Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderhäck  (läst 2433 gånger)

Alphadoe

  • Inlägg: 6
Foderhäck
« skrivet: 30 apr-07 kl 09:46 »
Har ni något bra tips på en enkel "foderhäck" eller liknande att ha utomhus till mina 2 getter? Så att jag slipper ha hö i hela hagen?! Gärna egenhändigt byggd!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Foderhäck
« Svar #1 skrivet: 30 apr-07 kl 21:37 »
Så enkel kan man nog inte göra den om man är mån om sina getter och de inte kan gå in och få hö/ halm om ddet regnar.
Getter avskyr regn ocvh svälter hellre i upptill två dagar än att behöva stå ute i regn, för att äta.
Du bör förse höhäcken med tak som gott och väl täcker även getternas kroppar.
Ett inre/undre tak direkt på foderhäcken förindrar, tillsammans med ribbor på ett avstånd av 4-5 cm (Jämtget), att killingarna hopppar upp i häcken och förorenar den.
Getter är mycket noga med att maten är fri från föroreningar och kan dö avatt de äter för lite grovfoder trotts att häcken är full, om detta är bestrött med killingarnas  träck.
Foderhäcken behöver vara längre för getter än får, då getterna är mer revirhävdande. Djurskyddsmyndighetens minimimått är här, menar jag, väl snålt tilltaget. Detta om man vill vara säker på att även den ranglägsta getten och hennes killingar skall få grovfoder tillräckligt innan de somnar för kvällen.
Getter äter nämligen ogärna i mörker.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Foderhäck
« Svar #2 skrivet: 01 maj-07 kl 05:43 »
Runt min foderhäck, som var dryga tio meter "ät-löp-meter" kunde 24 getter äta samtidigt.  Dock endast 23 så länge Grinsippan levde, hon tog upp två platser.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alphadoe

  • Inlägg: 6
Re:Foderhäck
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 10:05 »
Nu måste jag ju tillägga att jag har 2 getter som är 16 år gamla, de går vanligtvis med våra hästar men har egen hage med ett 18m2 stort gethus där de går på våren och försommaren, foderhäcken ifråga ska naturligtvis ha tak,men kan väl vara "enkel" ändå?! Väl värt att nämnas är att mina getter går gärna ut när det regnar..det verkar inte bekymra dem alls, snarare tvärt om!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Foderhäck
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 18:29 »
Ja, den där ser jättefin ut, särskilt med de modifieringar Du nämner.  Jag mätte mina djur och fick fram 5 cm som bästa avståndet mellan spjälorna.  Även baggen (som har bredare nos än bocken) kunde äta, ändå kunde inte killingar få in huvudet och fastna.  En spillbräda kommer säkert att få god användning som fotapall. :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Foderhäck
« Svar #5 skrivet: 11 maj-07 kl 12:17 »
Visst ser Din foderhäck trevlig ut men jag vidhåller att den blir mer "getvänlig" om den får tak. Att getter äter i månsken har jag sett många gånger och deras ögon lyser i månljuset.FINT!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Foderhäck
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 13:16 »
Ja, inte är det bara jag som vandrar ute i månens sken. Getterna och fåren tar gladeligen emot lite extra hö att mumsa på.

Spökvandring kanske vore nått att satsa på  ;D det gäller bara att se till att de håller tyst så de inte avslöjar sitt rätta jag  8)

Men seriöst är det bara mina bockar som stångar sönder häckarna , då menar jag inte min häck förstårs fast de skulle nog gärna få in en träff där också när de är på det humöret  ::) ;)

Jag har gett upp och serverar numera höet på backen eller i pallkragar. De får själv välja vilket de föredrar.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Foderhäck
« Svar #7 skrivet: 12 maj-07 kl 03:56 »
Har Du provat att göra den i ekträ och hela tiden sammanfoga den med genomgående skruv och mutter samt stora brickor?
Mina bockar har aldrig stångat på höhäcken men väl rivit flera "ligghallar"/vindskydd. Jag har satt dubbla saltstenar och minneralfoderkrubbor samt kalkskålar på höhäckens hörn. Där finns även vatten i två spänner.Detta för att distrahera dem och även förhindra konkurens. De gillar att ligga under höhäckens yttre/övre tak, vilket är stort nog att skydda även dem, och inte bara höet, från regn :). De har en kvadratmeter höhäck var att äta från. Detta för att de skall kunna både vara i flock men samtidigt ha ett privat minirevir omkring sig, då de önskar detta.
Trotts detta stora tak, de grova dimentioerna på virket m.m kan två personer, på en och samma dag, ta isär kontruktionen, flytta den (bära delarna mellan sig) och sätta samman den igen.
Kan försöka att få fram en bild och lähgga ut den senare här.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser