Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp eller ej?  (läst 6120 gånger)

johanna

  • Gäst
Tupp eller ej?
« skrivet: 30 aug-04 kl 20:07 »
Hej alla hönsägare!

Vi är i full gång med att inreda ett hönshus och ska snart skaffa 4-5 hönor.
Hur fungerar det utan tupp? Blir hönorna oroliga då? Någon som har erfarenhet av detta?

MVH/ Johanna

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Tupp eller ej?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-04 kl 22:46 »
Om där inte finns någon tupp måste ledarhönan ta på sig rollen av flockledare och det fungerar ganska bra men att det är inte är optimalt för dem ser man då man skaffar en tupp och ser att hon omedelbart överlåter ledarskapet till tuppen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

cinacarina

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-04 kl 12:26 »
Jag var utan tupp ett tag när jag skulle byta ut den mot en ny.
Ledarhönan tog över och ledde runt de andra hönorna men de slappnade aldrig riktigt av.
Med tupp blir hönorna mycket tryggare, de överlåter rovdjurs-spanandet åt tuppen. Det blir också enligt mig lugnare i flocken med en tupp.
Lycka till med hönsen (med eller utan tupp)!
/Cina

Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Tupp eller ej?
« Svar #3 skrivet: 05 sep-04 kl 13:45 »
Jag tycker bara du ska ha tupp om du tänker skaffa kycklingar med! Befruktade ägg har sämre hållbarhet och jag tycker att tuppen stressar hönsen! Möjligtvis kan du ju ha tuppar för sig om du tänker slakta dom! Det smakar betydligt bättre än dom i affären!!

Camilla

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #4 skrivet: 05 sep-04 kl 15:33 »
Befruktade ägg har sämre hållbarhet

Har jag aldrig hört tidigare. Är det sant  ???, och om - vad beror det i så fall på??

Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Tupp eller ej?
« Svar #5 skrivet: 05 sep-04 kl 18:38 »
Jag har läst det i en gammal hönsskötselbok. Om det är sant kan jag inte garantera eftersom jag inte gjort någon egen kontroll på det! Men jag trodde på det jag läste i alla fall!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Tupp eller ej?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-04 kl 21:30 »
jag tycker att tuppen stressar hönsen!

Kan det vara så att du har haft otur med tuppar? Det ska ju vara tvärtom, tuppen ska ha en lugnande inverkan på sina damer! Jag tror iallafall tuppens personlighet har stor betydelse. Min första tupp uppvisade INTE många goda sidor som den stresspelle och arga tupp han var. Hönorna hade mått bättre att vara utan honom. Men han blev heller inte långlivad (yxan svingades när han dräpte sina kycklingar). Efterträdaren är däremot en tupp som jag är SÅÅÅ nöjd med!!  :) Och ännu nöjdare är hönorna!  ;D

Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Tupp eller ej?
« Svar #7 skrivet: 06 sep-04 kl 09:49 »
tja.. Jag vet inte om jag haft otur! Tycker ändå att det är rätt onödigt att ha en tupp där om man nu inte ska ha kycklingar! Jag har i alla fall inte haft nån som skött sig speciellt bra.

bea

  • Inlägg: 790
Re:Tupp eller ej?
« Svar #8 skrivet: 15 sep-04 kl 01:20 »
Jag tycker att mina hönns blir lugnare med tupp tycker nog att om man har möjlighet ska ha en .
Tycker dock inte att man ska avstå hönns helt om man bor så att man inte kan ha tupp! ;)

 

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Tupp eller ej?
« Svar #9 skrivet: 16 sep-04 kl 01:45 »
Hej!

Naturligtvis har tuppar sin positiva funktion i en naturlig hönsflock! Avvikande individer finns inom alla djurarter så även bland höns. Men självklart bör man ha en eller flera tuppar till sina hönor!
Det där med lagringstiden på befruktade eller obefruktade ägg har jag också hört talas om. Själv har jag aldrig haft hönor utan tupp och lagringstiden på mina ägg är i alla fall fullt tillfredställande. Jag tror det är marginellt och för vanliga dödliga självhushållare betydelselöst.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

john

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #10 skrivet: 16 sep-04 kl 12:34 »
Jag kan ju i egenskap av trådskaperskans sambo meddela att vi har fyra hönor och en tupp. Dom är väl sisådär 4-5 månader gamla och ur samma kull.
Tuppen verkar helt klart ha "tuppegenskaper", fast det verkar som att han i och med sin låga ålder glömmer bort sig ibland och beter sig mer som en liten kyckling eller en höna.
Tuppen är den som är mest social mot oss, han äter ur handen och "spinner" kluckande då han blir klappad.
Hönorna vill inte bli klappade och äter inte ur handen.
Tuppen är den som alltid springer fram mot en fara, typ en hund eller katt som kommer.
Men han kan inte riktigt gala. En gång när han släpptes ut på morgonen så fick han fram ett hest brölande, det var nog hans första försök att gala.
Vi är mycket nöjda med vårat hönshus och dess invånare!

/ john
« Senast ändrad: 16 sep-04 kl 12:38 av john »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Tupp eller ej?
« Svar #11 skrivet: 19 sep-04 kl 16:02 »
Tuppen verkar helt klart ha "tuppegenskaper", fast det verkar som att han i och med sin låga ålder glömmer bort sig ibland och beter sig mer som en liten kyckling eller en höna.

Vår tupp var en mycket spenslig yngling när han flyttade hit, och jag var faktiskt uppriktigt skeptisk till om han verkligen skulle kunna sköta sin uppgift. Mina farhågor har helt kommit på skam! Han har blivit en stor och vacker blommetupp som mer än gärna låter sig kelas med och som på ett föredömligt sätt månar om sina fruar. Och oj, vilken vacker röst han har!!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

john

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #12 skrivet: 21 sep-04 kl 14:48 »
En skum(?) sak med tuppen är att han på ena foten har två "baktår".  ???

Baktån förgrenas ca 1-2 cm från spetsen och bildar två lika rörliga tåspetsar med var sin klo.

Är detta fullt normalt, eller bara en liten missbildning (på grund av inavel)?  :-\

Han verkar inte det minsta besvärad av dubbeltån i alla fall.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Tupp eller ej?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-04 kl 16:54 »
Vilken ras är han?
På t.ex. hedemorahöns finns flertåighet och det är en mutation.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

john

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-04 kl 17:26 »
Vilken ras är han?
På t.ex. hedemorahöns finns flertåighet och det är en mutation.

Blandras tror jag. Dom vi köpte av visste i alla fall inte riktigt. Kanske har han en släng hedemora i sig.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Tupp eller ej?
« Svar #15 skrivet: 22 sep-04 kl 04:16 »
Hej!

Jag tror att jag vet vad du menar. Baktån delar sig en bit upp, ungefär som ett Y? I så fall är det inte så farligt. En sådan baktå är knappast något handikapp. Att det enbart skulle bero på inavel tror jag inte. Smärre "fel" på t.ex. tår och kam kan då och då uppstå både på inavlade och utavlade djur. Det kan möjligen vara en följd av ett arvsanlag för femtåighet/flertåighet som förekommer bl.a. på hedemorahöns. Men inte heller här brukar det leda till några praktiska problem. Är din tupp för övrigt frisk och väl fungerande så tycker jag gott du kan låta honom vara kvar och kanske bli pappa till några kycklingar till våren.  
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

john

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #16 skrivet: 22 sep-04 kl 09:30 »
Precis, som ett Y. Och han använder båda på samma sätt, ser till och med stabilare ut. Och ganska häftigt.  :)

john

  • Gäst
Re:Tupp eller ej?
« Svar #17 skrivet: 02 jan-05 kl 13:40 »
Jag tror att utvecklingen i hönshuset stannade av när det blev midvinter redan i mitten av november. Men nu har dom kommit igång rejält. Tuppen har tagit makten och lärt sig gala, vilket han gör lite sporadiskt. Och i morse hittade vi det första ägget. Det var riktigt delikat.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser