Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  frysbox i minusgrader?  (läst 18226 gånger)

fyrdörrarsstolpe

  • Gäst
frysbox i minusgrader?
« skrivet: 09 jul-08 kl 08:14 »
att en frys bör stå kallt för att dra så lite el som möjligt vet nästan alla. men om man har den i ett ouppvärmt utrymme ock det blir typ 10-15 minus funkar det eller går frysen sönder?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 10:01 »
Det brukar inte vara helt lyckat att ställa en frys eller ett kylskåp i ett helt ouppvärmt utrymme.
Problemet är att kompressorn kan få svårt att "kallstarta", dels för att oljan är seg och dels för att det kan kondensera kylmedium i cylindern och ge "vattenslag" vid start.
Det är precis samma problem som man har med luftvärmepumpar vintertid, där brukar man lösa det med en värmekabel lindad några varv runt kompressorn och den styrs av en termostat som slår till vid t ex +2 °C. Lämpligen monterar man termostaten så att den känner av kompressorns temperatur, då eldar man inte så mycket för kråkorna med värmekabeln.

Det som händer om kompressorn inte orkar igång är att motorskyddet (en enkel bimetallanordning som sitter i kopplingslådan på kompressorn) löser ut efter några sekunder och så gör den ett nytt försök efter någon minut när bimetallen har kallnat. När det där har upprepats några tiotal eller hundratal gånger är kontakterna i motorskyddet sönderbrända så det inte slår till alls.

fyrdörrarsstolpe

  • Gäst
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 13:47 »
va är minsta möjliga temp då?

uffe66

  • Inlägg: 35
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 19:55 »
Jag och dom flesta av mina bekanta,har frysboxen ute på vintern,det har inte varit några problem ännu,boxarna är av varierande årsmodeller.bor norr om polcirkeln med periodvis kalla dagar.om man ställer den mot husväggen så,går det viss värme genom väggen,mot boxen.funkar hos oss här uppe iaf./ uffe

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 20:03 »
Vi hade en riktigt gammal frysbox som gick klanderfritt utomhus med ibland 35-40 minusgrader, kan tänka mig att den inte gick då iofs.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 22:50 »
Jag har oxå haft frysbox ute i ett ouppvärmt uthus. Har funkat bra.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #6 skrivet: 10 jul-08 kl 00:31 »
Jo, i praktiken går det OFTA bra, men inte självklart alltid.

Var gränsen går beror på sådana saker som t ex kompressormotorns startmoment, vad för slags olja kompressorn är fylld med, vilket kylmedium som används osv.
Jag kan tänka mig att de modernaste frysarna som använder R600a klarar kyla bättre än de äldre som har R134 eller i värsta fall R12, men vet inget säkert om den saken.

Dessutom blir startsvårigheterna värre om det är dåligt ställt med strömförsörjningen - t ex om frysen matas via en lång skarvsladd eller om det är underspänning på nätet. Tänk på att en asynkronmotors startmoment varierar med kvadraten på spänningen - om spänningen t ex sjunker 5 % så sjunker momentet 10 % , osv.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #7 skrivet: 10 jul-08 kl 21:57 »
Vi har våra i ett uthus. Min far har sin i en ouppvärmd drängstuga. Ingen av oss har haft något problem med det.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #8 skrivet: 20 jul-08 kl 13:02 »
Halaj!

De som bodde i mitt hus tidigare hade sitt kylskåp ståendes utomhus i en plywoodlåda.
Det har uppenbarligen fungerat.

//T


teufel

  • Inlägg: 406
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #9 skrivet: 27 jul-08 kl 23:02 »
Om det är 35-40 minusgrader - varför ha på frysen alls då?  :P

/P

Atti

  • Inlägg: 20
    • Hälsingland
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #10 skrivet: 27 jul-08 kl 23:13 »
Har haft frys på kallvind i Västerbotten. Funkar utmärkt, en del veckor kunde det vara -30 grader. Perfekt, inget krångel.....

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #11 skrivet: 28 jul-08 kl 08:43 »
Här har vi 2 frysar i förrådet (fristående) och värmen de alstrar brukar hålla frostfritt i förrådet under vintern. Jag har dock ett litet element som jag kan slå på ifall det blir riktigt kallt (det blir sällan så kallt här i stockholmstrakten att temperaturen börjar krypa under noll i förrådet så jag behöver sällan använda elementet, för det mesta är det runt +5C i förrådet under vintern). Orsaken till varför jag vill ha frostfritt är att jag övervintrar mina fuchsior i förrådet.

Digger

  • Inlägg: 178
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #12 skrivet: 02 aug-08 kl 14:16 »
de gamla funkar ute, men kollar man i nyare instruktionsböcksr, så står det att de måste stå vid viss värmegrader. Köp en gammal fom funkar, gissar att med dagens kvalite, så håller de lika länge som men ny.

 Min mamma slängde ut 2004, som då gick sönder, en box som var köpt 1962, så 42år utan problem gick den. :)
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #13 skrivet: 04 aug-08 kl 23:23 »
På tal om långlivade frysar...
I min mors föräldrahem fanns en frysbox från 1958, den var i drift till 2004-2005 då den byttes mot en modern. Inte för att den hade gått sönder utan för att isoleringen hade försämrats. Underdelen av boxen var isolerad med någon slags uretanskum som hade krympt ihop till halva tjockleken med åren, och tomrummet blev fyllt med kondensvatten längst ned. När man frostade av boxen samlades det vatten i botten, torkade man torrt och väntade en timme hade man en liter till att ta rätt på, osv osv. Locket var isolerat med glasull som också drog åt sig kondensvatten, det blev tyngre och tyngre så att fjädrarna inte orkade hålla det uppe. Om man tog loss plastinredningen i locket vid avfrostning kunde man få ut den dyngsura glasullen och lägga den på tork, men det var så mycket jobb att det sällan blev gjort.

Det gamla frysskåpet i mitt föräldrahem var köpt 1972 och gick också till ungefär 2005. Kompressorn höll hela tiden, men termostaten var trasig de sista 10 åren så att skåpet kördes på timer istället. På ett tidigt stadium gick gummifötterna under kompressorn sönder, så den stod och skramlade och väsnades, man fick peta in radergummin eller något annat lämpligt under den med jämna mellanrum.
Samtidigt med att frysskåpet byttes så blev det också en ny kyl, den gamla var från 1963 och hade gått felfritt hela tiden, det var bara dörrlås, plastinredningsdelar och sånt som förföll med tiden. Jag mätte energiförbrukningen för den gamla kylen en gång i början av 2000-talet och kom fram till en medeleffekt på 26 W (medelvärde för en veckas drift), det är inte illa ens för ett modernt fullhögt kylskåp!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #14 skrivet: 04 aug-08 kl 23:35 »
Vet inget om frysboxar (men vill gärna veta eftersom vi tänkte köpe en innan hösten), däremot har jag gjort några erfarenheter av kombinerade kyl/frys-skåp med endast en kompressor.

Om temperaturen sjunker under kylens inställda temperatur slår termostaten av allt och frysen tinar.  >:(

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: frysbox i minusgrader?
« Svar #15 skrivet: 26 jun-22 kl 13:55 »
Vet inget om frysboxar (men vill gärna veta eftersom vi tänkte köpe en innan hösten), däremot har jag gjort några erfarenheter av kombinerade kyl/frys-skåp med endast en kompressor.

Om temperaturen sjunker under kylens inställda temperatur slår termostaten av allt och frysen tinar.  >:(

En del lite mer påkostade och moderna enkompressorskåp har dock magnetventiler för att styra kylmediet till kyl- eller fryshalvan av skåpet, så de har åtminstone teoretisk möjlighet att hålla frysen kall även om kompressorn inte behöver köras för kylskåpets skull.  Detta gäller i synnerhet de modeller som har självavfrostande frys.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser