Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extremt fet ull!  (läst 2804 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Extremt fet ull!
« skrivet: 24 mar-11 kl 18:52 »
Har en månad till lamning och skulle klippa fåren. Alla var rena och fina invid huden utom en som var extrem fet. alldeles gul och "ihopkletad" av fett! Går knappt att komma igenom med saxen. orkade bara klippa halva idag... får ge mig på det i morgon igen.
Vad kan detta bero på? Det är finullsfår om det har något med saken att göra...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Extremt fet ull!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 19:43 »
De tackor som har proteinbrist brukar vara svåra att klippa. Det beror på att de inte har tillräckligt med protein i fodret för att ny ull ska kunna växa ut. Då blir det segt i botten på ullen.
Kan det vara så att den tackan bär på extra många lamm i magen, kanske?
Du borde ge henne lite mer mat än de andra.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Extremt fet ull!
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 20:34 »
Jag har också råkat ut för det några gånger, att vissa tackor är helt gula av ullfett. Motverkar torrsprickor på händerna på fårklipparen!!
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Extremt fet ull!
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 20:39 »
tack så mycket! Kan vara att hon har många lamm. Hon är väldigt stor i  kroppen, men förra året fick hon bara en stor.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Extremt fet ull!
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 09:53 »
Om det skulle vara proteinbrist,så skulle alla gutefår lida av detta på våren? Oavsett utfodring?

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Extremt fet ull!
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 10:58 »
Man brukar avråda från att klippa får under mars, april  på grund av det sega ullfettet. Jag blev rådd, som ny fårägare för många år sedan, att antingen klippa i januari-februari eller att vänta till i maj -juni. Vi har valt det senare.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Extremt fet ull!
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 14:12 »
Ja, det är ju min uppfattning också att det är tidpunkten, inte djurets kondition det handlar om. Framförallt om de är högdräktiga eller har lamm, så förvärras det, men även baggar och odräktiga tackor är besvärliga vid denna årstid.
Håller man dem ute året runt, minskar problemen något.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Extremt fet ull!
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 16:50 »
Våra har gått ute hela vintern och är i lagom hull. Ville klippa dem innan lammen kommer om knappt en månad, men har varit alldeles för kallt innan, därav tidpunkten... men får väl planera om till ett annat år.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare
javill, Hantverkaren, Stina Holmerin, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser