Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brödbak  (läst 5460 gånger)

Stefanarne

• Dalarna
Brödbak
« skrivet: 30 okt-24 kl 16:29 »
Funderar på att använda denna bakugn jag tycker innandömmet ser fint ut.  Kanske nån kan svara på följande.
Bakytan lutar ned åt höger, är det meningen att raka ned glöden till höger om järnprofilen?
Vad används de olika hålen till?
Hur mycket ved skall jag fylla med och vilken sort är bäst?
Hur lång tid tar det att få upp värmen, alltså när skall jag börja elda om jag  vil använda ugnen på lördag em?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Brödbak
« Svar #1 skrivet: 30 okt-24 kl 21:46 »
Om den inte eldats på länge kan du börja elda en liten brasa redan imorgon för att torka ut. När den väl är torr eldar du kvällen innan du ska baka och sedan dagen du ska baka.
Oklart om du ska raka ner någon aska till höger. Vår ugn ser inte ut så utan där borstar man glöd åt sidorna och bakåt med ett fuktigt ris innan man börjar baka.

Vet att det finns ugnar där man eldar i en lucka bredvid spisen för övervärme och ljus i ugnen. Kan det vara vad det till höger är? Du får undersöka vart den leder. Kanske är det som du tror.
Den översta lucka gissar jag är för röken att komma ut och upp i skorstenen.

Du får prova dig fram genom att elda papper och något litet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

von tratt

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 okt-24 kl 04:39 »
Jag har i bakhuvudet att ugnar "norr om Dalälven" är av en konstruktion som inte nödvändigtvis är vanlig söderut.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 31 okt-24 kl 09:36 »
Jag har i bakhuvudet att ugnar "norr om Dalälven" är av en konstruktion som inte nödvändigtvis är vanlig söderut.

Så är det säkert. Gissar att det kanske finns många variationer beroende på område och vad som bakats. Här i söder bakades det inte tunnbröd t ex.

tuslus

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 31 okt-24 kl 10:48 »
Jag är inte van att baka i sån liten bakugn, men har sett på bild att det eldats där brevid, så att köra dit glöden efter att ugnen är varm låter ju troligt.
Kolla var rökutgången sitter inuti ugnen.

Jag är bara van vid stor bakugn där startar jag elden i mitten och kör sedan ut glöd och ny ved som ett u längs kanterna.
Enligt min läromästare är lövved bäst eftersom det inte sprätter och ger jämnare värme.
Men antar att det är lite vilken typ av ugn man har också 😊

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 31 okt-24 kl 16:10 »
Som tuslus är inne på kolla var rökutgången är. På vår finns det ingen direkt från ugnen utan röken går ut genom stora luckan (när den är öppen) upp i skorstenen eller en liten öppning ovanför luckan som släpper ut röken framför själva ugnen och upp i skorstenen. På toppen av skorstenen finns en plåt som behöver öppnas när man ska elda i bakugnen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

870 gäster, 2 användare
OrangeDinosaur, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser