Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAD är detta för röd klump?!  (läst 836 gånger)

Ida Rodin

  • Inlägg: 4
VAD är detta för röd klump?!
« skrivet: 30 sep-22 kl 09:12 »
Jag gick ut i hönshuset i morse och möts av en röd klump som ligger på golvet! Någon som varit med om liknande?! Klumpen är alldeles rund, som en kula, kanske 2-3 cm i diameter.

Vi är helt nybörjare på höns, köpte fyra hönor för snart fyra veckor sen, det tog ca 2 veckor innan de började värpa. Vi plockar i dag runt 2-3 ägg varje dag. Ett par gånger har vi dock hittat skinnägg, men efter vad vi har läst så kan det bero på att hönan just börjat värpa (de är ca 8 månader)

Vi ger hönsfoder bas från granngården, fri tillgång på snäckskal och kalkgrus, utöver det så får de grötrester, havregryn, solrosfrö,lite matrester och grönsaker några dagar i veckan.

Hönorna går fritt på gården under dagen, på eftermiddagen så är de mest i hönsgården och hönshuset står alltid öppet från tidig morgon till kväll.
De går alltid in i hönshuset när de ska värpa ägg. Alla fyra hönorna känns pigga och glada, dom äter och bajsar och dricker helt normalt och kommer springandes och kacklandes emot en när man ropar på dom. ❤️ Det är de här 2-3 skinnäggen vi haft som enda problem. Fram tills idag!

Jag trodde först att sambon varit och lagt ut en stor jordgubbe åt hönsen!

Jag har inte gjort hål på klumpen så jag vet inte alls vad den innehåller. Jag försökte lägga ut en bild, men filen är för stor och jag är inte teknisk nog att förminska den. (Sitter på mobilen) Kan det vara något slags jättetidigt skinnägg?! De skinnägg vi fått tidigare har varit ägggula i en hinna, samt en gång var det skal, men det var alldeles mjukt. Utöver dessa så är äggen jättefina med tjockt skal.

Ida Rodin

  • Inlägg: 4
SV: VAD är detta för röd klump?!
« Svar #1 skrivet: 30 sep-22 kl 09:17 »
Ska se om jag lyckas med bilden

Ida Rodin

  • Inlägg: 4
SV: VAD är detta för röd klump?!
« Svar #2 skrivet: 30 sep-22 kl 09:19 »
Äggulan på skopan är gammal och kommer inte från denna klump.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser