Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber  (läst 15209 gånger)

krickolina74

  • Inlägg: 3
Rabarber
« skrivet: 14 aug-10 kl 22:26 »
Kan man använda rabarbern o göra paj osv även när plantan " gått i blom". Någon sa att rabarbern inte får så bra smak när den blommat, är det så?

//Christine

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rabarber
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 22:30 »
Den blir lätt träig sent på året och oxalsyrehalten stiger. Dessutom behöver rabarbern få behålla sina blad på hösten för att inte rötterna ska utarmas.

Men lite kan du såklart skörda och använda, i begränsad mängd är det inte farligt för varken dig eller plantan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Rabarber
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 22:39 »
Det brukar alltid komma lite nya  stjälkar framåt hösten.
Smakar helt ok och är mjälla och fina.
Låt de gamla bladen vara så blir plantan kraftigare och kommer igång tidigare i vår.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rabarber
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 11:15 »
Jag plockar hela tiden allteftersom de växer till sig, och det kommer hela tiden nya stjälkar. Framåt september när de slutar växa gör jag en "slutavverkning". Men det kanske jag inte ska då?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rabarber
« Svar #4 skrivet: 15 aug-10 kl 13:21 »
Klarar det att du gör så, så funkar det ju. Själv plockar jag betydligt efter midsommar, som var regeln förr för när man skulle sluta plocka. Men jag har fortfarande för få rabarber, och vill man kunna dela dem så måste rötterna få mer kraft.

Jag plockar också efterhand, så att det kommer nytt, men plockar aldrig mer än ca 1/3 av varje planta, så att det alltid finns blad som håller igång fotosyntesen. Och mot slutet av augusti plockar jag inget mer, kanske någon enstaka stjälk om jag blir sugen på paj eller kräm, men inte mer än så.

Jag anser att det är fel att plocka alla stjälkar på en gång, men där kan man ju ha olika åsikt. Säkert är att de ger mer skörd om man lämnar stjälkar och istället skördar lite och ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Rabarber
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 07:45 »
Man kan ju förhindra att de går i blom och vika av blomsskaftet så fortsätter de och växa. Det tar mycket kraft med en blomning som för all växter.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rabarber
« Svar #6 skrivet: 16 aug-10 kl 08:20 »
Man ska alltid ta bort blomställningen på rabarber, dels för att spara kraft till plantan, dels för att den fösår sig som värsta ogräset annars.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rabarber
« Svar #7 skrivet: 16 aug-10 kl 11:18 »
Klarar det att du gör så, så funkar det ju. Själv plockar jag betydligt efter midsommar, som var regeln förr för när man skulle sluta plocka. Men jag har fortfarande för få rabarber, och vill man kunna dela dem så måste rötterna få mer kraft.

Jag plockar också efterhand, så att det kommer nytt, men plockar aldrig mer än ca 1/3 av varje planta, så att det alltid finns blad som håller igång fotosyntesen. Och mot slutet av augusti plockar jag inget mer, kanske någon enstaka stjälk om jag blir sugen på paj eller kräm, men inte mer än så.

Jag anser att det är fel att plocka alla stjälkar på en gång, men där kan man ju ha olika åsikt. Säkert är att de ger mer skörd om man lämnar stjälkar och istället skördar lite och ofta.
Tjaa, jag har plockat rababer på samma ställe för fjärde året och det har alltid varit mycket att skörda, men i år var rabarbern tanig. Det kom mycket stjälkar, men de var spinkiga. Ska kanske inte plocka mer i år då så blir det förhoppningsvis bättre nästa år...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

 

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Rabarber
« Svar #8 skrivet: 23 jul-19 kl 16:57 »
Jag har aldrig haft rabarber förut och undrar om man lämnar en hoper blad på hösten,ruttnar den inte då? Det är massor av blad nu och jag var tvungen att spruta såpvatten mot alla bladlöss tidigare. de verkar vara borta nu. hur gör jag nu?

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Rabarber
« Svar #9 skrivet: 23 jul-19 kl 18:27 »
Den ruttnar inte, den vissnar som de flesta andra växter. Sen växer den upp på nytt nästa år.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser