismjöl?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad är detta?
« Svar #3 skrivet: 18 nov-20 kl 09:29 »
Den var rejäl, kan ju vara till ett storkök också.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad är detta?
« Svar #4 skrivet: 18 nov-20 kl 09:54 »
Förr när man odlade foderbetor till korna fick man skära sönder betorna för att korna skulle kunna tugga dom. Det skulle kunna vara något sådant. om det fans en kniv i botten. Men det skulle också hunna vara en potatisskalare. Då ska det vara en "sandpappersskiva" (det var ju inte sandpapper  men såg ut som det)
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad är detta?
« Svar #5 skrivet: 18 nov-20 kl 10:14 »
Potatisskalare ser inte ut så.

Trots att den är rejäl så går det inte att kasta i hur stora rotfrukter som helst. Går foderbetor i? Brydde man sig om att emaljera när det skulle användas till djuren?

Idag är ju allt till storkök i rostfritt, men så har det ju inte alltid varit.


Hoppas någon som använt en sådan råkar kolla tråden.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vad är detta?
« Svar #6 skrivet: 18 nov-20 kl 19:25 »
Det var en spännande mojäng. Har själv en skivare. Använde den till att skiva äpplen och potatis till grisar. Min ser inte alls ut så där. Men snarlik. Är en trumma som snurrar i den då man vevar.

Den där pressanordningen tycker jag borde vara en ledtråd.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Vad är detta?
« Svar #7 skrivet: 18 nov-20 kl 19:39 »
Borde varit en kniv i eller vad driver axeln mitt i burken?
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är detta?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-20 kl 09:56 »
Jag visade den för grannen och hon var ganska säker på att lichiplommon har rätt. Grannen hade som barn varit med och gjort potatismjöl och sagogryn. Det måste ha varit antingen strax före kriget eller under kriget.  Hon är väldigt intelligent och är känd i byn för sin ovanligt goda iaktagelseförmåga och sitt matlagningsintresse så jag litar på henne.

Hon kom väl ihåg potatiskvarnen som de använde då. Den var större och gemensam för hela byn och drevs med flatrem från byns tröskverksmotor men hon menade att skillnaderna i konstruktion är logiska om man tänker sig att det här är en mindre handvevad kvarn tänkt för några få hushåll.
Den stora potatiskvarnen som hon kom ihåg finns kvar längst bak på uthusvinden vid hembygdsmuseet så jag skall ta mig en titt på den och jämföra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 6 användare (3 dolda)
Anders Flix, EvaMärta Granqvist, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser