Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bortsprungna får - hjälp!!!  (läst 3414 gånger)

Engla

  • Gäst
Bortsprungna får - hjälp!!!
« skrivet: 01 jul-05 kl 10:28 »
HAR NÅGON TIPS PÅ HUR VI SKA FÅNGA VÅRA FÅR? DE RYMDE NÄR VI LASTADE UR TRANSPORTEN IGÅR. :'(
HAR NI NÅGOT KNEP SOM KAN FUNGERA. FÅREN ÄR GANSKA LITE HANTERADE OCH VÄLDIGT VILSNA OCH VI ÄR LIVRÄDDA ATT DE SKA HÄNDA DEM NÅGOT EFTERSOM VI BOR I FJÄLLEN OCH DET FINNS GANSKA MYCKET VILT HÄR!
HÄLSNINGAR ENGLA!
« Senast ändrad: 12 jul-05 kl 17:03 av admin »

I@

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-05 kl 10:40 »
Hej Engla!
Försök locka in dom med "godis" i en inhängnad, eller om ni har någon bekant med en duktig vallhund som kan valla in dom i hagen.
Hoppas allt ordnar sig för er. Lycka till!

Mvh Ia  :)

Engla

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #2 skrivet: 01 jul-05 kl 11:03 »
Tack Ia! Vi ska testa med godis igen när vi hittar dem, sist kunde vi inte komma så nära men skam den som ger sig... ;)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:hjälp!!!
« Svar #3 skrivet: 01 jul-05 kl 19:37 »
Hör med förra ägarna hur de lockat på fåren. Ev kanske de kan komma till er undsättning.

Annars är en hink med säd effektiv, såvida de är vana vid hink förstås.

Någon med utbildad vallhund i närheten kanske skulle kunna hjälpa till att valla in dom.

Just nu finns det ju, tyvärr i detta fall, så gott om mat att de inte känner ett behov av att söka sig till en höhög osv.

Sen skulle ni ju kunna försöka tänka er in fåren i hagen  :) en liten udda metod.
Då ska ni sitta i lugn och ro och försöka föreställa er en bild av att fåren lugnt och stilla går i hagen och betar, fullt med gräs och annat gott.
Men det kan vara svårt om ni inte är vana vid djurkommunikation.

Soliga kvällshälsningar
Bondmoran




Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Engla

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #4 skrivet: 01 jul-05 kl 23:50 »
Hej!
Jag frågade uppfödaren om han visste hur vi skulle göra men han visste inte eftersom de inte är hemma hos oss, de rymde när vi lastade ur dem. :-[
Problemet är att vi inte eiktigt vet var de är, skogen är stor och vi har åkt i timmar och kontrollerat de beten som finns runt om kring. Söker de sig till andra får så att vi borde spana runt fårhagar? Sist vi såg dem så var de alldeles bredvid en hundgård med skällande hundar, uppfödaren hade hundar så min gissning är att de söker sig till bebyggelse då de känner igen det. Eller är jag helt ute och cyklar? Vår största skräck är att de ska stöta på björn eller lo, det finns många såna här i trakten. Vi försöker att tänka positivt efter varje sökrunda och önskar att de ska stå och tugga gräs här hemma när vi vaknar.... den enda trösten nu är att våra två killingar verkar trivas, Lotta följer oss vart vi än går... :-*
Engla med orolig familj

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:hjälp!!!
« Svar #5 skrivet: 02 jul-05 kl 10:41 »
Tyvärr så kan de gå långt.
När de kommer fritt och är vilsna pga att de inte känner igen miljön och har ett ställe som de har dragning till blir det lätt att de går och går.
Enligt vad jag fick veta när vår bagge smet för ett par år sedan, också nyköpt.

Jag kan mycket väl tänka mig att de dras till miljöer/ljud som de känner igen.

Tycker dock att tidigare ägarna borde ha nått sätt som de kallade på fåren även fast de gick i hagen.

Ring/åk runt lite till de som har får och förklara att ni har några fyrfotade vänner på drift. Så det sprids ryktesvägen och hoppas på att någon får syn på dem.

På så sätt fick vi tag på vår bagge igen efter 1 veckas frigång.

Han hade korsat stora 90 vägen helt oskadd.
Blivit sedd av några men snabbt stuckit iväg.
När han blev fångatagen av en mjölkbonde, ett par km från oss, som älskar sina djur över allt annat var det inte med glädje i sinne och han försökte sticka när vi kom för att hämta honom.
Då var han på väg ut mot en ännu värre trafikerad väg där han med all säkerhet blivit påkörd.

En gång blev vi kallade till en fårbonde som lyckligt förklarade att vår store bagge gick hos hans tackor.
Tyvärr måste bonden varit både skelögd och halvblind eftersom det var en liten tacka som kommit vandrande nån annastans ifrån och gått hos honom i flera veckor.
Det blev mer märkligt av att hans bagge inte brydde sig ett dugg om "vår" bagge vilket bonden inte kunde förklara för hans bagge tålde inte nått av handjur utan försökte med berått mod att dräpa allt vad baggar heter om de kom för nära honom.
Han sa att han då och då fick besök av tackor som smitit från en bonde som bodde flera km ifrån honom.

Det jag menade med tankens kraft är lite mer avancerat och kräver ren koncentration. Själv har jag aldrig gjort det med nått djur som sprungit bort. Kan kommunicera med de djur som gästar oss här men har aldrig provat på distans eller "andras" djur.

Hälsningar
Bondmoran








Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Engla

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #6 skrivet: 02 jul-05 kl 13:03 »
Tack bondmoran!
Det känns tröstfullt att veta att er bagge kom tillbaka efter en vecka, då finns det hopp... :) Det är våra första får så man är ju lite osäker vad som är rätt och fel att göra, man vill ju inte att de ska bli för stressade när man försöker fånga in dem. Vi har bara bott här en månad så det här var ju ett annorlunda sätt att bli bekant med trakten. Vi kan nog alla små skogsvägar nu... ;) Vi åker runt med foderhinken och hoppas på att få syn på de små liven. Hur är det med vatten, vadar de över en grund å eller letar de andra vägar? En å går rätt igenom området vi söker igenom så det skulle ju minska ner området en hel del om de avskyr vatten...

Tacksam Engla :)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:hjälp!!!
« Svar #7 skrivet: 03 jul-05 kl 01:19 »
Ärligt sagt så vet jag inte, en grund å där de bottnar kanske de vandrar över men jag tror hellre de väljer att följa längs med.

Det bästa vore faktiskt om förra ägarna kunde komma över en sväng och ropa på dem.

Kan de inte spela in sina röster/lockrop på ett band som ni kan spela upp ?

Vi får hoppas på det bästa, vänta och se om ni får tag på dem.

Hur många får rör det sig om och har de nått namn ?
Färg, ledartackan är viktigast.
Undrar även vad er gård heter och färgen på ert hus.
Vill du inte ta det här på listan så skicka ett privat meddelande till mig.

Jag är osäker på om jag kan få det att fungera men det skadar ju inte att försöka.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Engla

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #8 skrivet: 03 jul-05 kl 09:23 »
Hej bondmoran!
Det är många som sett dem så de verkar hålla sig till bebyggelsen, helst vid gårdar där det finns hund för det är de vana vid. De förra ägarna bor tyvärr tjugo mil härifrån och är bundna till sin gård på grund av alla sina djur.
Det är två stycken ungtackor som heter Dagny och Rut. Dagny är vit med mörka fläckar i ansiktet och Rut är svart med en vit stjärn. Vår gård heter Grönländaren och är brunt med blå knutar. Jag håller tummarna för att det ska fungera :). Vi har sätt många färska björnspår och spillning i skogarna vi har letat igenom så vi är självklart oroliga för dem och det blir värre för varje natt de är ute!
Hälsningar Engla

Engla

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #9 skrivet: 04 jul-05 kl 10:48 »
Äntligen!!! ;D
Våra vilsna lamm har hittat hem! Vi fick åka och hämta dem på en gård ca 2 mil härifrån, de har antagligen gått över fjället :o
Tack Ia och bondmoran för era råd.
Hälsningar Engla med får!

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:hjälp!!!
« Svar #10 skrivet: 04 jul-05 kl 22:10 »
Äntligen!!! ;D
Våra vilsna lamm har hittat hem! Vi fick åka och hämta dem på en gård ca 2 mil härifrån, de har antagligen gått över fjället :o
Tack Ia och bondmoran för era råd.
Hälsningar Engla med får!


Åhhhhhhhh så skönt att höra !!!!! :D  :D  :D  :D
Jag har försökt tänka hem dem eller att de ska söka upp närmsta gård där de befann sig men kan givetvis inte säga om det fungerade eller inte. Men det är oväsentligt för det allra bästa är ju att de är hemma oskadda.

Hälsningar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

I@

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #11 skrivet: 04 jul-05 kl 22:44 »
Hej Engla!
SKÖNT att höra!!!  ;D
Lycka till i framtiden!

Mvh Ia  8)

Engla

  • Gäst
Re:hjälp!!!
« Svar #12 skrivet: 05 jul-05 kl 09:50 »
Hej!
Jag vill gärna tro att du hade något med det att göra, bondmoran för de kom till den gården när jag hade svarat dig! ;) Vi är ivarje fall jätteglada att se dem gå och tugga i hagen! De verkar trivas där och de är nog ganska trötta efter sitt äventyr för de har vilat ganska mycket! Tack än en gång, vet intge vad jag skulle ha gjort utan det här forumet och era råd! Tack! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser