Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bunkra bränsle  (läst 15030 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
Bunkra bränsle
« skrivet: 16 mar-18 kl 10:11 »
Ved är vi ju vana att bunkra så vi klarar en vinter, men hur är det med drivmedel? Jag brukar ha ett par hundra liter diesel hemma (farmartankar kostar mer än det smakar nu för tiden), men bensin till motorsåg och det lilla smidiga elverket har jag bara 10-20 liter hemma av. Visserligen går det ju att slanga ur lite ur privatbilen och båten, men de står inte alltid fulla. Sverige har inga lager, så vid ett stopp av tillförseln blir det snabbt tomt på macken.

Vid långvarigt stopp så får man väl börja tillverka etanol så man slipper använda bågsåg, men det kanske är smart att ha åtminstone 50 liter soppa hemma ifall det tar stopp lagom vid vedhanteringen...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #1 skrivet: 16 mar-18 kl 10:26 »
Ved är vi ju vana att bunkra så vi klarar en vinter, men hur är det med drivmedel? Jag brukar ha ett par hundra liter diesel hemma (farmartankar kostar mer än det smakar nu för tiden), men bensin till motorsåg och det lilla smidiga elverket har jag bara 10-20 liter hemma av. Visserligen går det ju att slanga ur lite ur privatbilen och båten, men de står inte alltid fulla. Sverige har inga lager, så vid ett stopp av tillförseln blir det snabbt tomt på macken.

Vid långvarigt stopp så får man väl börja tillverka etanol så man slipper använda bågsåg, men det kanske är smart att ha åtminstone 50 liter soppa hemma ifall det tar stopp lagom vid vedhanteringen...

Bensin håller väll sig inte så länge?

Förr hade jag 5 kubiks farmare, men slutade när det blev dyrt och risk för stöld.
Men nu har jag hittat ett ställe att lagra på och kommer att ha 2 st 3 kubiks tankar och använda den ena för att tanka fordonen och när den är slut, så växlar jag till den andra, samt fyller på den tomma.
På det viset får jag rotation på dieseln och lite tid på mig att vänta ut när de har sänkt pris, för att fylla den tomma.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bunkra bränsle
« Svar #2 skrivet: 16 mar-18 kl 10:31 »
 Ska man lagra diesel så köp då blankdiesel. RME-dieseln kan bli full i alger redan efter några månaders lagring. Till motorsågen köper man inte mackbensin men alkylatbensin typ aspen som kan lagras länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #3 skrivet: 16 mar-18 kl 11:19 »
Jag har lagrat både blankdiesel och RME länge, och det blir visserligen en svag bottensats i RME-fatet men inga ålar. Tror att det hänger på om det tillförs fukt. Det plus att det blir omrörning så att syret kommer åt gör att det växer fint i båttankar.

Jag tankar Aspen på mack, blir billigast så. Med rätt typ av dunk, full dunk och ställd svalt och mörkt så håller det decennier utan problem. Vet inte riktigt hur länge vanlig bensin håller sig, men skulle jag bunkra sådan så skulle jag välja 98 oktan eller motsvarande utan miljötillsatser.  Men förutom att det skall göras så är väl det största problemet att man inte vill ha en så brandfarlig vätska ståendes var som helst.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #4 skrivet: 16 mar-18 kl 12:16 »
Vet inte hur det är på landsbygden men har för mig att i tätbebyggd område får man uppbevare max 5 l drivmedel i plastdunk


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #5 skrivet: 16 mar-18 kl 13:30 »
Vet inte hur det är på landsbygden men har för mig att i tätbebyggd område får man uppbevare max 5 l drivmedel i plastdunk


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Oljetank till villapannan, kan då vara 3 kubik, och jag tänker använda dom och då kan jag köra oljebrännaren om jag är borta så länge att vedeldningen inte räcker till också.

Har du en Landrover eller nå liknande, så brukar man ju ha några 20 liter jeepdunkar fastsatta och om jag inte mins fel så kan man ha en 999 liter eller nåt på flaket till pickupen, så det går nog att hitta en hel del sätt att ha bränslet på.
Om inte annat så full tank i några bilar som står på gården.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bunkra bränsle
« Svar #6 skrivet: 16 mar-18 kl 14:24 »
Vet inte hur det är på landsbygden men har för mig att i tätbebyggd område får man uppbevare max 5 l drivmedel i plastdunk


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #7 skrivet: 16 mar-18 kl 14:53 »
Det går bra att lagra både bensin och vanlig mackdiesel länge, om den lagras under bra förhållanden.

Jämn temperatur och så låg temperatur som möjligt - alltså inte i en farmartank som står framme i solen, inte heller i dunkar i ett skjul med plåttak som blir stekhett när solen ligger på och utkylt på nätterna. Bättre med nedgrävda tankar eller dunkar som står i en källare med jämn temperatur.
Låg luftfuktighet över bränslet - framför allt är detta viktigt för sådan diesel som det kan börja växa alger i. Sätt gärna ett torkfilter på tankventilationsröret (en burk med silicagel, samma sort som sitter på ventilationen till expansionskärlet på oljefyllda krafttransformatorer), och torka om silicagelet regelbundet (ofta har det ett fuktkänsligt färgämne - blått i torrt tillstånd, rosa i fuktigt tillstånd, så man kan lätt se när det är dags).
Låt inte bränslet komma i kontakt med metaller, framför allt inte koppar eller kopparlegeringar. Använd helst plastdunkar, om man måste använda en ståltank bör man se till att inga förskruvningar eller rördelar är av mässing, att tanken inte är hårdlödd med mässinglod någonstans osv.
Försvarets gamla jeepdunkar som är målade på insidan är totalt olämpliga för att förvara bränslen längre än någon vecka - färgen löser sig, flagnar av och förorenar bränslet.
Skydda bränslet mot solljus - plastdunkar kan släppa igenom ljus även om de ser ganska ogenomskinliga ut, så de bör stå mörkt till.

Lagra inte oljeblandade bränslen till tvåtaktsmotorer länge, utan lagra bensin/E85 och tvåtaktsolja var för sig, blanda inte till mer oljeblandat än vad som går åt på några veckor.

Om bensin börjar bli mörk till färgen eller tappar den skarpa bensinlukten och närmar sig gammal lysfotogen i lukt, så bör man förbruka den så fort som möjligt.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bunkra bränsle
« Svar #8 skrivet: 16 mar-18 kl 17:11 »
 Har dålig erfarenhet av både RME diesel och mackbensin. Min skogstraktor blev full i alger efter några månaders sommarstillestånd. Det finns iofs något (dyrt och giftigt) medel att hälla i för att förebygga alger. Min motorcykel är ostartbar efter några månaders vinterdvala med mackbensin i tanken. Brukar hälla i akylat det sista jag gör på hösten till att starta på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #9 skrivet: 16 mar-18 kl 17:21 »
Det handlar nog mycket om metaller och fukt i de båda fallen. Men givetvis så krävs ett känsligt bränsle (och i vissa fall att du får med vatten i soppan redan från mack). Jag har tankat RME, och även diesel med den vanliga inblandningen och knappt tagit mig hem för att bränslefiltret satt igen. Förmodligen har de då nyss fyllt på i macken och rört upp bottensatsen, men båda gångerna har de blånekat.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #10 skrivet: 16 mar-18 kl 17:44 »
Har dålig erfarenhet av både RME diesel och mackbensin. Min skogstraktor blev full i alger efter några månaders sommarstillestånd. Det finns iofs något (dyrt och giftigt) medel att hälla i för att förebygga alger. Min motorcykel är ostartbar efter några månaders vinterdvala med mackbensin i tanken. Brukar hälla i akylat det sista jag gör på hösten till att starta på.

Tycker att det är många som klagar på det och undrar varför det uppstår hos en del.
Kan det bero på något annat än bränslekvalitet.

Tog fram och servade vibbroplattan inför sommaren och det var inget fel på bensinen fast den stått sen 2012.
Dieselbilar som stått några år har heller inte drabbats.
Har samlat ihop ett tjugotal dunkar med dieselskvättar som stått flera år och några fulla och inga alger.
« Senast ändrad: 16 mar-18 kl 18:54 av ensamhet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #11 skrivet: 16 mar-18 kl 18:04 »
Äsch, det är för att du bor i Norrland ;D Bränslet härsknar söder om Dalälven...

Skämt åsido så tror jag att mycket problem med bränsle kommer av fukt, och där mycket folk bor i vårt land är det fuktigt. Båtfolket har det värst.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #12 skrivet: 16 mar-18 kl 18:51 »
Äsch, det är för att du bor i Norrland ;D Bränslet härsknar söder om Dalälven...

Skämt åsido så tror jag att mycket problem med bränsle kommer av fukt, och där mycket folk bor i vårt land är det fuktigt. Båtfolket har det värst.

Kart Norrland är bäst och nu kanske du bevisat det.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #13 skrivet: 16 mar-18 kl 20:48 »
Finns en anledning till att reservkraftstillverkare ( lite större saker än hemmasaker) skriver
att garantin inte gäller om man kör rme.
rme i något som går dagligen är nog inga problem men i något som går sällan blir det inte bra.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #14 skrivet: 16 mar-18 kl 22:40 »
Har dålig erfarenhet av både RME diesel och mackbensin. Min skogstraktor blev full i alger efter några månaders sommarstillestånd. Det finns iofs något (dyrt och giftigt) medel att hälla i för att förebygga alger. Min motorcykel är ostartbar efter några månaders vinterdvala med mackbensin i tanken. Brukar hälla i akylat det sista jag gör på hösten till att starta på.

Jag kan nämna att jag härom året fick hem en motorcykel som hade stått avställd i södra Sverige (förmodligen Växjötrakten) i ca 10 år. Den bensin som fanns i tanken på den, gick utmärkt att köra gräsklippare och bilmotorer på. Min extremt billiga Meec röjsåg tyckte dock inte riktigt om "gammsoppan", den blev svår att kallstarta och krävde choke minst dubbelt så länge som vanligt innan den gick som den skulle.

Ett långtidsprov för att se vad som egentligen händer med RME-blandad diesel under olika förhållanden:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=123&t=301580

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Bunkra bränsle
« Svar #15 skrivet: 20 mar-18 kl 19:53 »
Finns ju beredskapsbensin. https://www.aspenprepfuel.com

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #16 skrivet: 20 mar-18 kl 21:01 »
Då är det nog en betydligt billigare och bättre affär att hålla omsättning på sitt lager och se till att det inte hinner bli orimligt gammalt. Det händer ju mycket på bränsleområdet nu, och det kanske finns något mycket bättre och billigare än dagens fossilbränslen att lagerhålla inom några få år.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #17 skrivet: 20 mar-18 kl 21:14 »
Lagrar man på jeepdunk och tycker det är jobbigt att få ut bränslet så kan en sånhär vara värd att prova http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bransletank/Bensindunk/Jeepdunkspump-2000035579/ eller motsvarande av annat fabrikat. Har en sån, tycker det funkar bättre än allt annat jag provat. Allra bäst blir det om dunken står högre än tanken, då rinner det på av sig själv när det börjat rinna. Pumpen trycker in luft i dunken så att bränslet tvingas ut.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #18 skrivet: 21 mar-18 kl 07:14 »
Jeepdunkar av plåt bör man överhuvudtaget inte långtidslagra bränslen i. Om dunken är omålad på insidan så förstörs bränslet med tiden kemiskt av kontakt med metallen som fungerar som katalysator. Och om dunken är målad (som svenska försvarets gamla jeepdunkar) så löser sig färgen så småningom och förorenar bränslet.
De är bra för att frakta omkring bränslet tillfälligt, men man ska som sagt inte ha kvar bränslet i en jeepdunk någon längre tid.
Dunkar som är målade på insidan bör få stå öppna och ventilerade när de inte används. Helst upp och ned på ett torrt ställe.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #19 skrivet: 21 mar-18 kl 08:42 »
Vad är skillnaden på att ha bränsle i en omålad jeepdunk och en farmare eller oljetank i källaren till pannan?
Är det olika sorters stål?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser