Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att få bra ull vid höstklippningen  (läst 1338 gånger)

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
Att få bra ull vid höstklippningen
« skrivet: 06 mar-09 kl 10:48 »
Jag har en lite fundering på hur ni som tar hand om ullen gör för att få bästa kvalitet på ullen vid höstklippningen.
Vad är era tankar kring när ni klipper fåren?
Jag vill gärna klippa mina innan lammningen för att underlätta för lammen, och i år klippte jag i skiftet jan/feb och min plan är att klippa igen i aug/sept-skiftet inför betäckning.
Men vad kommer detta innebära för mina planer att ta hand om ullen?
Jag antar att vinterullen sitter kvar i topparna i ullen till hösten och att detta inte är så bra för kvaliteten?

Om jag vill klippa innan lammningen, måste jag då klippa ytterligare en gång innan sommaren för att få bort vinterullen, när ska detta i så fall göras? Men då blir det antagligen för tidigt att klippa i aug/sept, för då kommer väl ullen vara för kort?  :-\

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att få bra ull vid höstklippningen
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 11:03 »
  Det beror säkert på vilken ras man har om ullen blir för kort, och vad man ska ha ullen till.
  Jag skrev i en annan tråd om några jag känner till, dom har Rya, dom klipper innan lamning, innan betessläpp och sedan vid installning.
  Om jag ser att någon tacka har risig ull innan betet klipper jag den, annars blir ullen ändå bara skör och värdelös på hösten.
  Som vallhunden skrev växer inte ullen speciellt bra under högdräktighet och digivningen så det är inte mycket man missar om men klipper en gång till. Men man slipper garn som noppar sig och är skört.
   Jag har får med skiftande ull kvalitet, allt från Ryaaktig till finull och mera köttras.                 
                                           Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 06 mar-09 kl 11:29 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Att få bra ull vid höstklippningen
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 16:49 »
Vi har ryafår och har de senaste åren valt att klippa sent, vid "installningen" i oktober-november. Våra får har möjlighet till utevistelse också under vintern och får ha kvar sin ull till ca fyra veckor efter lamningen som sker i april/maj. Ullen vi klipper på hösten har då inga rester av vinterullen och är mycket fin när vi klipper.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Att få bra ull vid höstklippningen
« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 19:13 »
Vi har ryafår och har de senaste åren valt att klippa sent, vid "installningen" i oktober-november. Våra får har möjlighet till utevistelse också under vintern och får ha kvar sin ull till ca fyra veckor efter lamningen som sker i april/maj. Ullen vi klipper på hösten har då inga rester av vinterullen och är mycket fin när vi klipper.

Sådär gör vi också med skillnaden att vi har gotlandsfår.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Att få bra ull vid höstklippningen
« Svar #4 skrivet: 06 mar-09 kl 20:33 »
Jag kanske får tänka om lite till nästa år med klippningen på våren.
Alternativet är ju att klippa tre ggr per år, men det känns just nu inte som ett alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser