Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skaffa sig en liten get  (läst 14874 gånger)

anders68

  • Gäst
skaffa sig en liten get
« skrivet: 21 jul-07 kl 09:54 »
Min dotter är jätteförtjust i getter och vi hade egentligen tänkt att hyra en get under sommaren, men hittade ingenstans där man hyrde ut, så nu funderar vi på att köpa nästa sommar.
Kan man ha en get, eller behöver man åtminstone ha två? Några bekanta till oss säger att det bästa är att ha en kastrerad bagge om man bara ska ha en? Vad bör vi tänka på mera?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 11:20 »
Geten är ett flockdjur. En ensam get blir bara ledsen. Minst två! Om du sen väljer att ha två getter eller en get och en kastrat, är nog en smaksak. Fast, då blir det inga killingar och ingen mjölk till hushållet.

Sen ska man fråga sig. Får jag hem 500-600 kilo hö? Ca: 200 kg havre. Kan jag sköta klövvården? Ev.klippning? Juverhälsa. Mjölka varje dag om jag fått hem en lantrasget som spontanlakterar? Kan vi sköta en get i 16 år? Det finns enormt mkt. omärkta, misskötta getter som folk som bara tyckt dom är "gulliga" har tröttnat på. Efter en tid på blocket, är enda utvägen slakt.

Nu säger jag inte att det automatiskt blir så med era getter. Bara att "så kan det se ut" och att det ibland är bättre med en hamster.

Men svarar ni ja till alla frågorna. Så väntar ett litet äventyr. Det är listiga små krabater som både kräver och ger enormt mycket.
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 11:35 av Gruff »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 00:51 »
Eller skaffa dvärgget. Då behövs bara 146kg hö/ get och år. Ingen havre och inga getter som spontanlakterar.
Förstår eg. inte varför folk inte lämnar in sina djur till ett djur hem när de tröttnat....
Anders: finns i närheten av skaraborg så står jag gärna till tjänst med dvärggetkontakter. Både när du ska köpa och om ni ev. tröttnar.
Hjälper också gärna till med att visa klövvård osv.
Men ni måst ha minst två getter helst tre. Annars kommer de inte att må bra.

anders68

  • Gäst
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 09:33 »
Vi är en familj som älskar djur som familjemedlemmar. De är inte några prylar eller leksaker till barnen som man skickar till slakt för att man tröttnar. Därför vill jag också vara noga med att ta reda på allt innan vi skaffar vår första get. Om vi gör det. Men vår dotter är en olycklig tonåring med en svår sjukdom så man vill ju förgylla hennes liv så mycket som det går också. Vi har nu i  sommar hälsat på hos en familj som hade getter och hon var överlycklig. Naturligtvis har vi träffat getter i andra sammanhang också. Det där med klövvård och juverhälsan lät dock svårt. Är det det?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 23:39 »
Jag vill inte komma med några angrepp. Hoppas du inte tog åt dig personligen. Men så ser det ut där ute i djursverige, tyvärr. Men inte alltid.

Nä, klövvården är inte svår. Men man ska nog få hjälp första gången så att man vet vad, vart och hur mkt. man ska klippa. En fårklippare kan nog hjälpa er t.ex. Väljer ni dvärg, eller någon av allmogeraserna så behöver ni knappt tänka på juverhälsa. Jag säger "knappt" men en dvärg kan få mastit om hon ligger med juvret på kallt golv t.ex också.

Alltså, jag drog till med det värsta scenariot, för att illustrera hur det "kan" se ut. Inte hur det definitivt blir i ert fall. Man ser ibland getter med klövar som ser ut som snabelskor och flera rop på hjälp här från personer som blivit med mjölkgetter till sällskap, som plötsligt börjat mjölka i massor och riskerar mastit för att man inte klarar av det.

Det är väl jättebra att ni frågar. Annars skulle ni inte fått reda på sånt  :) Jag hoppas att ni får alla era frågor besvarade, så att även ni kan få "mysa kinden" med er egen get senare.

anders68

  • Gäst
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #5 skrivet: 24 jul-07 kl 08:49 »
Gruff: Jag tog inte alls illa upp av ditt svar utan ville mest bara skriva hur det är.
Bra att veta att de äter såpass mycket hö och detta med klövar och juver.
Vad gäller dvärggetter så låter det ju intressant.
Hur mycket yta behöver getter att beta på och ger de sig på även sånt som kan vara giftigt för dem?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #6 skrivet: 24 jul-07 kl 12:15 »
Fint  :)

Hö och dvärg; där ska du lyssna på Balbina  :)

Siffror om areal överlämnar jag också åt någon annan att svara på. Men passa noga på att ni inte har någon rohdodendron! Vad säger ni andra? Något mer giftigt värt att nämna?

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #7 skrivet: 24 jul-07 kl 16:40 »
Men passa noga på att ni inte har någon rohdodendron! Vad säger ni andra? Något mer giftigt värt att nämna?

Två andra växter som är vanliga i och runt trädgårdar som är giftiga för många djur och därmed kanske även get är järnek och idegran/taxus.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #8 skrivet: 24 jul-07 kl 21:02 »
Hur mycket bete de behöver beror ju lite på hur betena ser ut och hur många djur ni tänkt er.
För två dvärggetter räcker en lite större tomt gott.
Och sedan går det alltid att repa gräs/ klippa sly och extra fodra med hö.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #9 skrivet: 25 jul-07 kl 00:02 »
Du fick ju redan många svar.
Jag skulle ochså råder till minst två getter och att köpa dom som killingar, dom blir tamare och det är roligare för er. Om ni inte ta lantras har ni inget juverbekymmer.

Jag kan rekommendera Göingegetter, det är en utrotningshotad Allmogeras som du då hjälper bevara och dom är bidragsberättigad ochså.

Med areal vet jag inga siffror -men getter är känsliga för att få parasiter om dom går för länge på samma ställe, så det är nog viktig att ha tillräckligt mycket plats alternativt måste man köpa in hö och testa för parasiter och ev. avmaska.
Om en kastrerad bock är trevligare än en get kan jag inte säga, jag har bara getter och två okastrerade bockar och alla är trevliga.
Klövvård tyckte jag ochså var inte svårt att lära sig.


anders68

  • Gäst
Re:skaffa sig en liten get
« Svar #10 skrivet: 31 jul-07 kl 09:14 »
Tack för alla era svar. Ska väl fortsätta att ta reda på lite fakta under året, så får vi se framåt våren om det blir några getter på vår gård. Det som gör mig mest tveksam är att det verkar lite krångligt med registrering, märkning o.s.v. Så vi får se. Kanske vi hälsar på hos folk som har getter några år till istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser