Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!  (läst 14028 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #40 skrivet: 16 maj-07 kl 20:26 »
Etanolen är snäll mot de flesta material. Även slemhinnorna och magen klarar den. Troligen är det metanolens frätande egenskaper man blandat in i sammanhanget. Jag tittade vid ett tillfälle på olika gummityper och inget av de listade packningsmaterialen var känsliga för etanol. Bensin är betydligt mer frätande.  

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #41 skrivet: 16 maj-07 kl 22:49 »
Halaj!

Det är redan en skvätt etanol i bensinen. Är det inte ca. 10%?
........
//T


Vanlig B95 bempa inehåller 5% etanol idag men det diskuteras att öka till 10%. Den ökningen hade ökat etanolanvändningen mer än alla atanolbilar hittils utan att nån märkt av det ens.

Tyvärr tror jag Ulric har rätt i sin slutsats. Etanol uppstår ju inte ur tomma intet.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #42 skrivet: 17 maj-07 kl 16:07 »
Skulle man få lov att ha en soldestillator, skulle man med billiga sockerbetor kunna fixa bränsle.

Att det är några procent vatten i spelar ingen större roll, då det löses med etanolen.


En kompis testade med HB som var ca 85-90 % etanol, OCH BILEN GICK.  En Volvo 145 över 30 år på nacken.

Detta gjordes under världskriget oxå, en del bagerier återvann etanolen från brödjäsningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #43 skrivet: 17 maj-07 kl 20:47 »
Halaj!

Har inte mycket att komma med men jag vill ändå svara.

Kollade i Karlebo materiallära, om elastomerer. Det stod ingenting om beständighet mot alkoholer, bara om oljebeständighet.
Hittade heller ingenting i de gamla gymnasieböckerna i kemi.
Jag har ett kompendium (report no. 2/95) från CONCAWE.
Kompendiet heter alternative fuels in the automotive market.
Inte heller där står det något om alkoholers aggressivitet.
Föremålet för mitt examensarbete på CTH var lustgasinsprutning med metanoltillsats, där jag har skrivit om detta, men jag kan inte hitta kompendiet! Arrgh!

Mina påståenden grundar sig dock inte på några rykten, hörsägen eller hemmasnickrade websiter utan på högskolekurser i materiallära.

Jag påstår inte att alla packningar kommer att lösas upp, jag säger att de kan göra det.
Självklart finns det gummi som tål etanol. Och metanol.
Jag kan ju inte veta vilket gummi varje bilfabrikant har valt till sina packningar.
Och därför kan jag inte säga att alla packningar på alla bilar kommer att lösas upp med tiden. Bara att sannolikheten finns. Själv vågar jag inte chansa.

//T

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #44 skrivet: 17 maj-07 kl 22:05 »
Måhända finns det NÅGON äldre bil som har material som inte tål etanol.

Men en bil som säljs inom EU måste ha fixat detta, det har gällt ungefär 10 år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 2 användare
ManPåGården, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser