Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorproblem BM-terrier  (läst 7889 gånger)

Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
Motorproblem BM-terrier
« skrivet: 10 jul-12 kl 22:46 »
Hej!

Jag är stolt ägare av en BM Terrier -57 som jag införskaffade för 2 år sedan. Har sedan renoverat och nu till sist startat men den vill tyvärr inte gå ordentligt. Jag sökte fritt på nätet om Zenith Förgasare 26 vme och fann då detta forum som kändes relevant och verkade vara skriven av kloka och kunniga människor. Jag hoppas att det finns någon här ute som kan ge lite tips nu när jag kört fast.

När jag köpte den gick den med choken ute och det visade sig att grenröret var sprucket. Grenröret är nu svetsat. Jag har bytt toppackning, och packning runt grenrör och bensinpump. Allt verkar tätt. Nya stift, tändkablar och brytare. Är sedan tidigare konverterad till 12V. Ventilerna är manuellt slipade. Jag har inte ändrat inställningarna på ventilerna.

Problemet är att den svarar dåligt på gaspådrag. Går finfint på tomgång men om jag ger gas så känns det först som om den "sätter i halsen" för att sedan "skjuta skott" i förgasaren. Jag har ställt tändningen med stroboskop från allt mellan 0 - 25 grader. För tillfället på 13 grader där den går bäst. Den känns lite svag på låga varv. Brytaravstånd 0,4-0,5 mm. Ny kondensator monterad. Centifugalmekanismen i fördelaren verkar fungera. Om jag smyger upp gaspådraget går den fint upp i varv utan att baktända men om jag gasar upp normalt så smäller det! ???

Trodde först att det var förgasaren som var problemet, då den flödade över. Har nu åtgärdat detta problem efter tips från detta forum. Har gjort bussningar, planat förgasarfoten, satt dit ny packning, filat upp hålen och fått den tät mot flottörhuset, dock ser jag att det dimmar lite bensin från flottörhuset när den baktänder.

Tycker inte att det händer något när jag skruvar på munstycket. Förgasaren känns sliten överlag. Sprutat startgas runt förgasare och grenrör utan att varvtalet ökas, verkar således inte dra tjuvluft. Jag har nu finjusterat fram och tillbaka utan att det blir övertygande bättre. Vad jag kommer ihåg så baktände den inte när jag köpte den, utan detta har kommit efter min "renovering" :-[

Kan det vara tändspolen? Ventilinställning? Dålig kompression? Kan en utsliten förgasare ge dessa symptom? Bensinpump? Tändinsällning trots allt? Kombinationen dålig förgasare tändinställning?

Hoppas någon vet

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 23:16 »
Förgasaren har väl ingen accelerationspump? I så fall tyder de här symptomen på att bränsleblandningen är för mager. Kanske för låg flottörnivå, för litet huvudmunstycke eller att eventuellt luftmunstycke/emulsionsmunstycke är för stort. Till synes likadana munstycken som har förväxlats? Packningen mellan flottörhus och förgasarhus felvänd eller i fel utförande så att något hål saknas?

Så vitt jag kan se så har 26VME ingen justerskruv för huvudmunstycket utan bara för tomgångsvarvtal och tomgångsblandning. Så blandningsskruven borde bara ha inverkan vid tomgång, om man skruvar in den i botten borde tomgångsblandningen bli så mager att motorn går mycket ojämnt eller inte alls på tomgång.

I och med att  toppen har varit avlyft och ventilerna har slipats så bör du absolut kolla och justera ventilspelet.

Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 23:54 »
Nej ingen acceleratorpump. Ska kontrollera om jag förväxlat luftmunstycke/emulsionsmunstycke.

Det verkar som om din känsla är att det primärt rör sig om ett bränsleproblem? Jag har ju även provat med diverse tändningsinställningar utan överbevisande resultat.

Ska även kontrollera packningen mellan flottörhuset och förgasarhuset igen igen. :) Det stämmer med munstycket; att skruvat i botten går den knappt på tomgång.

Får även titta över ventilerna men det borde väl inte vara dem som är huvudproblemet?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 00:02 »
Ja, jag tycker att det verkar som ett bränsleproblem.

En sak du skulle kunna kolla beträffande tändningen är att tändläget blir detsamma på alla cylindrar. Åtminstone 4:an är ju lätt att kolla genom att flytta stroboskoplampans klämma till den tändkabeln och se att tändinställningsmärket står på samma gradtal som vid cylinder 1. För 2 och 3 hamnar det ju ett halvt varv därifrån, så då får man kanske göra ett eget provisoriskt märke för att kolla att åtminstone de två inbördes är lika.  Någon enstaka gång kan det ju hända t ex att fördelaraxeln är krokig eller att en av de fyra nockarna har slitits mer än de andra av någon anledning, kanske en misslyckad ythärdning på fabriken.

När det gäller ventilspelen så är ju det verkligt farliga i sammanhanget om någon avgasventil skulle vara helt utan spel, då är risken stor att den ventilen bränns. En del motorer kan bli svårstartade eller få ojämn tomgång om inte spelet på insugningsventilerna är exakt rätt.

Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #4 skrivet: 11 jul-12 kl 00:25 »
Ok ska kolla tändläget.

Motorn startar jättelätt och går fint på tomgång. Ingen av ventilerna såg brända eller skadade ut när jag lyfte bort toppen och jag kan väl inte ha slipat dem så våldsamt för hand att att de blivit helt otäta? Det verkar otroligt men allt kan ju hända.

Jag skriver justera ventilspel på "att göra listan".

Men börjar med att åter kontrollera förgasaren, packningar och munstycken.

Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 12:56 »
Har nu kontrollerat munstyckerna och de har olika dimensioner på gängan så de kan inte förväxlas. Drar jag ut choken svarar den bättre på gaspådrag, dvs mindre smällar men den går inte som den ska. Den känns även svag, orkar inte dra på 4.ans växel.

Samma tändläge på 1:an och 4:an, dock sjunker varvtalet oroväckande när jag sätter stroboskopklämman på 1:ans tändkabel och så smäller det i förgasaren, vilket inte inträffar på resterande tändkablar?? Är det något jag inte begriper, eller sitter problemet omkring 1.ans cylinder, ventiler, kabelverk? I övrigt får jag inte fram något stroboskopblink på 2:ans cylinder.

Verkar heller inte som om jag vänt några packningar fel.


Halte

  • Gäst
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #6 skrivet: 11 jul-12 kl 13:02 »
Har du kollat bränsleflödet? Så att det inte sitter något skit i bränsleslangen? Förklarar väl inte "knallarna" men skulle förklara orken..
Min gamla IH hade något skit i bränsleslangen som gjorde att det inte rann till tillräckligt med bränsle.. Den gick bra på tomgång och 1:ans växel med började slöa ner sig på högre växlar.

Löste det genom att blåsa bränslesystemet baklänges med tryckluften ifrån där ledningen går in till bränslefiltret.. En ganska snabb sak att testa.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #7 skrivet: 11 jul-12 kl 14:48 »
Att den är orkeslös tyder även på tändlägesfel, men detta har du ju kollat.

Kolla att den verkligen får tillräckligt med bränsle.

När det gäller baksmällar så kan det bero på flera orsaker, förgasare, tändlägesfel, bränsleläckage i förgasaren mellan flottörhuset och matningen utav bränsle i halsen på förgasaren.

Skruva loss flottörhuset demontera insprutningsmekanismen från flottörhuset och byt packning, var noga med återmonteringen av packningen, det är många hål på den som ska passa in.

Våran traktor slutade med bakskjutning efter byte av den packninen.

Att den liksom ströjer sig vid hastigt gaspådrag, får du kanske leva med, det händer även att de skjuter bakåt efter att man varvat högt och tvärstänger spjället.

Det går att göra egen packning till insprutningsenheten, den sitter fast på flottörhuset med 5 skruvar.


Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #8 skrivet: 11 jul-12 kl 20:40 »
Den vill fortfarande inte!

Bytt packning mellan flottörhus och förgasarhals, blåst rent i tillförande bensinrör, hittar inget uppenbart fel.
Samma kompression på alla cylindrar omkring 9,3 kg/cm2 (enligt verkstadshandboken ska det ligga mellan 9,8-10,2 kg/cm2) så alla cylindrar är väl lika slitna efter 55 år.

Kan förgasaren vara helkass?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #9 skrivet: 11 jul-12 kl 22:42 »
Samma tändläge på 1:an och 4:an, dock sjunker varvtalet oroväckande när jag sätter stroboskopklämman på 1:ans tändkabel och så smäller det i förgasaren, vilket inte inträffar på resterande tändkablar?? Är det något jag inte begriper, eller sitter problemet omkring 1.ans cylinder, ventiler, kabelverk? I övrigt får jag inte fram något stroboskopblink på 2:ans cylinder.

Hmm, det där låter skumt. Avbrott i någon tändkabel eller överslag mellan tändkablarna? Ohmmät samtliga tändkablar, märk upp tändstiften så du vet vilket som är vilket och flytta om dem, för att se om konstigheterna med stroboskoplampan följer med något visst tändstift. Kanske överslag inne i fördelarlocket mellan uttagen för tändkabel 1 och 2?

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #10 skrivet: 11 jul-12 kl 22:55 »
Den vill fortfarande inte!

Bytt packning mellan flottörhus och förgasarhals, blåst rent i tillförande bensinrör, hittar inget uppenbart fel.
Samma kompression på alla cylindrar omkring 9,3 kg/cm2 (enligt verkstadshandboken ska det ligga mellan 9,8-10,2 kg/cm2) så alla cylindrar är väl lika slitna efter 55 år.

Kan förgasaren vara helkass?

Jag menar inte packningen mellan övreplan, du måste lossa 5 skruvar för att byta packningen som jag menar, har du bytt denna?

Men som Torbjörn skriver kan du ha avbrott i tändkablar?

Jag har varit med om att en del som har monterat fördelaren och allla tändkablar har monterat dem i ordningsföljd ;D

Med all respekt så måste jag ändå fråga om du har monterat tändkablarna i rätt följd?

Dvs 1, 3, 4, 2 för att du ska lyckas med det så måste du även veta åt vilket håll som rotorn snurrar åt ;)

Det kollar du genom att lyfta fördelarlocket, och vrid tändningsnyckeln så att startmotorn drar runt motorn, därefter sätter du tändföljden utgå från cyllinder ett.

Nu tar jag på mig hjälmen och duckar för handgranader, men kolla nu upp det jag sa ok ;)

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #11 skrivet: 11 jul-12 kl 23:19 »
Kolla även detta för rätt tändföljd.

Skruva ur cyllinder ett tändstift
Skruva av ventilkåpan
ta bort alla tändkablar
ta bort fördelarlocket
låt rotorn sitta kvar
dra för hand runt motorn så att tändmärkning ligger på noll (  svänghjulmårknings)
kolla nu om insug och avgas ventiler avlastar på första cyllindern, om inte dra runt motorn ett varv till.
När nolla på svänghjul ligger på markering samtidigt som ventiler på ettans cyll avlastar då ligger du rätt där.( ettans cyllinder ska vara i toppläge,stoppan in en skruvmejsel i tändstifthåle och känn efter vart kolven står)

nu kollar du läget på rotorn, den ska stå mot en markering på fördelaren, ett lite jack, detta blir nu utgångspunkten för nästa övning ;)

montera fördelarlocket ( obs du måste veta åt vilket håll som rotorn snurrar i fördelaren)
nu monterar du tändkabel ett på fördelaren samma hål som rotorn pekar på( viktigt)
den andra änden sätter du på ettans cyllinder.

Nu sätter du tändkabel 2 på nästa hål i fördelaqren( snurrar rotorn med klockan så är det enkelt) den andra änden sätter du på 3 ans tändstift.

Fortsätt med tändkabel nr , altså hål nummer 3 i rotations riktningen, den andra änden sätter du på tändstift nummer 4.

Den fjärde tändkabeln har nu sin givna plats, alltså på tändstift nummer 2.

snurrar rotorn moturs blir det omvänt i övrigt blir det samma.

sitter tändkablarna i följd både på fördelaren och på tändstiften, så blir det galet, motorn går på tomgång men blir orkeslös.

lycka till   :)


« Senast ändrad: 11 jul-12 kl 23:47 av hayproducer »

 

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #12 skrivet: 11 jul-12 kl 23:47 »
Låter helt möjligt att det är förgasarfel tycker jag.
Dessutom kan man undra om du bytt till nya tändkablar och nya stift ? Det är nog det första i felsökningslistan för dig !

Eftersom motorn går ok på tomgång så är det med all sannorlikhet inget fel på vare sig ventilinställning eller felaktig tändföljd !!

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 00:17 »
Bara lugn jag kastar inga handgranater, jag är tacksam för alla råd :).

Jag har inte kontrollerat att ventilerna på 1:ans cylinder avlastar när jag definerade 1:ans tändkabel  :-[.

Jag drog runt motorn till övre tändpunkt, lokaliserade hur rotorn stod i detta läge och kopplade sedan in resterande tändkablar i följden 1-3-4-2 i motorns rotationsriktning. Kan jag ligga ett "motorvarv" fel i tändningen? Kan motorn då gå fint på tomgång? Just nu känns detta som ett litet genombrott.

Vad menar du med att ventiler avlastar, att både insug och avgas är öppna?

Jag har införskaffat nya brytare, tändkablar, kondensator, fördelarlock och tändstift.

Jag har bytt packningen i förgasaren som sitter med 5 skruvar.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 00:23 »
Kan inget om dessa traktorer...men.....Finns ju en del motorer som har 1-2-4-3 i tändföljd.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 04:21 »
Bara lugn jag kastar inga handgranater, jag är tacksam för alla råd :).

Jag har inte kontrollerat att ventilerna på 1:ans cylinder avlastar när jag definerade 1:ans tändkabel  :-[.

Jag drog runt motorn till övre tändpunkt, lokaliserade hur rotorn stod i detta läge och kopplade sedan in resterande tändkablar i följden 1-3-4-2 i motorns rotationsriktning. Kan jag ligga ett "motorvarv" fel i tändningen? Kan motorn då gå fint på tomgång? Just nu känns detta som ett litet genombrott.

Vad menar du med att ventiler avlastar, att både insug och avgas är öppna?

Jag har införskaffat nya brytare, tändkablar, kondensator, fördelarlock och tändstift.

Jag har bytt packningen i förgasaren som sitter med 5 skruvar.

Det kanske löser sig till slut,  ;)

När insug + avgas ventiler på ettans cyllinder då avlastar vipparmarna, det är även då som du justerar ventilspelet, ettans cyllinder ska vara i toppläget,dvs väldigt nära toppen.
svänghjuletsmärkning ska stå mot markering 0, samtidigt ska rotorn stå mot ett litet avlångt spår på fördelaren, om det fattas lite så går det att vrida på fördelaren, nu har du justerat in grundtändläget på motorn, och nu gäller det att du monterar tändkablarna i rätt följd ;)

1,3,4,2 är tändföljden som gäller för din motor, antag följande rotorn pekar nu troligen mot klockan 7  då sätter du denna kabel till ettans stift.
nästa hål på fördelaren pekar nu mot klockan 11, där ansluter du tändkabeln till 3: ans tändstift.
hål 3 på fördelaren pekar mot kl 2 där ansluter du tändstift nr 4
hål 4 på fördelaren pekar mot kl 5 där ska tändkabeln till tändstift 2 sitta.

obs att jag nu bara antar klockan, har inte kollat efter på våran, har du hittat markeringen på fördelaren? det ser ut som om man sågat ett litet spår med en bågfil, du kanske måste lyfta på plastlocket om det är felmonterat så det täcker markeringen.

Faktum är att motorn kan gå på tomgång vid fel tändföljd men den blir orkeslös och vill inte vara med och leka på de högre växlarna.

Du har väl inte demonterat hela fördelaren ;D och sedan satt tillbaka den på måfå ;) då är det verkligen viktigt att markeringen på fördelaren synkar med rotorn.


Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #16 skrivet: 13 jul-12 kl 18:26 »
Nu går den som den ska!!  ;D

Det var tändningen! Fördelaren stod ett halvt varv fel, så trots rätt tändföljd på kablarna så gick det inte. Men när jag definerat tändläge på cylinder 1 och vridit fördelaren så att rotorn pekade mot den lilla markeringen så går den som en klocka! Dock har den ibland tendens till att svänga lite i varvtalet, kanske kan det vara regulatorn?

Detta får jag forska vidare med.

Men tack för alla goda råd och all hjälp, jag hade inte klarat det själv  :)
Genom detta forum fick jag även hjälp med min läckande förgasare som numera är helt tät och med nya bussningar runt spjällaxeln.

Nu ska jag ta mig an vattenläckage runt vattenpump, fixa hytten, dörrarna och lastaren!


Damkilde

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #17 skrivet: 26 jun-18 kl 20:00 »
Lite bilder..

damkilde.n.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Motorproblem BM-terrier
« Svar #18 skrivet: 26 jun-18 kl 20:29 »
Jag ser att du spekulerar om tillverkningsår. Förutom märkning på kylaren så finns det också en datummärkning på alla större el-delar av märke Bosch (fördelare, startmotor, generator, laddningsregulator osv) från den tiden.  En eller två siffror och en bokstav.
Siffrorna anger tillverkningsmånad 1-12 och bokstaven årtal. U var 1963 som var sista året detta system användes, sen är det bara att räkna baklänges.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser