Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärbuskar i zon 7?  (läst 1409 gånger)

Zanzad

  • Inlägg: 4
    • Härjedalen
Bärbuskar i zon 7?
« skrivet: 21 aug-22 kl 09:22 »
Jag har tagit bort några träd som gjort sitt och har nu plats för några bärbuskar eller prydnadsbuskar.
Jag skulle gärna vilja ha amerikanske blåbär, men finns det någon sort som klarar av zon 7?

Tips på andra bärbuskar annars? Eller fina prydnadsbuskar?

Har röda krusbär och svarta vinbär så det är inte av intresse [emoji4]

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Bärbuskar i zon 7?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-22 kl 19:48 »
Jag vill gärna slå ett slag för blåbärstry. Det räknas vara härdiga till zon 7 och ska klara temperaturer på under -40. Du behöver ha två olika sorter men det behöver inte gullas med som blåbär. Bären är stora och smakar enligt mig bättre än amerikanska blåbär. De är  troligen minst lika nyttiga. Googla runt lite så kan du läsa på vilka sorter som skulle passa dig. 

Här är en annan, ganska ny tråd i samma ämne: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=198067.0
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Adels

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Bärbuskar i zon 7?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-22 kl 06:34 »
Blåbärstry är betydligt svårare att plocka.Sitter massa blad i vägen,visserligen snygga.Amerikanska blåbär,speciellt de stora kan repas av i stora klasar.Blåbärstry smakar bäst när de är väl mogna nästan mjuka och ytterligare svårplockade.Prova att torka,hyfsat russinsubstitut.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Bärbuskar i zon 7?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-22 kl 16:48 »
Fast där tycker vi olika. Jag har inga problem med plockningen, bara att hålla sig så de får mogna ordentligt först. Jo, de är snygga!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Bärbuskar i zon 7?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-22 kl 12:07 »
Jag tycker också att blåbärstry skulle passa. Det finns både ryska och kanadensiska sorter. De kanadensiska trivs bättre i trakter med milda vintrar, såsom hos oss i Bohuslän. I zon 7 är nog ryska sorter lämpligare.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Bärbuskar i zon 7?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-22 kl 22:04 »
Har inte provat dem själv men Blomqvist plantskola säljer amerikanska blåbär som ska klara finsk zon 5, alltså svensk zon 6-7. (De skulle ta upp sin webbförsäljning i mitten på september igen.)
Jag håller med de andra som svarat i tråden att blåbärstry är ett bra alternativ. De kräver inte surjord som blåbären gör och de "tål spik". Beroende på vad du vill använda bären till kanske bärhäggmispel är ett alternativ eller buskkörsbär?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser