Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten Alice  (läst 2965 gånger)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Liten Alice
« skrivet: 11 apr-06 kl 11:51 »
ja då blev det så att jag fick ett litet flasklamm :-*,Efter en vecka ville inte mammafår ha sin dotter längre,ett hade redan dött så jag  var tvungen att ta hem denna lilla varelse,som inte orkade att stå på sina ben..så nu bor hon i en kartong med halm o hö brevid min dotters säng.
Tog hem henne i söndags kväll,och hon får lammolact som det står på förpackningen,max 2,5 dl var 6:te timma,hon är nu pigg och glad så det var nog mat och värme hon behövde,springer o skuttar lite och har fått katten som kompis.
Min fråga är nu...hur ska jag fortsätta..med mat o dyl,när skall hon tillbaka till flocken??? ps:hon är svart som natten....så söt!! :-*
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Liten Alice
« Svar #1 skrivet: 11 apr-06 kl 15:05 »
En viktig detalj fattas. Hur långt är det mellan hagen och hemmet?

Om det inte är för långt emellan så skulle jag nog släpa henne till fåren när hon blivit stark och mata henne där. Så har jag gjort och det har funkat utmärkt. När dom är mätta så hoppar dom glatt tillbaka till flocken.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #2 skrivet: 11 apr-06 kl 16:43 »
ja det är 1 mil mellan hagen o mitt hem...jag hade tänkt behålla henne här hemma tills påsklovet är slut och sedan på tisdag morgon låta henne komma tillbaka till flocken,för att då ge henne 3 ggr om dagen och ev ta hem henne under helgerna,fåren finns på mitt jobb..Vad tror ni...skullle de ev funka??? Är ju helt ny inom detta,vi hade ju får när jag var barn..men då behöver man ju inte fundera på nåt...allt löser sej ju då :-[ ;D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #3 skrivet: 13 apr-06 kl 23:13 »
 :-\ ingen som har tips o råd???? :-\
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #4 skrivet: 14 apr-06 kl 11:18 »
  Alice är lite för närgången tycker katten  :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Liten Alice
« Svar #5 skrivet: 14 apr-06 kl 15:50 »
Hejsan
Jag har 3 st flasklamm och jag har gjort ett eget bås åt dem inne i fårhuset var jag även har en värmelampa.
Jag låter dem springa med fåren en stund varje gång jag går dit, ca var 3dje timme. Men jag har ju lite närmare när jag har fåren hemma på gården.

Jag har nu köpt en lammbar åt dem och tanken är ju att de ska klara av att dricka från den när dom blir hungriga, men den minsta av lammen klarar inte av det. Napparna är så himla hårda.

När dom har blivit lite större kommer jag släppa dem med den övriga flocken.
Det bästa är väl att ha henne i närheten av flocken, det är ju med dom hon ska bo. Men gör det som ändå känns bäst för dej, det är tungt att även åka emellan.
Lycka till och berätta gärna hur det går, kul att höra från andra som också har flasklamm.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
Re:Liten Alice
« Svar #6 skrivet: 20 apr-06 kl 17:33 »
Hej
Jag hade två flasklamm i fjol!
Mamma får la sig ner en vecka före lammningen och ville inte resa sig upp. Veterinär tillkallades, han tyckte först att hon skulle avlivas men när jag förklarat hur jag såg på det så förstod han att här skulle det inte avlivas något får. Jag fick först kalk som skille injeceras under huden. När jag hållit på med det några dagar så insåg veterinaren att kalkbrist hade hon inte. Då provade han den andra varianten men den hjälpte inte heller. Under hela tiden hon inte kunde resa sig för egen maskin, hissade vi upp tackan med en hängmatta två gånger per dygn och masserade hennes ben. Veterinären satte igång henne och ut kom två lamm. Pga att hon fått kalken så var hennes mjölk som smör!!!!!
Jag hade alltså två flasklamm. Jag började med nappflaska och övergick sedan till mjölkbar så fort som möjligt. Den fick hänga ute i hagen så lammen kunde springa dit och ta sig en slurk när de ville. De andra lammen var också där och testade men tyckte inte det var gott så därför kunde jag ha bra koll på hur mycket de fick i sig. Med hjälp av ett dundermedel från LG-produkter fick jag tackan på benen. Fast hon aldrig gett lammen mjölk så var hon ändå en bra mamma ute i hagen och tog hand om sina ungar. Bra för lammen att ha den tryggheten med sin mamma, tex kunna ligga och vila sig jämte henne. Jag var den som kom med mat och lammen följde ibland med mig ända in i köket då jag skulle blanda till mjölkersättningen. Jag tror att man ska låta lammen vara hos mamman om det går så att de tillhör flocken- Annrs kan det bli ett elände närde fortfarande är små men ska beta med dem.

Hälsningar Kajsa

ninna b

  • Gäst
Re:Liten Alice
« Svar #7 skrivet: 20 apr-06 kl 21:30 »
Så klokt att låta lammen få stanna bland fåren. Visst är det gulligt med ett flasklamm som blir präglat på både människor och hundar men till sist blir det synd om dom små stackarna. Låt dom älska oss människor som kommer med mat till dom men låt dom växa upp med sina atrfränder. Det mår dom bäst av...

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #8 skrivet: 21 apr-06 kl 16:32 »
Så nu har Alice flyttat hem igen..sedan i tisdags morse har hon bott med fåren,vi var ju och hälsade på under påsklovet med henne så dom var inte helt främmande för varandra,det har gått bra(tror jag) ingen som är elak och hon vet vem som är hennes mamma,springer runt och leker och försöker snutta på morsan :D om det kommer någon mjölk vet jag inte men men...ibland tycker jag att tackan "bäar" efter henne så...lammbaren gick sönder tyvärr så de e flaska som gäller nu,håller på och försöker få ner det till 3 ggr om dagen...hur gör ni andra och hur länge och hur mkt välling(lammolact) ger ni?
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

ninna b

  • Gäst
Re:Liten Alice
« Svar #9 skrivet: 21 apr-06 kl 22:33 »
Kan du inte ta hem tackan också......Jag har kört slut på min Lamolact så nu ger getmjölk spetsad med grädde 3 ggr per dag åt mina flasklamm. Så äter dom pellets och säd för resten. Dom är ungefär 1 vecka äldre än din Alice. På burken står det att man ska avvänja dom när dom väger 10 kg. Omvandlat blir det kanske 6-8 veckor. Så länge diar i allafall våra killingar och så stor skillnad kan det väl inte vara.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #10 skrivet: 12 maj-06 kl 15:49 »
Hej alla!
Nu är Alice ca 5 veckor..har vuxit duktigt,vägde henne igår och hon vägde hela 10 kg *stolt*,tycker att det hela har gått bra,hon bodde ju hemma hos mej i 10 dagar sedan fick hon flytta tillbaka till fårflocken,hon käkar både hö och kraftfoder och slurkar i sej av lammbaren..tror ni att hon kan släppas ut nu?skall jag fortsätta med lammbaren i hagen tro??dom kommer ju att stödfodras med hö ett tag till och när det är dags för sommarlov(ca 20 juni) flyttar de ut till sin ö med dom andra fåren,har bara 2 tackor hemma med var sitt lamm...hm..vad tror ni??
Hörde föresten att man får låta sina hönor gå ute nu bara dom får sitt foder o vatten inomhus ;D ;D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Liten Alice
« Svar #11 skrivet: 15 maj-06 kl 23:43 »
Lammbaren kan du sluta med men...du ska fortsätta med hennes kraftfoder hela sommaren om du inte vill att hon ska stanna i växten  ::)

Vore det mitt lamm skulle jag inte släppa henne på ön..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #12 skrivet: 16 maj-06 kl 12:45 »
-Varför skulle det inte vara bra att släppa henne till ön??
Det är ju där resten av flocken går...
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Liten Alice
« Svar #13 skrivet: 16 maj-06 kl 17:51 »
Oops jag skriver ofta lite för kort...  :-[ :-[

Det jag menade var att om du släpper henne på ön så kanske du inte har någon kraftfodergömmma till henne där?
Men jag vet ju inte om du också bor på ön, och då är det ju inget problem alls...
eller om du har en gömma inte heller nått problem då...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Liten Alice
« Svar #14 skrivet: 25 maj-06 kl 13:27 »
Nu har Alice bott ute i hagen ett tag...hon stortrivs käkar gräs som värsta kaninen ;),jag stödfodrar med hö och lite kraft,slutade tvärt med vällingen..detta har gått så bra!!!!!!Alice vet att hon är ett litet får,följer sin lilla flock och springer till mamma när hon blir rädd..jag är fortfarande populär...fast mamma e  bäst!!!!!Så jag tror att det var bra att hon fick bo med sin flock..inget spring vid staketet och inget direkt bräkande heller...ska skicka med ett kort på henne ute....bara så att ni får se sötnosen :-*
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser