Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mjölkmaskin till en ko  (läst 12355 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Mjölkmaskin till en ko
« skrivet: 10 jun-08 kl 15:44 »
Har tänkt att handmjölka men om det blir fler mjölk djur än jag tänkt undrar jag om man inte kan andvända en portabel mjölkmaskin . Min pappas kusin som jag hjälpte när jag va liten "ca100 år " sedan  ;) Har inte sett några ser nu bara robotar och annat modernt ngn som vet ngt om gamla saker och om dom fortfarande finns att få tag på och iså fall var . Tack Eva
Nybliven gårdsägare

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-08 kl 15:51 »
Ja då, det finns spannmjölkare både med eller utan hjul. Nya är som svindyra, men har du tålamod så kan du samla på dig en pump här och en spann där. Väljer du DeLaval så finns packningar och andra reservdelar att få tag på, både här hemma och billigt i utlandet per postorder.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 16:08 »
Här kan det finnas begagnat ibland, men inte just nu vad jag såg.
Det ska ju vara vacuumpump och lite annat också, då och då säljer dom ut rörmjölkningsanläggningar (ofta stora), där finns nog delar du kan använda men jag antar dom helst vill sälja hela klabbet på ett bräde.

Lämpliga sökord kan vara mjölkmaskin, mjölkspann och liknande.

http://www.blocket.se/

http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/allt.php

http://www.atl.nu/lantbruksmarknaden/

Vill du ha en verkligt portabel anläggning skaffar du en gammal bensintraktor och ansluter mjölkspannens vacuumslang till insuget på traktorn.
Det var vanligt förr när man mjölkade kor ute på betesmarken.  ;)
« Senast ändrad: 10 jun-08 kl 16:11 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-08 kl 23:20 »


Vill du ha en verkligt portabel anläggning skaffar du en gammal bensintraktor och ansluter mjölkspannens vacuumslang till insuget på traktorn.
Det var vanligt förr när man mjölkade kor ute på betesmarken.  ;)
[/quote]

Jag kopplar min mjölkspann genom traktorn när jag mjölkar och det är diseltraktor 135 ferguson och gubben säger att det går med hans Valtra också.
Men fortast går det ändå att handmjölka för att diska tar mycket längre tid
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-08 kl 03:13 »
Intressant, git.
Jag hade fått för mig att det bara gick med gamla traktorer med bensin- eller fotogenmotor, fast jag kan inte förklara skillnaden jämfört med diesel, skulle vara om dom ger för stort vacuum då, men det vet jag inte om det stämmer och i så fall har nån betydelse.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #5 skrivet: 11 jun-08 kl 13:10 »
Regulator.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 16:59 »
Men trycket reglerar jag med hur jag ställer handgasen på
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 08:27 »
Går det så exakt då? Har du manometer?

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 10:21 »
Nej det är inte  så exakt och nä någon manometer finns inte, Jag har gjort det i många år med bonden först och lärt av honom, som det mesta så är det på känsla, man lär sig efter hand.
Vad konstigt det låter när det skrivs. känns som jag skriver något och menar det tredje :-\
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Handmjölka / portabel mjölkmaskin ?
« Svar #9 skrivet: 12 jun-08 kl 17:17 »
Hihi, ja......och det föder frågor  ;) Fast det är väl som när man ystar. Vissa använder termometer, medans andra använder armbågen.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Mjölkmaskin till en ko
« Svar #10 skrivet: 21 jun-08 kl 00:07 »
Skulle behöva tips på hur vi kan mjölka våran ko med hjälp av någon slags mjölkningsanläggning. Har mjölkat  för hand men det går inte så bra och är svårt när man är själv hemma med småbarn. Disk är inget problem i jämförelse med mjölkningen... Vad behöver jag skaffa? Det ska vara så enkelt som möjligt, och helst inte svindyrt.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #11 skrivet: 21 jun-08 kl 20:56 »
http://www.blocket.se/vi/16360951.htm?ca=3_s&last=1

Vet inte om det ingår mjölkmaskin också, men sådana ligger ju och skrotar på var och varannan gård.

Simon

  • Gäst
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #12 skrivet: 25 jun-08 kl 21:28 »
Försök hitta en spannmjölkmaskin. Lätt att instalera och använda.. Även en mindre rörmjölkning kan fungerar fint, men det beror på hur din lagård ser ut!  :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #13 skrivet: 25 jun-08 kl 22:35 »
Jag har alla grejor till spannmjölkning. köpt billigt för, som sagt, det ligger och skräpar överallt. Fråga! Mitt problem nu är att jag får inte isär kopplingarna till vaccumrören. Har provat med 556 mm men det hjälper inte. Man kanske ska hälla coca cola i ett badkar och doppa...
Tips någon?
Var har ni pumpen; inne eller utanför lagårn? Jag har inte hört den igång men antar att den låter illa. Där jag köpte den satt ljuddämparen utanför. Kan man överhuvudtaget ha den inne?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

covboy

  • Gäst
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #14 skrivet: 25 jun-08 kl 22:44 »
Pumpen ska vara inne,rör ut genom väggen som avlopp..


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #15 skrivet: 25 jun-08 kl 22:52 »
Jag har alla grejor till spannmjölkning. köpt billigt för, som sagt, det ligger och skräpar överallt. Fråga! Mitt problem nu är att jag får inte isär kopplingarna till vaccumrören. Har provat med 556 mm men det hjälper inte. Man kanske ska hälla coca cola i ett badkar och doppa...
Tips någon?
Var har ni pumpen; inne eller utanför lagårn? Jag har inte hört den igång men antar att den låter illa. Där jag köpte den satt ljuddämparen utanför. Kan man överhuvudtaget ha den inne?

Är vacuumrören = galvade stålrör?
Då hjälper det inte att kladda på vätskor, snarare behövs stora rörtänger och muskelkraft, om det är fastrostade gängor.
I värsta fall får du såga av rören så ekonomiskt som möjligt och gänga ändarna, sen skarva med nya kopplingar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

covboy

  • Gäst
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #16 skrivet: 25 jun-08 kl 23:05 »
Jag böt vacumpump igår så jag vet hur det är.. :P

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #17 skrivet: 25 jun-08 kl 23:51 »
Där jag köpte den satt ljuddämparen utanför. Kan man överhuvudtaget ha den inne?

Den släpper ut en fin, liksom oljedimma som lägger sig på alla ytor inne. Inte trevligt alls.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #18 skrivet: 27 jun-08 kl 20:11 »
Tack för tips,
Nu är en spannmjölkmaskin på plats och funkar tiptop. Fick den av grannen. Goda grannar kan man inte få för många av!
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Mjölkmaskin till en ko
« Svar #19 skrivet: 29 jun-08 kl 14:33 »
Roligt att läsa att det löst sig och fugerar bra och du har så rätt i det med grannarna och man ska vara rädd om dom också
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser