Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring att skaffa getter...  (läst 5921 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Funderingar kring att skaffa getter...
« skrivet: 31 jul-11 kl 09:50 »
Vi går i tankar på att skaffa göingegetter, för att deras ursprung är inte så långt härifrån och det hade varit roligt att kunna vara med och bevara dem :)
Det blir ju en massa frågor, och även om jag läser och läser så vet jag inte om jag blir klokare.
Hur stor hage behöver de? Hade tänkt ha en 4-5 st. Hur stor areal behövs för att ha eget hö till 5 getter till vintern?
Sen har jag förstått att det här med att hängna in dem är ett kapitel för sig.... kan ju bli spännande  :P
Hur högt staket och hur många eltrådar behövs för att de ska bli i inhägnaden mestadels av tiden  :D
Vi hade tänkt ha ett stort skåpsläp till dem ute att "bo" i, hade det varit ett bra alternativ?
För att aktivera dem hade vi tänkt ha stora stenröse och en gammal bil till dem att klättra på... bra idè´?
Vi ska snart röja ungskogen av björk, kan man spara och "torka" in det till dem till vintern? Blir det ett bra komplement till dem under vintern?
Massor av tankar och frågor... hopppas att någon känner för att ge ett par goda funderingar/svar till oss...  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hildur77

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 14:52 »
Kontakta genbanksansvarig Camilla på www.allmogegeten.se...hon kan svara på alla dina frågor!!

/Lotta
Bor på Varaslätten, familj som består av en sambo och två barn.
Djuren på gården är göingegetter, en hund, & en katt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #2 skrivet: 31 jul-11 kl 17:15 »
Kul att Du vill bevara en hotad ras!  Hur mycket mark som behövs, och hur svåra de är på stängslet beror mycket på vad som växer på marken, och hur mycket den ger.  Rent allmänt är getter mera för buskar och sly än markbete.

"Ett gott bete är bästa stängslet" sa de gamle.  Gäller ännu.

All sorts aktivering är bra, en trevlig modell är att gå med dem på promenad när Du kan, och låta dem beta under vägen.  Det är deras natur, och lugnar nerverna högst väsentligt.

Räkna med att de är både fertila och gulliga - svårt att hålla antalet inom rimliga gränser ...   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 18:24 »
Betet vad jag kan läsa mig till tror jag är perfekt för getterna. De är gammal vall som har varit orörd i 4-5 år. Vilket gör att där är en del sly som vuxit upp.
Marken är en gammal betesmark som är både stenig och sank och kullrig, med ett stort stenröse i mitten.
Min stösta oro är att de ska smita och äta upp grannens fina blommor i trädgården  :o är iof ganska långt dit, men ändå.
Någon som har en fundering på det här med att spara björke till dem under vintern?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #4 skrivet: 31 jul-11 kl 20:48 »
Löv är gott, men just björk är inte deras favorit.  Den innehåller tydligen något som de blir lösa i magen av - smart av björken!

Mina lantrasgetter åt ungefär 2 kg hö per skalle och dag under vintersäsongen.  Bete motsvarande mängd, men det är ju blötare.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #5 skrivet: 31 jul-11 kl 22:16 »
Här är barken på björken riktigt populärt. ;)
Först barkar dom alla sälgbuskar, sen ryker björkbarken och finns det nån tall eller gran i hagen så står den som nästa på listan.
Så jag har "nätat" in de träd jag vill ha kvar ;D. Har satt kycklingnät runt stammarna till ca 2 meter upp.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #6 skrivet: 31 jul-11 kl 22:19 »
Jag som var så säker på att frågan gällde lövtäkt...

Hur var det, 4-ever?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #7 skrivet: 31 jul-11 kl 22:33 »
Jo, det är nästan bara björk... visst finns det en och annan stackars ekplanta  också, men där hade vi inte tänkt att getterna skulle vara...
Just nu försöker vi hitta en bra placering på tomten till dem... vill ju ha dem nära huset, men ändå så att de kan få lite stenrös och en och annan lövträdsplanta  ;)
Sitter med papprena från jordbruksverket också... vi har ju inget SE-nummer ännu.... men där måste man ju fylla i vad man HAR för djur på gården...Eller jag har fått tag på fel papper? ???
Vi har ju inga djur ännu, förutom hönsen... men tänker skaffa både getterna och linderödsgrisar...
Någon som vet?
Känns som om man är bambi på is.. vill ju göra allt rätt och få allt bra till djuren.. men det är inte så lätt att få rätt på alla papper.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #8 skrivet: 31 jul-11 kl 22:46 »
Se upp så att inte grisarna tycker att killingarna är lämpliga munsbitar.  Sånt har hänt.

Och jordbruksverkets papper vill man stoppa upp i  >:D !  SÅ mycket tycker man om dem!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #9 skrivet: 31 jul-11 kl 23:07 »
Haha.. vi hade ju inte tänkt ha dem tillsammans... som tur är! Utan det ska planeras för två olika hagar...
Suck...känns som dessa papper är tänkta för genier!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #10 skrivet: 01 aug-11 kl 08:39 »
Ja Jordbruksverketspapper är lite knasiga :P
Man behöver ju sitt SE nr innan man skaffar sina djur.
Jag skaffade nyligen getter, ansökte om SE nr innan. Och de var inga problem, fyllde bara i att from X/X-2011 kommer de finnas djur på gården.
Så när väl getterna flyttade hit var allt sånt klart :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #11 skrivet: 01 aug-11 kl 08:40 »
Nåja, såväl nöffisar som bäisar kan stundom befinna sig på fel sida om ett stängsel.  Själv minns jag med sorg den lilla geten som jag skulle hindra från att bli med barn genast igen.  Hon var för liten för den första kullen, och nu skulle hon minsann växa till sig.  Hade jag bestämt.  Så jag stängde in henne och hennes små i den tomma galtboxen.

  Men hon lurade mig, hoppade över in till suggan och smågrisarna, och vidare över deras boxgrind.  Parade sig av hjärtans lust.  Men hennes dotter, som försökte följa efter sin mor, kom inte över suggans boxgrind.  Jag hittade kraniet när jag släppt ut suggan för dagens frukost.   :'(

  Hur de kom över mellan galtboxen och suggans box vet jag inte, men jag tror det var ett balansnummer uppe på avbalkningen.

  Det ska även sägas att en gris som upplever getterna eller fåren som sina egna flockkamrater både accepterar dem och försvarar dem mot fiender.  Senast hörde jag om en linderödare, som motade in årets flasklamm och killingar bakom sig när slamsugaren var på gården.  Grisen uppfattade tydligen slangen som en stor orm, och den skulle minsann inte komma och ta hans fosterbarn!  :D

  Vad gäller jordbruksverkets papper, så har jag intrycket att det är meningen att man inte ska förstå och inte kunna fylla i rätt.  Då blir folk osäkra, och det blir lättare att förtrycka oss.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #12 skrivet: 01 aug-11 kl 09:06 »
Ja Jordbruksverketspapper är lite knasiga :P
Man behöver ju sitt SE nr innan man skaffar sina djur.
Jag skaffade nyligen getter, ansökte om SE nr innan. Och de var inga problem, fyllde bara i att from X/X-2011 kommer de finnas djur på gården.
Så när väl getterna flyttade hit var allt sånt klart :)
Då fyllde du i vad du tänkte ha för djur? För det pappret jag har fått tag i är det massa kryssande vilket djurslag och vad du ska ha dem till  ???
Men jag får väl prova att skicka in pappret... de hör väl av sig om det är fel  o:)

Trollmor: Usch vad trist  :'( Jag hade tänkt ha dem som utegångsdjur.. och då med hagar bredvid varandra. Kanske borde skaffa getterna FÖRST så jag kan få lite fason på var de ska och inte ska vara innan vi tar hit grisar!! Vill ju absolut inte hamna i samma tragiska situation som du!
Men visst hade det varit kul med en gris som skyddar mot slamsugaren och en hund som tycker att sopbilen är det absolut läskigaste som finns! Den blir utskälld VARJE gång. Tom när vi ser dem ute på flera hundra meters avstånd!!

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #13 skrivet: 01 aug-11 kl 14:00 »
Ringde precis jordbruksverket och där var en väldigt trevlig människa som svarade.
Han gick igenom blanketten med mig och nu vet jag precis vad jag ska fylla i  :D
Så nu ska jag bara leta fram en karta och sen skicka in papprena... sen har vi ett nummer i varje fall... Alltid en början ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #14 skrivet: 01 aug-11 kl 15:26 »
Jag tror också att din mark blir perfekt för getter. När det gäller stängsel, fundera på om du tänker låta getterna få killingar. De tar sig ut genom mindre nätmaskor än man tror och så ska mamma get efter - och så alla de andra.....! Vanligt är att de kryper under nätet. Så en kombination av nät och ett par eltrådar tycks fungera för många. Stenrösen och bergsknallar gillas skarpt av getter och det är roligt att titta på när killingarna skuttar på dessa  :D.

Skåpsläpet blir säkert bra som bostad om där är gott om plats för alla getter. Fixa ventilation och två ingångar ett stycke ifrån varandra, så den ranglägsta i flocken också kan ta sig in/ut. Torkat björkris uppskattas som komplement på vintern när det inte finns så mycket annat att välja på, liksom de flesta andra grenar bl.a. tall, en och gran. Lycka till :)!

« Senast ändrad: 01 aug-11 kl 15:40 av Sussilo »

johan smith

  • Inlägg: 91
    • Östergötland
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #15 skrivet: 03 aug-11 kl 19:21 »
kolla med jordbruksverket om hur stort det ska vara...

Vi går i tankar på att skaffa göingegetter, för att deras ursprung är inte så långt härifrån och det hade varit roligt att kunna vara med och bevara dem :)
Det blir ju en massa frågor, och även om jag läser och läser så vet jag inte om jag blir klokare.
Hur stor hage behöver de? Hade tänkt ha en 4-5 st. Hur stor areal behövs för att ha eget hö till 5 getter till vintern?
Sen har jag förstått att det här med att hängna in dem är ett kapitel för sig.... kan ju bli spännande  :P
Hur högt staket och hur många eltrådar behövs för att de ska bli i inhägnaden mestadels av tiden  :D
Vi hade tänkt ha ett stort skåpsläp till dem ute att "bo" i, hade det varit ett bra alternativ?
För att aktivera dem hade vi tänkt ha stora stenröse och en gammal bil till dem att klättra på... bra idè´?
Vi ska snart röja ungskogen av björk, kan man spara och "torka" in det till dem till vintern? Blir det ett bra komplement till dem under vintern?
Massor av tankar och frågor... hopppas att någon känner för att ge ett par goda funderingar/svar till oss...  :P
dränga jäveln har talat.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #16 skrivet: 04 aug-11 kl 09:55 »
kolla med jordbruksverket om hur stort det ska vara...
Det står inte så mycket om det där..... Men jag har tänkt att det måste ju vara så att alla djuren kan ligga ner samtidigt!!
Tror att det blir släpet till att börja med, och sen bygga "litet bo" till dem...  Nu är det ju så att jag inte har något problem med att ta in dem i stallet... (Om jag bara städar där... det har förvandlats till förråd vid flytten) men jag tänkte att det kanske var bättre för dem att vara ute...
Skåpsläpet blir säkert bra som bostad om där är gott om plats för alla getter. Fixa ventilation och två ingångar ett stycke ifrån varandra, så den ranglägsta i flocken också kan ta sig in/ut. Torkat björkris uppskattas som komplement på vintern när det inte finns så mycket annat att välja på, liksom de flesta andra grenar bl.a. tall, en och gran. Lycka till :)!


Tyvärr har vi inte så mycket barrträd här... men väl björk  :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Funderingar kring att skaffa getter...
« Svar #17 skrivet: 04 aug-11 kl 11:44 »
Har funkat bra för mig att torka lövknippen av de flesta lövträd till getter  :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 3 användare (1 dolda)
köksträdgård, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser