Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbärsträd  (läst 1782 gånger)

RickyRickSwe

  • Gäst
Körsbärsträd
« skrivet: 26 aug-22 kl 02:44 »
Vad händer med mitt körsbärsträd? Det verkar dö i mitten. Var ok i våras. Är det dödsdömt nu?!


RickyRickSwe

  • Gäst
SV: Körsbärsträd
« Svar #1 skrivet: 26 aug-22 kl 03:10 »
Detta måste vara det mest korkade stället på hela nätet. Går inte att ladda upp en bild från hårddisk. Går inte att redigera ett inlägg. Rena jävla skämtet! Tack o adjö!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Körsbärsträd
« Svar #2 skrivet: 26 aug-22 kl 08:20 »
Nu kanske du inte är med här längre och läser det jag skriver.
Men det går utmärkt att ladda upp bilder från den egna hårddisken och det är heller inga svårigheter att redigera sina inlägg.
Om man inte är så het på gröten och i stället undersöker hur man gör vissa saker brukar det mesta lösa sig.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Körsbärsträd
« Svar #3 skrivet: 27 aug-22 kl 22:42 »
Det är nog flera än TS som avstår/avstått att publicera bilder på detta forum då man upplever det tjorvigt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Körsbärsträd
« Svar #4 skrivet: 28 aug-22 kl 10:57 »
Ja, men det är nog få som ställer en fråga som verkar angelägen, och sedan blir mer eller mindre galen för att det inte går lätt att ladda upp en bild.

Rötan i trädet verkar som ett litet problem...


Jag har inte lagt upp en bild på alla dessa år, skulle kanske underlättat ibland, men det är inte grejen med forumet för mig. Finns det inte en massa sociala företeelser där man kan lägga upp bilder för fullt? Kanske inte får så vettiga svar där, men det kanske inte är det viktigaste.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Körsbärsträd
« Svar #5 skrivet: 28 aug-22 kl 21:20 »
Största problemet med bilder på detta forum tycker jag är att de måste vara så extremt små att det i princip är oanvändbart.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Körsbärsträd
« Svar #6 skrivet: 28 aug-22 kl 21:34 »
Plättlätt att skicka upp bilder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Körsbärsträd
« Svar #7 skrivet: 28 aug-22 kl 22:35 »
192 kB per bild räcker långt om man bara tänker sig för litegrann. Det är sällan man behöver lägga upp en bild i större upplösning än 640 x 480, vill man ha den större så går det ofta bra ändå om man väljer lämpligt filformat med hänsyn till bildens karaktär och eventuellt låter bildbehandlingsprogrammet komprimera den lite hårdare än vanligt.
En tumregel är JPG i första hand för vanliga foton, men PNG är mycket bättre för t ex inscannad text, linjeritningar och datorgenererade bilder med stora enfärgade ytor och skarpa konturer.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Körsbärsträd
« Svar #8 skrivet: 29 aug-22 kl 19:20 »
Plättlätt att skicka upp bilder.
Det är förmodligen bara jag som ser dåligt och har kass skärm men jag kan faktiskt inte se vad bilden föreställer eller läsa de siffror/bokstäver som verkar finnas på den mörka delen.

Man bör förmodligen göra som @DennisCA när man laddar upp bilder, men det är för tjorvigt för mig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Körsbärsträd
« Svar #9 skrivet: 29 aug-22 kl 21:43 »
Inga problem att få nog så tydliga bilder inom forumets gränser. Här två stycken som är lånade från svenska public service-nyhetssajter bara som exempel.
Först en jpg-bild på 158,5 kB med upplösningen 1024 x 576 , därefter en webp-bild (blir spännande att se om forumet klarar det moderna filformatet) på 21,9 kB med upplösning 650 x 366.
Som jämförelse kan nämnas att upplösningen på en vanlig tv-bild (digital-tv, ej HD) är 720 x 576.

Edit: tumnageln fungerar inte på webp-bilden, men båda laddas och ser ut som de ska om man klickar upp dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Körsbärsträd
« Svar #10 skrivet: 29 aug-22 kl 22:46 »
Det är förmodligen bara jag som ser dåligt och har kass skärm men jag kan faktiskt inte se vad bilden föreställer eller läsa de siffror/bokstäver som verkar finnas på den mörka delen.

Man bör förmodligen göra som @DennisCA när man laddar upp bilder, men det är för tjorvigt för mig.
Bilden var inte så bra i orginal heller..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Körsbärsträd
« Svar #11 skrivet: 29 aug-22 kl 22:52 »
På en större skärm kan jag nu läsa nuffrorna
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Körsbärsträd
« Svar #12 skrivet: 30 aug-22 kl 09:50 »
Jag lägger in en länk till hur man bifogar en bild till sitt inlägg.
Länk: Bilder
Så kan vi lämna den här tråden åt att handla om Körsbärsträd i stället.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Körsbärsträd
« Svar #13 skrivet: 30 aug-22 kl 10:13 »
Jag lägger in en länk till hur man bifogar en bild till sitt inlägg.
Länk: Bilder
Så kan vi lämna den här tråden åt att handla om Körsbärsträd i stället.
Du kanske kan flytta diskussionen till ett lämpligare ställe?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser