Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med rötter/ogräs ur jord genom täckning?  (läst 762 gånger)

J

  • Inlägg: 4
Bli av med rötter/ogräs ur jord genom täckning?
« skrivet: 24 maj-23 kl 17:15 »
Vet någon om man blir av med rötter från tex kvickrot och rölleka genom att låta jorden stå under
tex presenning en längre tid?

Jag har haft en odlingslåda där ogräs ( framförallt kvickrot och Rölleka ) tagit över helt.
Grävde ur och gjorde en jordhög av det och lät den ligga helt täckt. Tänker göra det igen med en till
låda men är det här en bra idé. Ruttnar rötterna efter ett tag och hur länge kan det ta?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bli av med rötter/ogräs ur jord genom täckning?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-23 kl 18:00 »
Man brukar räkna med att man måste hålla jorden täckt (absolut ljustätt, inte bara en billig lättviktspresenning som det börjar lysa igenom när den har legat ute i väder och vind ett tag) i två år för att vara säker på att ogräsrötterna ska ha dött. Ogräsfrön kan dock fortfarande vara vid liv efter den tiden.

J

  • Inlägg: 4
SV: Bli av med rötter/ogräs ur jord genom täckning?
« Svar #2 skrivet: 24 maj-23 kl 18:16 »
Ok tack! Vad bra. Fröna är jag inte lika "rädd" för.

Om jag istället skulle göra det till en jordfabrik, händer att jag förvarar jord i lastkrag-lådor med trä-lock
där jag också ibland pyttsar i bokashi. Undrar om bokashi hjälper att bryta ner rötterna? En sån låda skulle
nog inte bli lika ljustätt men kanske bokashi-jordfabrik bryter ner rötterna? Jorden under en presenning skulle
ju ändå åka ner i en jordfabrik sedan.. 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bli av med rötter/ogräs ur jord genom täckning?
« Svar #3 skrivet: 24 maj-23 kl 18:25 »
Rötterna måste dö först så deras immunförsvar har slutat fungera, innan de börjar ruttna. Och har de väl dött, spelar det ingen större roll om de finns kvar eller ruttnar bort.

J

  • Inlägg: 4
SV: Bli av med rötter/ogräs ur jord genom täckning?
« Svar #4 skrivet: 24 maj-23 kl 19:34 »
Aha. Tack för bra svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 3 användare
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser