Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Introducera gäss med ankor  (läst 1432 gånger)

Emmie Klemedsson

  • Inlägg: 4
Introducera gäss med ankor
« skrivet: 09 feb-23 kl 10:14 »
Hejsan! Vi ska skaffa våra första gäss men det jag undrar är hur ni med ankor har introducerat med nya gäss? Vi har mysk och Peking här hemma. Är rädd att nått ska gå fel. Ankor har jag aldrig haft problem med oavsett sort, men tänker så att gässen inte är elaka mot ankorna eller dylikt. Tänker att dem ska bo i samma inhägnad på nätterna men ha olika hus att sova i. Fritt gående på gården om dagarna.
« Senast ändrad: 09 feb-23 kl 10:21 av Emmie Klemedsson »

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Introducera gäss med ankor
« Svar #1 skrivet: 09 feb-23 kl 11:02 »
Jag har gäss och myskankor och har haft kalkoner och andra ankor.

I början bodde alla i samma hus, samma inhägnad och fritt ute tillsammans. Det var när det var två hongäss. Nu har jag fyra gäss. En eller två av dem är hanar.
Det gick första vintern om jag föste upp ankorna på nattpinnen så de delade på huset på det viset. Gässen på golvet, myskankorna på pinnar. Där slutade sagan, kan man säga.....  ;)

När gässen blev könsmogna och de skulle samsas i stort hus så blev det alltid bråk. Gässen gick på myskhanen som inte backar av utan försvarar sig så pass bra att gässen får fly. Det är sällan myskhanen (Lukas) börjar ett bråk men han avslutar det gärna.
Vi fick helt enkelt dela av både gård och hus.

Ute kan de gå fritt då gården är så stor att de kan hålla avstånd och/eller faktiskt samsas där det inte finns reden och mat. Konkurrens, inbillad eller inte, är problemet skulle jag säga.
 
Ibland när de ska in i sina respektive gårdar framåt kvällen kan det bli trångt och de kan råka i bråk. Då får jag faktiskt gå in fysiskt och sära på dem vilket är ett ganska tungt jobb med starka vingar, tunga fåglar och näbbar. Men det är så sällan (typ en eller två gånger på två år kanske) att det är hanterbart.

Emmie Klemedsson

  • Inlägg: 4
SV: Introducera gäss med ankor
« Svar #2 skrivet: 09 feb-23 kl 12:34 »
Ja då får jag nog fixa till skjulet så att gässen kan vara där och att ankorna är i sin hundgård om nätterna, jag är inte den starkaste heller ifall det skulle bli storbråk  ::) Och våra mysk har aldrig satt sig uppe på höjden, dem vill helst vara på marken så det hade nog blivit kaos  >:D Finns inte så mycket info om just ankor och gäss ihop, man har bara sett att dem går ihop ute om dagarna. Men då vet jag, ska ut och fixa skjulet nu för ska hämta gässen ikväll haha  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Introducera gäss med ankor
« Svar #3 skrivet: 10 feb-23 kl 13:10 »
Har samma erfarenhet av gäss och myskankor ihop.

På sätt och vis saknar jag gässen, fastän de var lite klåfingriga med grejer jag hade låg framme, och kunde vara vaktiga i överkant. Grattis till en intressant bekantskap!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Introducera gäss med ankor
« Svar #4 skrivet: 11 feb-23 kl 16:27 »
Har samma erfarenhet av gäss och myskankor ihop.

På sätt och vis saknar jag gässen, fastän de var lite klåfingriga med grejer jag hade låg framme, och kunde vara vaktiga i överkant. Grattis till en intressant bekantskap!

Jag har inte samma erfarenhet just med detta. Konstigt nog är mina gäss varken vaktiga eller klåfingriga. Jag vet inte varför men det är ju iallafall troligare att de är som du erfar och det ska man ha i tankarna.

Gud vade jag älskar mina knäppa gäss!

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Introducera gäss med ankor
« Svar #5 skrivet: 05 okt-23 kl 02:50 »
Hej! När du introducerar nya gäss till dina befintliga ankor är det bäst att göra det gradvis och övervakat. Se till att de har separata sovplatser för att undvika eventuell konflikt under natten. När de är ute på gården tillsammans kan du hålla ett öga på dem och se till att det inte uppstår några aggressiva beteenden. Generellt sett brukar ankor och gäss kunna leva tillsammans utan problem, men det är alltid bra att vara försiktig och vara beredd att skilja dem åt om det skulle behövas. Lycka till med dina nya gäss! 🦆🐤


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser