Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nubiska getter  (läst 16357 gånger)

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Nubiska getter
« skrivet: 16 nov-09 kl 20:26 »
Hej jag undrar om det finns fler som har dessa nubier hemma? Jag har 2st bruna getter och en ny 3 färgad bock. Har tänkt det kan få bli lite killingar, jag är ny på getfronten, undrar om det finns någon som är intresserad av dessa eller har några själv?
Tackam för all information och tips!
Vänliga hälsningar Monika

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Nubiska getter
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 09:54 »
Hej

Är det den Danska nubiska köttrasen du har? Isåfall är jag intresserad av dessa. Jag trodde inte de fanns i Sverige. Har själv varit intresserad av att importera djur men det blev så himla dyrt.

Var bor du någonstans? Själv har jag Göingegetter.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Nubiska getter
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 14:24 »
Är det den Danska nubiska köttrasen du har?

Du menar väl ändå de danska boergetterna? I Danmark finns både Boer (köttras) och Nubier (mjölkras). Eller har danskarna avlat fram något helt nytt som jag har missat?

Och mig veterligen, så finns ingen av dom i Sverige ännu. Norge har dock ett par flockar boer, och jag anar väl att införsel där ifrån är lättare då Norge redan angränsar till Sverige. Men det är min högst personliga gissning.

Det skulle vara intressant att få veta hur du SecretQ har lyckats få tag på dina nubier? Kan det kanske rent av vara tre av Kolmårdens "hängöron" du har, egentligen? För inte har du väl tagit in tre Danska nubier för 8000:- styck som det kostar med tillstånd och karantän?

Men det vore f*n dags, om så är fallet. Det har pratats mkt. om det och jag vet många som skulle vara enormt intresserade av avkomman.

Gosa dom lite från mig! För söta är dom oavsett  :) :-[

/BB

« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 17:57 av Gruff »

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Nubiska getter
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 14:58 »
Jag har för mig att jag läst att även de Danska nubiska har avlats för att ge mer kött. De finns med i den Danska föreningen köttgeder. http://www.goat-dgu.dk/sites/koed/dguKoedForside.html där det står att det är en lätt köttras.

Dessutom har de Danska väldigt vackra färger och ger fina skinn. Jag vill ha...
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 15:22 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nubiska getter
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 16:11 »
Hej  mina nubier har inget nubiskt äkthetsintyg! utan jag har köpt dem bara som nubier, det är märkta av jorbruksverket eftersom det var ett krav jag hade innan jag tog hem dem (även blåtunge testade) Ursprunget är dock inte helt klart men jordbruksverket har godkänt. Dessa kommer via en djurpark i skåne. Alltså inte från Kolmården  bor själv  i östergötland har varit i kontakt med B Röken  inga gätter släpps ut därifrån, mina getter liknar inde deras alls då mina är choklad bruna med mörkare hals och en vit fläck i pannan. Därimot har jag lyckats köpa mig en bock som kommer från en annan djurpark i norr dock ej märkt ännu men identitetspapper och div stämplar och med bild på om jag ska märka honom. (Djuparker behöver inte SE märka sina djur) Som kan vara mer hängöron get, dock mer hängöron stuk än de som finns på Kolmården .

bea

  • Inlägg: 790
SV: Nubiska getter
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 16:26 »
Kan inget om getter ...men vilka vackra djur!!
Borde inte vara svårt att sälja avkommor från dom!


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Nubiska getter
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 18:02 »
Vill bara tillägga att det finns ingen bjäbbig "ton" i det jag skrev sist. Mest en.....ja, förvåning?  :-[

Vackra djur, hur som helst. Går säkert att både mjölka och äta när dom kommit upp i antal lite. Och så kan man gosa öronen på dom *mys*

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Nubiska getter
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 18:26 »
Nu har jag undersökt saken lite och om jag förstått saken rätt så är det de Anglo-nubiska getterna som ger mjölk (väldigt mycket tydligen) medan Danskarna har avlat fram en kött-nubi (Dansk Nubisk). Aveln har pågått sedan 1993 så det är ingen ny ras.

De Nubiska getter som finns i Sverige är troligen korsningar mellan Anglo-nubisk och diverse andra raser.

SeqretQ dina getter är jättefina renrasiga eller ej. Jag är övertygad om att ev. killingar lätt blir sålda, de är ju så gulliga.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Nubiska getter
« Svar #9 skrivet: 17 nov-09 kl 19:53 »
Verkligen jättefina getter, men det är synd att kalla dem nubiska!
Det är helt uppenbart en korsning med inslag av någon sorts "hängörad" get, den har precis sådana "flygplansöron" som de ofta har. Leta t ex upp bilder på den i USA vanliga korsningen "alpine x nubian". Parar du dem med en "normalörad" get så får killingarna med största sannolikhet helt vanliga getöron. Men har bocken du fått tag på också hängande öron, så har du ju åtminstone chans att få någotsånär hängande öron på killingarna, om det nu är det som lockar! :)

Bara en nyfiken fråga.... du skriver att du köpt dem från en djurpark i Skåne - kan det möjligen vara i Bjuvstrakten/Billesholm?



SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nubiska getter
« Svar #10 skrivet: 17 nov-09 kl 20:01 »
Ja vad ska de kallas för då??  enligt den djurparksägare i norr och den i söder så kallar de dem för nubiska getter, jag vet att kolmården har tagit in en släkting till min bagge för att just få mer häng på sina hängöron getter som börjar få uppåtöron igen. Själv tycker jag väldigt mycket om just öron hänget.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nubiska getter
« Svar #11 skrivet: 17 nov-09 kl 21:43 »
Nej de bruna getterna köpte jag av en privat person och hon i sin tur köpte dem från en "konstig" djurpark som inte tycks få tillstånd att öppna .....  Ljugskogensdjurpark, den har visst bytt namn med, bocken köpte jag i helgen från Frösö zoo han är tre färgad.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Nubiska getter
« Svar #12 skrivet: 18 nov-09 kl 03:50 »
hon i sin tur köpte dem från en "konstig" djurpark som inte tycks få tillstånd att öppna .....

Ja, det är den jag menar!
De har sålt något som de kallade "göingegetter" också...   :P

Bild på en nubisk get med en aning längre öron och den typiskt romerska profilen


Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Nubiska getter
« Svar #14 skrivet: 06 dec-09 kl 21:17 »
Vi har varit i Danmark och tittat på Dansk-nubiska getter och boergetter.
De dansk-nubiska getterna var stooora och vackra. Bockarna såg ut lite som irländska varghundar och var gigantiska! (jag jämför med en rejäl svensk lantrasbock!)
Vi kommer förmodligen att föra in boergetter från Danmark nästa år (om pappersjobbet klaffar). Om någon är intresserad av dansk-nubiska så vore det smart att samordna införseln!

Hör av er till mig om ni vill veta mer.

Sara

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nubiska getter
« Svar #15 skrivet: 06 dec-09 kl 22:32 »
Lägg gärna in en bild på dem !   Jag kan nog tänka mig några....! Om alla papper är som det ska !
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 22:39 av SecretQ »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Nubiska getter
« Svar #16 skrivet: 07 dec-09 kl 02:02 »
Och priset.

Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Nubiska getter
« Svar #17 skrivet: 07 dec-09 kl 21:48 »
Jag ska se om det blev någon användbar bild. Vi var och kliade på dem i en hage i mörkret, så fotoljuset var inte det bästa!
Än så länge är vi mest på diskussionsstadiet, så vi vet inte riktigt var priset landar. Eftersom man måste provta fler getter än de man köper så påverkas ju kostnaderna av hur många getter man vill köpa från en besättning.

Återkommer när kameran har kontrollerats. ;-)

jempis_89

  • Inlägg: 5
SV: Nubiska getter
« Svar #18 skrivet: 11 dec-09 kl 11:43 »
Vi har varit i Danmark och tittat på Dansk-nubiska getter och boergetter.
De dansk-nubiska getterna var stooora och vackra. Bockarna såg ut lite som irländska varghundar och var gigantiska! (jag jämför med en rejäl svensk lantrasbock!)
Vi kommer förmodligen att föra in boergetter från Danmark nästa år (om pappersjobbet klaffar). Om någon är intresserad av dansk-nubiska så vore det smart att samordna införseln!

Hör av er till mig om ni vill veta mer.

Sara

hej jag är lite intesserad av att köpa mig nubiska getter vet du hur man går tillvägar?
är jätte intresserad av just den rasen de e såå himla söta hade tänkt att köpa mig en getabock och en gethona till att börja med  ;)
kanske kunde sammordna införslen det vore toppen??  ;D
mvh jennie

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nubiska getter
« Svar #19 skrivet: 11 dec-09 kl 21:08 »
hej jag är lite intesserad av att köpa mig nubiska getter vet du hur man går tillvägar?
är jätte intresserad av just den rasen de e såå himla söta hade tänkt att köpa mig en getabock och en gethona till att börja med  ;)
kanske kunde sammordna införslen det vore toppen??  ;D
mvh jennie
Jag hoppas på att få några killingar av mina typ "svensk nubisar" eller vad det nu kan vara för något......   om du skulle vara intresserad?   hälsningar Monika


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser