Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)  (läst 19437 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #20 skrivet: 12 sep-10 kl 10:36 »
Japp, du får tillbaka en urtagen plockad och svedd fågel med lever, hjärta, muskelmage och hals separat. Bar att ta hem och efterskölja och stoppa i påse eller stycka om man föredrar det.
Jag kan PMa telefonnummer om du vill. Det börjar bli dags att boka tid om man vill ha slaktat innan Mårten.
Det finns inget sånt runt jönköping?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #21 skrivet: 13 sep-10 kl 15:26 »
Japp, du får tillbaka en urtagen plockad och svedd fågel med lever, hjärta, muskelmage och hals separat. Bar att ta hem och efterskölja och stoppa i påse eller stycka om man föredrar det.
Jag kan PMa telefonnummer om du vill. Det börjar bli dags att boka tid om man vill ha slaktat innan Mårten.

Ja gör gärna det!
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #22 skrivet: 24 okt-10 kl 08:19 »
En gås slaktas på detta sätt.
Ta gåsen, korsvingarna, så den inte kan flaxa (OBS! Gör inte så på en kalkon, vingarna bryts då)
Häng upp den i ena benet (i ett starkt snöre)
Bedöva antingen med el eller så den hårt i skallen med en pinne (typ kvastskaft).
Stick gåsen. Du sticker in kniven mellanstruparna och halskotpelaren och kapar båda plusåderna (finns en på varje sida av halsen)
Plocka gåsen. Antingen torr (vilket rekommenderas om du inte ha koll på skållningen) eller skållad.
Ta fjädrarna mellan tummen och pekfingret och dra mot fjädrarna. Finns det outvecklade fjädrar (piggar) så kan du ta dessa med en liten tång eller en halvslö kniv (klämm piggen mellan kniven och tummen och dra).
Sved gåsen (antingen med gasol eller t-sprit)
Rensa gåsen: Skär runt kloaköppningen så att det blir ett hål, dra sedan ut tarmar och allt annat genom det hålet. Tag vara på lever, hjärta och muskelmagen (detta är riktigt gott). Ta tag i strupen mellan pekfinger och långfinger och dra ut denna också. Klipp sedan loss halsen invid kroppen.  Skölj ur på insidan. Låt slaktkroppen svalna.
Gåsen  är nu klar för att förpackas och frysas eller tillagas.
Lycka till
Är det något du undrar över, så ring 070-30 35 283

robowich

  • Inlägg: 24
    • Öland
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #23 skrivet: 03 nov-10 kl 22:53 »
Någon nämnde att de ska hänga i 40 dygnsgrader. När ska det ske?
När man tömt den på blod, när man tagit ur den eller när den är urtagen och plockad?

/R

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #24 skrivet: 03 nov-10 kl 23:34 »
bloda av direkt...
 välj sedan 1)att hänga som den är
eller 2)ta ur och hänga eller
3) ta ur plocka och hänga...

funkar alla sätt...jag tycker själv att det är trevligast att ta ur den innan hängning men vet folk som väntar med det...
Fjäderfän och kaniner

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #25 skrivet: 14 nov-14 kl 17:21 »
Måste man hänga den eller kan man slänga in den i ugnen direkt efter man tagit ur den?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #26 skrivet: 16 dec-20 kl 20:27 »
Finns ett hemslakteri utanför Eslöv där man mot den "hiskiliga" summan av 45:- kan få sin gås slaktad. Vill man se hela förloppet brukar det vara OK annars kan man vänta i bilen. Jag kan slakta själv och har gjort det många gånger (både gäss, ankor och höns) och bedömer det som såpass mycket jobb att det lätt är värt att betala för att slippa. Mina gäss har i år pga av bygget haft möjlighet att stjäla hönsmat i obegränsade mängder och har vuxit monstersnabbt. Jag lämnade dem förra helgen vilket är drygt 1 månad tidigare än normalt  och dom vägde ändå mellan 5 & 6 kg slaktade ::) Jag lämnade 8 gäss och 10 tuppar och var hemma igen efter 1 timma och 30 minuter med ca 70kg kött att stoppa i frysen i påsar. Det tar ca 40 minuter för mig att köra fram och tillbaka och jag var dessutom ute i god tid och fick vänta lite på min tur.

Hade jag gjort det själv hade jag förmodligen haft att göra i 2 dagar ::)

Finns detta slakteri kvar Och vad heter det isåfall?

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Hur slaktar man? Tyyydliga svar tack :)
« Svar #27 skrivet: 05 okt-23 kl 03:09 »
När det gäller slakt av gås är det viktigt att följa riktlinjer för djuretik och säkerhet. Generellt sett rekommenderas det att anlita en erfaren slaktare eller kontakta en lokal gåsproducent för att få råd och hjälp med slaktprocessen. När det gäller salmonella är det viktigt att hantera gåsen och dess kött på ett hygieniskt sätt för att undvika kontaminering. Efter slakt är det bäst att kyla ned gåsen snabbt och förvara den i kylskåp innan tillagning. När du tillagar gåsen kan du använda olika delar av köttet, som bröst, lår och vingar, beroende på dina preferenser. Kom ihåg att följa tillagningsrekommendationer för att säkerställa att köttet är genomstekt och säkert att äta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 6 användare
xaelanar, Be, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser