Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksträdgård på gammal leråker  (läst 1509 gånger)

EmmyPemmy

  • Inlägg: 3
Köksträdgård på gammal leråker
« skrivet: 06 mar-23 kl 20:37 »
Hej!

Jag har köpt ett hus där jag ska anlägga en ny köksträdgård och skulle önska idéer på bästa och enklaste sättet att bygga den. Platsen är en leråker som under ett antal år enbart blivit slagen och där gräset har fått ligga kvar efteråt. När jag provgrävde i somras var det en kamp att ens få ner spaden genom allt gräs – när jag väl tagit mig igenom gräset är jorden okej. Målet är en köksträdgård för självförsörjning. Tänker mig några större kvarter med rejält tilltagna gångar.

Det jag funderar över är hur jag ska göra eftersom det är så ojämnt och gräsbevuxet. Hade först tänkt täcka marken med kartong, tidningar osv och fylla på med ensilage, stallgödsel m.m., men frågan är hur jag då gör med gångarna. De kommer ju inte gå att klippa med gräsklippare, hur ska jag hålla undan i dem? Är inte så sugen på att täcka med plastmarkduk utan vill hellre ha gräsgångar som klipps.

En annan tanke är att be någon med traktor plöja och harva den tilltänkta ytan. Lägga halm på de tilltänkta gångarna för att undvika lervälling och sedan låta gräset växa upp och då försöka klippa det? Lägga kartong på de tilltänkta bäddarna och fylla på med ensilage, stallgödsel m.m. Har dock ingen aning hur det funkar med plöjning osv.

En tredje tanke är att be någon med traktor eller skopa skala av det översta lagret, kompostera det och sedan återföra det.

Jag har bebis och jobb och behöver hitta en lösning som inte tar knäcken på mig, samtidigt som jag vill ta vara på all näring som finns i växtlagret.

Tacksam för råd!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #1 skrivet: 06 mar-23 kl 23:49 »
Om gräsklipparen inte funkar där, borde kanske en röjsåg funka! Har du testat?

Ett annat alternativ är att göra en kontrollerad eld och bränna bort gräset där du vill. Men det är bara möjligt om läget tillåter, alltså närheten till byggnader, tomtgräns osv.


« Senast ändrad: 07 mar-23 kl 03:03 av Vasa »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #2 skrivet: 07 mar-23 kl 06:57 »
Beroende på hur det ser ut på platsen så kan en jordfräs vara användbar för att bryta igenom grässvålen.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #3 skrivet: 07 mar-23 kl 09:01 »
 Hur skulle det vara att bränna av allt tort gräs och sedan se hur själva svålen är att vända med grep o spade?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #4 skrivet: 07 mar-23 kl 09:17 »
Sara Bäckmo och Sillnadens Trädgård finns på nätet och har böcker. Hon har bra råd om hur du kan göra land och odla. Jag skulle gräva upp grästorvor utmed ytterkonturen av landet. Sen skulle jag vika in dom på landet. Därefter lägga ut kartong eller tidningar och sen lägga på täckmaterieal. Ovanpå det såjord och sen så. Gångarna mellan raderna skulle jag täcka med träflis.
kretslopp

EmmyPemmy

  • Inlägg: 3
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #5 skrivet: 07 mar-23 kl 13:46 »
Har inte alls tänkt på alternativet att bränna, vet inte om jag törs det, har absolut ingen erfarenhet.

Jordfräs har jag funderat lite på, men har inte heller någon erfarenhet av sedan tidigare. Hur blir ytan när man har gått med jordfräs?

Röjsåg har jag testat och det funkar men tar för lång tid i längden. Vill få till en jämn yta som går att klippa helst.

Sara Bäckmo och Sillnadens Trädgård finns på nätet och har böcker. Hon har bra råd om hur du kan göra land och odla. Jag skulle gräva upp grästorvor utmed ytterkonturen av landet. Sen skulle jag vika in dom på landet. Därefter lägga ut kartong eller tidningar och sen lägga på täckmaterieal. Ovanpå det såjord och sen så. Gångarna mellan raderna skulle jag täcka med träflis.

Som jag skrev i inlägget är det så jag har tänkt att göra. Grejen är att jag inte vill ha träflis i gångarna.


Ingen som har erfarenhet av plöjning med traktor och hur det kan tänkas bli?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #6 skrivet: 07 mar-23 kl 18:26 »
Hur stor yta är det frågan om?

Jordfräsen är ju bra på att riva upp grässvålen, sen beror det på hur länge man kör och vilket tålamod man har hur slät yta man lämnar efter sig. Man får nog räkna med efterjobb med handredskap i vilket fall, men jordfräsen gör det tyngsta grovjobbet.

EmmyPemmy

  • Inlägg: 3
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #7 skrivet: 07 mar-23 kl 19:24 »
Hur stor yta är det frågan om?

Jordfräsen är ju bra på att riva upp grässvålen, sen beror det på hur länge man kör och vilket tålamod man har hur slät yta man lämnar efter sig. Man får nog räkna med efterjobb med handredskap i vilket fall, men jordfräsen gör det tyngsta grovjobbet.

Ca 200 kvm.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #8 skrivet: 08 mar-23 kl 09:43 »
En metod som anväds är att plöja och ta bort torvorna och odla på plogbotten. Då är det utan ogräs och lätt att fräsa eller hacka. Torvorna läggs i en hög där dom multnar tilljord som används till nästa år.
kretslopp

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #9 skrivet: 08 mar-23 kl 20:50 »
Vi hade en bekant som jobbat med lantbruk, han byggde bland annat en enorm stenmur på gammalt sätt som var hur vacker som helst. Han samlade all kvickrot mm i en hög i 3 år för att multna och anlade gräsmatta och rabatter och jag såg då inga ogräs. Vet inte hur han gjorde innan.
Själv hade jag låtit ogräsen och marken bestämma. Har man mycket kvickrot tex så är det värt att tänka på att jordfräsen låter bra, men i praktiken så delar den kvickroten i små små bitar som du inte förmår samla upp, och sen gror varenda en. Likadant med kirskålen. Den kan du ju i och för sig äta, haha!!! Sen har vi maskrosorna, del är lätta att dra upp när marken är lucker, men får inte fröa. Tistlar är hemska för djuren att få i halsen, och för dina fingrar också, men visar på att marken behöver luckras djupt ner. Har du sly, tex hallon, eller något träd som sprider sig med rotskott, så tror jag det bästa är att slå det man kan så nära marken som möjligt, med röjsåg tex, kanske elda tom och täcka alltihop med kartong som vattnas för att kväva det så mycket som möjligt.
Utomlands åker de runt med getter som tuggar i sig allt sly och lämnar en vacker röjd yta efter sig på några dagar, sök på youtube, häftigt!!!

Har du stenåker med rötter och sly och flerårigt ogräs kan du kämpa med grep och spade och jordfräs i 40 år utan att få bukt med det, som jag gjort, så det gäller att tänka till och få det bra gjort från början.
En tanke är att ha grisar, som bökar upp alltihop, och hönor, men du gillar kanske inte tanken på djur.

Är det bördig lerjord, utan sten och sly, så hade jag bränt och haft rejält med folk och vattenslangar, det ska anmälas och göras i rätt tid, så var det förr i alla fall, vi brände varje år vid vår stuga. Man fick ha rejäla stövlar så man kunde traska ut där det fortfarande slog upp lågor, ha granris att slå med, anlägga moteld och bränna små stycken i taget om man är ovan, det går bra att ha vattenkannor och baljor med vatten också utplacerat, framför allt får det inte blåsa.

Att gräva i lerjord i en förut plöjd åker har jag varit med om. Det som är att tänka på är att när du har åkern i ordning, så gå ut varje gång det har regnat och luckra lite kvickt, så får du inte den där betongytan, och så avdunstar inte fukten från marken så lätt.
När man ska ha ogräs ur den för hand, så vattnar man innan!!! Man vattnar ett mindre stycke rejält, låter det torka upp så det är hanterligt, Rutar upp jorden med spaden och bänder upp mindre tuvor. Tar en hyfsat fuktig tuva i taget med grepe, slår grepen i marken så jorden lossnar och bankar och skakar tuvan tills den är tom och så samlar man de där tuvorna på hög sen. Då får du bort i stort sett allt rotogräs och behöver mest fundera på fröogräset, och var raderna är när du sår. Kanske bäst att ha potatis och större snabbväxande grödor första året, så du kan hacka mellan raderna utan att gå med lupp och leta de pyttesmå fröplantor du vill behålla.
Man kan ju förstås förodla plantor och plantera ut när de är större, tom sallad. Det går att sätta många plantor och vattna och sätta en vanlig plastkruka över var och en för avdunstningen ska hindras, och sten på så det inte blåser iväg. Så klarar sig det mesta tills du tar bort krukorna, sen kan du täcka med fiberduk, hindrar också avdunstning, stygga fåglar, den lindrigaste frosten, kålfjärilar och annat fyle man inte vill ha in i kålen. Det går att lägga kassar med sand eller sten i kanterna så den blir liggande när det blåser, eller sätt fiberdukstunnlar över några rader i taget. Ett mindre tunnelväxthus är också kanon, men kan ju vänta till marken är i ordning. Rekommenderar ocså Sara Bäckmo, älskar hennes fina fakta filmer. Du kan leta på youtube och bli medlem sen, så får du men info.
Jag ler när jag skriver det här, som du förstår, har jag gjort alla nybörjarmisstagen och har faktiskt fortfarande inte fått ordning på min trädgård, så jag välkomnar också tips från dem som lyckats. Tex någon som provat med att låta höns eller grisa röja ogräset och plöja!
Lycka till, och hör av dig med resultatet!
« Senast ändrad: 08 mar-23 kl 20:58 av lena melin »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #10 skrivet: 09 mar-23 kl 09:16 »
Du får inte glömma att gödsla din nyodling, spesiellt om du har valt att ta bort jordtorvorna. Har du kompostjotd är det utmärkt. Skriv gärna om hur du gör och hur det blir.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Köksträdgård på gammal leråker
« Svar #11 skrivet: 25 aug-23 kl 23:08 »
Hur går det med odlingarna, har du kunnat skörda och äta nått ännu?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser