Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böcker om hemberedskap  (läst 2200 gånger)

andtol

  • Gäst
Böcker om hemberedskap
« skrivet: 12 feb-18 kl 12:41 »
Vilka böcker handlar om hemberedskap?

Det finns många olika.

Vilka har du läst och vill ha i ditt bibliotek?

andtol

  • Gäst
SV: Böcker om hemberedskap
« Svar #1 skrivet: 12 feb-18 kl 12:52 »
Jag har läst Herman Geijers två böcker om Zombieapokalypsen:

Zombieöverlevnad : din guide till apokalypsen, 2014

och fortsättningen eller den förbättrade boken

Överlev katastrofen : tolv sätt att förbereda dig, 2017

http://ordfrontforlag.se/ordfront_bok/overlev-katastrofen-12-satt-att-forbereda-dig/

Citera
I Överlev katastrofen – tolv sätt att förbereda dig djupdyker zombieöverlevnadsexperten och folkbildaren Herman Geijer i vad vi faktiskt kan göra för att öka våra chanser att överleva när en katastrof eller bara något helt oväntat inträffar.

En svensk populärvetenskaplig bok som inte bara handlar om överlevnadstekniker och bushcraft utan också fokuserar på hur människan fungerar och vad vi kan göra för att förbereda oss mentalt och öka våra chanser att klara en kris.



Jag tycker boken är bra. Den behandlar ett stort ämne och är kanske något kortfattad på vissa områden men det är helt ok. Det finns andra källor och böcker som behandlar varje ämne mer enskilt.

Det viktigaste jag har lärt mig av boken:

- det är viktigt att hålla sig i form, fysiskt och psykiskt

- det finns inga verktyg, ingen utrustning, vattenrening eller mat som slår kunskap. Kunskapen och erfarenheten är det absolut viktigaste. Prepping kan vara en materialsport men Geijer slår hål på den myten.

- vi behöver sociala sammanhang för att kunna överleva. Grannar, vänner, idrottsföreningen, alternativkompisar osv. Det sociala hjälper oss att överleva. För i grupp är vi människor starkast.

- det kommer ej bli masshysteri när katastrofen kommer. Vi kommer fortsätta vara ungefär som vi är nu. De elaka kommer vara elaka. De allra flesta människor är vänliga och hjälpsamma och kommer fortsätta vara det.

Det är också bra att Geijer underbygger sina åsikter/kunskap med forskning om olika katastrofer.

Absolut läsvärd! ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser