Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 27607 gånger)

Prussiluskan

  • Inlägg: 54
Älgjakten har börjat...
« skrivet: 08 okt-08 kl 22:55 »
Jag gick förbi jaktstugan i min by i morse och fick kalla kårar då jag såg att jägarna var där och förberedde inför årets jakt. En mångtusenårig tradition av mördande av oskyldiga individer. I tusentals år har vi mördat våra medvarelser. För att det alltid har varit så.

Måste det vara så? Måste människan ställa sig högst upp på hierarkin? Måste livet endast handla om människans behov?

När ska vi börja leva ett liv där vi låter andra arter få komma till tals?

Jägarna säger att älgarna måste mördas, för att det blir för mycket älgar. Vem är det som ger människan rättighet att mörda? Människan själv...

Jag har mött jägare och det är ett speciellt släkte. Jag tror att du blir påverkad av att mörda...lidande skapar lidande, våld skapar våld.

Hur kan vi få slut på mördandet? Hur kan vi få ett slut på ett liv uppbyggt på att vi ska utnyttja våra medvarelser för att vi "alltid  har gjort det". Jag blir så frusterad, förbannad, ledsen över att det varje år ska ske...bara för att hålla liv i traditionen...

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #1 skrivet: 08 okt-08 kl 23:50 »
Att äta kött från djur som levt fritt eller drivits upp på ett bra sätt på en gård anser jag inte fel men jag kan reflektera över det sjuka i att jägaren oftast behöver Gore-tex kläder där ett insytt utfällbart sittunderlag, gevär, radio, ammunition, campingkök, hundar och all övrig utrustning måste vara av yppersta kvalitet, en speciell "jägarbil" med extraljus på taket är ett måste.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 23:59 »
Att äta kött från djur som levt fritt eller drivits upp på ett bra sätt på en gård anser jag inte fel men jag kan reflektera över det sjuka i att jägaren oftast behöver Gore-tex kläder där ett insytt utfällbart sittunderlag, gevär, radio, ammunition, campingkök, hundar och all övrig utrustning måste vara av yppersta kvalitet, en speciell "jägarbil" med extraljus på taket är ett måste.

Jadu, de lever på om bilden som inte överensstämmer med verkligenheten. För de flesta jägare räcker det med jaktställ, bössa och radio. De som jagar mycket, har ofta ett intresse. Att lägga ner pengar på sitt intresse är inget konstigt alls. Det gäller så alla intressen. Du vill väl att jägaren skall jaga naken i med spjut eller?

Jag har absolut inga problem med jakt. Att någon flummare utan verklighetsanknytning tycker det är mord bryr jag mig inte om.

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #3 skrivet: 09 okt-08 kl 00:27 »
Jag levde i tron att människor mördar människor? Här var det ju älgar det handlar om, eller har jag missat nåt?

Rak

  • Inlägg: 41
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #4 skrivet: 09 okt-08 kl 00:34 »
Att äta kött från djur som levt fritt eller drivits upp på ett bra sätt på en gård anser jag inte fel men jag kan reflektera över det sjuka i att jägaren oftast behöver Gore-tex kläder där ett insytt utfällbart sittunderlag, gevär, radio, ammunition, campingkök, hundar och all övrig utrustning måste vara av yppersta kvalitet, en speciell "jägarbil" med extraljus på taket är ett måste.

Trådskaparen svävar, det är uppenbart. Men ovanstående citat verkar komma från en människa som tänker, dock helt galet. Vi jägare är precis som andra. Givetvis funkar gamla bössor, äldre bilar (utan extra ljus) och regnställ i galon. Men det blir så mycket lättare med Goretex och ett kikarsikte som man kan se vad man skjuter på. Ja det har hänt att jag bytt mobiltelefon innan den gått sönder, har inte du?
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 00:49 av Rak »

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #5 skrivet: 09 okt-08 kl 00:52 »
Evolutionen har skapt människan till allätare vars viktigaste näringsämnen är fett och protein, som en händelse är djur skapta av just dessa näringsämnen. Vilda djur är dessutom helt fria från allt vad antibiotika och köttindustri heter. Jägaren gör ett klokt val när han jagar, om det sker på ett etiskt riktigt sätt. Jag har träffat ytterst få jägare som inte gör det. Nästa gång du går förbi dessa jägare så gå fram och presentera dig och du kommer upptäcka att de är väldigt vänliga människor. Har du tur kan du säkert få dig en fin bit kött och nya vänner. Det är bara dumt att döma folk som man inte känner bara för att de verkar konstiga i ens egna ögon.

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #6 skrivet: 09 okt-08 kl 03:59 »
*verkar konstiga i ens ögon*??... det handlar inte om det... att ens bli tillbjuden *en bit kött*, som att jägaren, är stolt, att ha dödat något som hade ett liv... släckt ett liv... och tror, att andra, blir imponerade, å där ska man stå o le o hedra denna människa o bli överlycklig för en bit lik (ännu värre vore, om man inte ens själv heller har bett om något, bara tas förgiven, som att alla är som jägaren)... nope... (alla är inte lika).... jag själv kan inte diskutera med en jägare... vi blir osams... jag är djurättsaktivist, medlem i nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök, medlem i Djurens Rätt osv... såå, fel person att tala med... en del kan aldrig mötas... en del gillar o döda och får en kick av det, jägare... och en del värnar om livet, och får snarare en kick av, att veta att det man äter, har varken lidit eller offrats eller dödats, bara för att en människa, ska bli mätt, ännu roligare är, om man odlat själv dessutom, skapat och drivit upp något... det är bara så det är... enkelt uttryckt... och, idag måste vi heller inte jaga, för att få i oss det kroppen isåfall behöver, vi har tillgång till mängder av olika alternativ... så det behöver vi inte skylla på det heller...

Och om rätt vore rätt, *det är naturens gilla gång säger vi* så heter det... men det är inte naturens gilla gång, när VI, vi människor, lägger oss i, djurens värld, och gör intrång i djurens skog där de lever och där springer vi in med våra statistikpapper.... låt vargarna leva då, så sköter DOM om, att ta hand om överskott, sjuka, gamla, skadade i skogen.... låt våra rovdjur, sköta detta... DET vore isåfall, att kunna få ta sig rättigheten till dessa ord i egen mun, att säga -Det är naturens gilla gång... det är inte naturligt, att människan lägger sig i... tar bort vargar, skjuter eller fångar rovdjur, sen får vi ett överskott på andra, så då måste vi skjuta dom också, så att det följer byråkratiska statistikpapper och vårt eget kontrollbehov... alltihop påhittat, av människan.... det där håller inte, som argument... bara skyll, i mina ögon sett...

Det är skillnader, på ljus o mörker, vitt o svart, liv och död, skapa och rasera, odla och fälla, bygga och riva... ge liv och ta liv, gott och ont, livgivande och avlivande... motsatser... motpoler inom det mesta... det kan vi inte varken förneka eller förringa eller skylla på något annat utanför oss själva...

Och, att det då här, förringas någons känslor, som reagerar på detta, och du då säger -Gå nu fram till jägaren nästa gång o ta emot en bit kött, så blir det trevligt.... (då har du inte lyssnat, på vad som sades, och, du tar inte heller dennes känslor på allvar)... det är som att säga till jägaren, omvänt... att -Sluta löjla dig med din puffra o lilla pickadoll nu och sen springa runt som en tok o irra i skogen, o kom in i stugan igen, och ät nu upp din kikärtspate, seså, kom nu, så ska du se hur gott det är och hur trevligt vi kan ha det o göra mera god mat o odla o skörda mera grödor i landet sen, här har du spaden o gräva med istället för bössan, och var glad nu också... (jag tror inte jägaren uppskattar den middagen, inte heller att byta ut sin bössa emot en grep, omvänt, han heller) lika lite, som andra, skulle se någon som helst heder, eller något positivt alls i, att få kött pådyvlat sig, ifrån en jägare... för min del *HEMSKA tanke!!* jag skulle bli förbannad, om jag inte ens heller själv har bett om någon likdel heller, bara bli påskickat något som jag avskyr, tas förgiven, som att man vore impad eller tacksam... NO NO... alla är som sagt inte lika... o det måste man nog själv inse... och, att respektera andra, oliktänkande, olikkännande... det går inte att få ihop alla under samma tak... *lika barn leka bäst* *likasinnade*...

Det här är två heeelt olika läger... olika personlighetstyper... insidan, som det handlar om... och mycket känsligt område... och omöjliga att få ihop... motpoler... lika mycket som nord o sydpolen, är motpoler...

Att tilläggas, kan ytterligare, att vi har inte korta tarmar, som rovdjuren har, för att kunna smälta och bryta ner kött, som dom.... för oss blir det förruttnelsebakterier... som det inte blir för rovdjuren.. och, vi har heller inte vassa rovtänder, som dom har... så rent fysiskt, så är vi inte skapta, som rovdjur... snarare som idisslande kossor... platta tänder... och protein finns mänger, i bönor, baljväxter, soja, qourn...

Och oavsett, vem har rättighet, att förringa andras känslor, eller ytterligare få tro sig ta sig ton, och kalla någon för *flummare utan verklighetsförankring*??? VEM tror sig få göra kränkande nedsättande personangrepp? Vart tog respekten vägen, för andra människor och andras åsikter och känslor vägen nånstans?? Det är skillnad på personligt påhopp... och åsikter i det stora hela...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Huggorm

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #7 skrivet: 09 okt-08 kl 05:49 »
Vore bättre dom ökade på jakten lite, så älgstammen sjönk ytterligare, det finns alldeles för många nu.

kreatören: Det där var ett otroligt svårläst inlägg

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #8 skrivet: 09 okt-08 kl 06:42 »
kreatören: Det där var ett otroligt svårläst inlägg

Det var nog ett exempel på ett "medvetandeflöde." Visar tyvärr ibland att det diffust sagda kanske också är det diffust tänkta. Men rätt kreativt.  :-X

Fram för en naturlig populationsdynamik i skogen. Skjut av 80-90% av rådjur och älg. Kan ta 2-4 år. Låt sedan bli att jaga tills stammen hämtat sig. Kan ta 4-5 år. Skulle ge friskt och starkt vilt och naturlig föryngring av skogen, utan att man måste använda hägn. Blir mindre viltskador på skogen. Vill jägarna fylla rollen av rovdjur, så skall de göra det fullt ut! Annars kan vi hellre ha varg.

Men jägarna skulle få lite att göra mellan varven. Trist att inte få panga varje år? Fast de kan ju panga på vildsvin också, inte bara rådjur och älg...

Jag ser inget nöje med jakt. Men anser att det är nödvändigt så länge vi inte har några rovdjur som kan se till att det blir en "naturlig" balans. En dynamisk balans som är bra både för viltstammarna och för skogen.  Śtora viltstammar kan ge / ger svält, parasiter och sjukdomar. Onödigt lidande...

A.
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 06:44 av (Anders) »

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #9 skrivet: 09 okt-08 kl 08:50 »
Älgstek  :D  Med gräddsås och gelé. Mums  ;D Eller älgköttbullar... :)

Mitt enda problem med älgjakten är att det blir svårare att komma ut och plocka trattisar. Får väl ta på alla reflexkläderna  ;)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #10 skrivet: 09 okt-08 kl 09:16 »
...  och vart ska man göra av allt älgkött som kommer att dimpa ner? Frysarna är ju redan fulla med bär och grönsaker =) Får köpa en till frysbox...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #11 skrivet: 09 okt-08 kl 09:17 »
Jag blir mer upprörd över de 25 % av däggsjursarterna som det förekommer okontrollerad jakt på och som hotas av utrotning än av älgarna.

Sen tycker jag att det är dumt att jaga älg. Vi borde ha fler vargar istället som höll efter älgstammen.
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 09:27 av Suresh »

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #12 skrivet: 09 okt-08 kl 09:24 »
Arrgh... Tjälknul... Med murlkelsås, oooof va gott. Eller bara en så enkel sak som att göra tacos på älgfärs, det ger en helt ny dimension till tacos. Mmmm.
Efter att ha tolkat Kreatörens virriga runor så visst, men varför inte ge varandra lite utrymme och förståelse även om det inte överensstämmer med sin egen filosofi. Jag har heller inget till övers för köttindustrin eller pälsfarmer, men jakt är ursprunget till vår egen existens som det vore väldigt dumt att förneka.

Sen detta om kicken att döda. Själva skottet utgör en ytterst liten bråkdel av jakten, innan man kommit till skott är det månader av viltvård, planering och övning som gälller. Att pulsen ökar i skottögonblicket är en naturlig reaktion då kroppen skärper sig till det yttersta för att inte missa eller skadeskjuta djuret. När man sen lyckas med det man övat och förberett sig för: En kick!

Nu Ska jag till skjutbanan och öva, sen blir det jakt i helgen!

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #13 skrivet: 09 okt-08 kl 09:44 »
Jag gick förbi jaktstugan i min by i morse och fick kalla kårar då jag såg att jägarna var där och förberedde inför årets jakt. En mångtusenårig tradition av mördande av oskyldiga individer. I tusentals år har vi mördat våra medvarelser. För att det alltid har varit så.

Måste det vara så? Måste människan ställa sig högst upp på hierarkin? Måste livet endast handla om människans behov?

När ska vi börja leva ett liv där vi låter andra arter få komma till tals?

Jägarna säger att älgarna måste mördas, för att det blir för mycket älgar. Vem är det som ger människan rättighet att mörda? Människan själv...

Jag har mött jägare och det är ett speciellt släkte. Jag tror att du blir påverkad av att mörda...lidande skapar lidande, våld skapar våld.

Hur kan vi få slut på mördandet? Hur kan vi få ett slut på ett liv uppbyggt på att vi ska utnyttja våra medvarelser för att vi "alltid  har gjort det". Jag blir så frusterad, förbannad, ledsen över att det varje år ska ske...bara för att hålla liv i traditionen...

Du har vanföreställningar.

Du har uppfattat jakt och jägarkåren på ett helt annat sätt än jag.

Ge dig på den industriella köttindustrin i stället, där kan vi snacka om djurplågeri.  Mörda är ett starkt laddat ord, jag tycker skörda är ett bättre ord. Det handlar om att förvalta en värdefull tillgång på ett bra sätt, och sedan få ta del av "räntan".

Det enda köttet jag äter med riktigt gott samvete är viltkött, jag har jagat i 20 år och kan intyga att 95% av alla älgar som fällts i mitt jaktlag har dött på fläcken...jag ser inte att det är plågeri på något sätt. En gris däremot som växer upp i en betongkätte och aldrig ens får se dagens ljus eller känna gräs under klövarna...

Jakten är förutom en suverän köttkälla social samvaro, en oerhört viktig aspekt. Hälften av alla "gubbar" i jaktlaget är 65 år och äldre, och där snackar vi inte några dyra gore-tex kläder och jeepar  ::)  de är pensionärer och "lever upp" denna vecka på året. Det är kallt och jävligt ibland, men samvaron vid brasan väger upp allt slit.

Dessutom är jag tjej, 38 år och tvåbarnsmamma och ingen mördare.
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 11:09 av Margit »

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #14 skrivet: 09 okt-08 kl 09:48 »
Jag blir mer upprörd över de 25 % av däggsjursarterna som det förekommer okontrollerad jakt på och som hotas av utrotning än av älgarna.

Sen tycker jag att det är dumt att jaga älg. Vi borde ha fler vargar istället som höll efter älgstammen.


Vargarna är på gång, jägarna kan nog samsas om bytena - ska bli intressant att se människors reaktioner när det smyger vargar och björnar runt husknutarna  ::)

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #15 skrivet: 09 okt-08 kl 09:56 »
Vargar och björnar får respektera allemansrätten som alla andra. Om inte så gör man med dem som med gränsöverskridande tyskar - skjuter dem.

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #16 skrivet: 09 okt-08 kl 09:57 »
Vargar och björnar får respektera allemansrätten som alla andra. Om inte så gör man med dem som med gränsöverskridande tyskar - skjuter dem.

Jo du  ::)

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #17 skrivet: 09 okt-08 kl 10:03 »
Det kan inte vara värre att bo i Värmland med vargar och björnar runt knuten än i Göteborgs innerstad med pundare och alkoholister runt hörnet.

Björnarna är ju i alla fall nyktra.

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #18 skrivet: 09 okt-08 kl 10:05 »
Det kan inte vara värre att bo i Värmland med vargar och björnar runt knuten än i Göteborgs innerstad med pundare och alkoholister runt hörnet.

Björnarna är ju i alla fall nyktra.

Jag har inga problem med vare sig vargar eller björnar  ;)

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #19 skrivet: 09 okt-08 kl 10:12 »
Jag blir mer upprörd över de 25 % av däggsjursarterna som det förekommer okontrollerad jakt på och som hotas av utrotning än av älgarna.

Sen tycker jag att det är dumt att jaga älg. Vi borde ha fler vargar istället som höll efter älgstammen.



Håller med om vargarna, och älgarna...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser