Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur koppla vvb från 400 till 220v?  (läst 4983 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-18 kl 19:34 »
Jaha. Kopplade endast på dn ny sladd med stickpropp. Stoppade i den i ett uttag och inget händer. Kanske är den jättetyst men den borde väl ge ifrån sig något pysande eller dylikt. Avvaktar en timme och ser.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #21 skrivet: 12 nov-18 kl 19:42 »
Mät om du får spänningsfall, eller låt en lampa vara tänd (kopplad till samma uttag/fas) så ser du om beredaren drar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #22 skrivet: 12 nov-18 kl 19:45 »
Som Lugnabergagård skrev, så kan det ju t ex ha varit en helt färgblind gör det självare. Och då kan gröngul vara fas ;D

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #23 skrivet: 12 nov-18 kl 20:06 »
Jo bygglampan blir lite svagare när jag vrider på termostaten. Så nåt händer.
Undrar lite över det fenomenet, samma i köket, när jag stänger av nån apparat så blir lampan starkare. Eller svagare mär jag slår på.
Ska det vara så? Inget jag känner igen från hyresrätten.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #24 skrivet: 12 nov-18 kl 20:18 »
Återigen tack visualiserande svar, varningar och råd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #25 skrivet: 12 nov-18 kl 20:21 »
Jo bygglampan blir lite svagare när jag vrider på termostaten. Så nåt händer.
Undrar lite över det fenomenet, samma i köket, när jag stänger av nån apparat så blir lampan starkare. Eller svagare mär jag slår på.
Ska det vara så? Inget jag känner igen från hyresrätten.

Om elnätet är svagt (hög förimpedans eller låg kortslutningsström som de vanliga uttrycken är), så är det fullt normalt att en stor strömförbrukare orsakar ett visst spänningsfall som syns på glödlampors ljusstyrka. Dock endast om lampan och förbrukaren ligger på samma fas. Om de är på olika faser märks inget, i speciella fall (som bör anses oroväckande och innebär att man bör sätta körförbud på husets elinstallationer tills de är undersökta av någon kompetent person) kan det till och med så att lampan lyser starkare när man belastar en annan fas.

Hur mycket förkunskaper har du inom fysik, ellära och elektrisk mätteknik?  Har du någon som helst tillgång till mätinstrument?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #26 skrivet: 12 nov-18 kl 20:41 »
Har haft två auktoriserade elektriker här som kopplat bort allt farligt från 1920 och dragit lite ny el så jag får hoppas att de gjorde det ordentligt.
Nja Torbjörn nu satte du mig på pottkanten. Har inget av det du frågar om. 🙂 sunt förnuft blandat med dödsförakt. Har respekt för el så skulle inte försöka mig på allt för galna saker utan kunskaper.

Såg din uträkning i någon annan tråd men fattar inte hur du kunde hänvisa till fysikkunskaper från skolan. Men passar på att fråga, hur lång tid tar det att värma 160 l vatten med 3 kW? Inget ljummet vatten i kranen än och tänker om det har att göra med självtryck till vvb eller om det bara tar tid. Eller om något är trasigt i min nyköpta, begagnade Åsa-Nisseberedare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #27 skrivet: 12 nov-18 kl 20:44 »
Ska det vara så?

Nästan som frun här i huset ;D Men hon brukar säga "- Måste det vara så!" ::)

Har man långt till transformatorn så... Och det gäller att balansera belastningarna i kåken på de tre faserna när man har 16 A att leka med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #28 skrivet: 12 nov-18 kl 20:55 »
Friskt kopplat, hälften brunnet ;D

160 liter från 6 grader till 36 grader kräver knappa 6 kWh, så drar den 1500 W så tar det 4 timmar innan du vill duscha.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #29 skrivet: 12 nov-18 kl 21:10 »
Fniss ja men det känns ju lite väl mycket medeltid när belysningen slokar när man kör mixern.

”4 Tim innan du vill duscha”

Duscha ville jag för fyra dagar sen.
Nu börjar jag så smått skita i vilket. Blaskar väl av mig nästa gång solen bidrar med lite värme när jag sitter där på gårdsplanen i regntunnan.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #30 skrivet: 13 nov-18 kl 07:38 »
Hur har det gått?
« Senast ändrad: 13 nov-18 kl 07:49 av vasterbys »

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #31 skrivet: 13 nov-18 kl 10:07 »
Det här med att belysningen "slokar" beror sannolikt på något som man kallar för 'spänningsfall'. Det du kan göra är som någon sa försöka balansera om faserna. Risken finns att det inte hjälper utan att du bara flyttar problemet mellan faserna. Då behöver du byta kablage till en grövre dimension, förslagsvis någon huvudledning om det finns någon sådan som går att byta. Jag har stött på tidigare att "snåla bönder" använt för tunna huvudledningar. Detta kombinerat med en från början hög förimpendans leder till märkbara spänningsfall när tyngre maskiner körs.

Orsaken till varför det vanligen inte märks i hyresrätter eller lägenheter är för att de brukar ligga nära en transformatorstation och har bättre dimensionerat ledningsnät (läs huvudledningar). Gör man rätt när man projekterar bostäder ska man räkna på spänningsfallet. Det finns regler för hur stort det får vara. Så har du precis bytt ledningsnät och det visar sig att ledningar är för klena kan det vara skäl att ta upp med elektrikerna. Dock ska du ha i minnet att räkna på den typen av beräkningar ligger lite utanför va de flesta elektriker grejar. Regelverket är dessutom otydlig på en avgörande punkt. Vad för last man ska räkna på som slutförbrukare, inget problem när du projekterar då sätter du bara ett lämpligt värde. Men det är antagligen svårt att ro iland en stämning i domstol med. Så är det inte väldigt underdimensionerat har du inte mycket för att reklamera annat än att göra en "deal" med elektrikerna om det är fel.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #32 skrivet: 13 nov-18 kl 11:23 »
Tack det har gått bra.
Nu kommer varmvatten med självtryck genom kranen! Ganska skönt efter ha spenderat sex månader med trädgårdsslang genom fönstret!

Tack för info lugneberg!
Ska kolla, det är gammal el i kuloledningar på allt som används idag. Tanken är väl att låta dra om allt så småningom. Men många bäckar små, månadsinkomsterna flyger iväg fortare än kvickt för bara materialkostnader. Ska man dessutom anlita någon går det ännu fortare. 🙂
Får just nu njuta av varmvatten i kran tillsammans med mina spänningsfall!
Nu återstår att täta en koppling som läcker, gipsa klart köket och sen mura upp en ny kanal i vardagsrummet så jag kan koppla in kaminen.
Längtar efter att vara uttråkad! 😁

Haardhandske

  • Inlägg: 10
    • Gotland
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #33 skrivet: 13 nov-18 kl 11:57 »
Man skulle väl kunna säga att om man är osäker så ska man inte försöka ge sig på det. Felkopplad el kan bli riktigt otäckt.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #34 skrivet: 13 nov-18 kl 11:58 »
Det är väl en god riktlinje.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser