Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så bete till häst.  (läst 1773 gånger)

chemaskbg

  • Inlägg: 1
    • Småland
Så bete till häst.
« skrivet: 18 jun-22 kl 08:46 »
Hej!

Jag har plöjt, harvat, sått och vältat. Dock med en slät vält.

Mkn fråga är... Hur lång tid tar det ungefär innan det börjar växa? Har gått 2 veckor nu o ser knappt ingenting av det.

Har jag vält för dåligt kanske och inte fått ner fröna riktigt?

Mvh

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Så bete till häst.
« Svar #1 skrivet: 18 jun-22 kl 11:27 »
Ööh.. Vad är det du har sått? Det låter onekligen onödigt omständligt. Hos mig kommer (o)gräset upp av sig själv. Hästarna äter allt utom nässlorna. Dem äter jag upp.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Så bete till häst.
« Svar #2 skrivet: 18 jun-22 kl 12:42 »
Det tar åtminstone två-tre veckor innan man börjar se det första gröna "dunet" när man sått in en gräsvall i renbestånd, ibland lite längre, det beror på hur mycket det regnar.

Vältningen ger visserligen fröna bättre kontakt med jorden, men om du sått med en normal giva med frö, vilket brukar vara någonstans 18-25 kg frö per hektar, så brukar tillräckligt med frö gro även utan vältning.

Det händer ju ibland att man sår och så regnar det dagen efter, så att det inte går att välta alls!

Är det sått med "traditionell" såmaskin, pneumatisk såmaskin, eller "kastande spridare"?

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Så bete till häst.
« Svar #3 skrivet: 18 jun-22 kl 13:30 »
Ööh.. Vad är det du har sått? Det låter onekligen onödigt omständligt. Hos mig kommer (o)gräset upp av sig själv. Hästarna äter allt utom nässlorna. Dem äter jag upp.

Hur menar du? Om man har en dålig betesvall av ena eller andra anledningen, och dessutom höga parasitvärden i hästarna, så är det en välgärning att så in en ny betesvall från början.

Har man dessutom svårfödda hästar t.ex. SWB, så behöver man en högre avkastning av arter med rätt kvalitet, medan man för t.ex. Shettisar vill ha ett så mager bete som möjligt, med sorter som ger lite onödig energi t.ex. Genom att lägga om vallen med rätt sorter, så får man rätt sorts bete.

Dessutom så kan man inte äta hur mycket brännässlor som helst, hur gott det än är. På några hektar bete, så kan det ju finnas tusen kvadratmeter med nässlor sammanlagt.

Att bara låta hästar gå på samma yta år efter år, gör dessutom vallen artfattig av bra arter, rik på ogräs och jorden blir kompakt. Blir dessutom ytan alldeles för nerbetad ett år med dåligt med nederbörd (t.ex. 2018), så blir det ännu artfattigare. En sådan vall ökar också risken för att det ska finnas mycket parasiter.
Till slut får man lov att plöja upp det hela, och lägga om vallen.

Nu pratar jag alltså om betesvall på åkermark, inte om naturbeten.

Betesvallar (på åkermark) behöver skötas och underhållas, och det gäller också att ha ett lagom betestryck för att fungera långsiktigt. Med rätt skötsel, och lagom betestryck, så kan det vara 15-20 år mellan gångerna man behöver plöja och börja från början igen.

Men kommer man till en ny gård, så kan också problemet vara att tidigare ägare t.ex. odlat en rödklövervall, eller haft en träda med stor andel baljväxter (i båda fallen alldeles för mycket näring, risk för fång) där man vill att hästarna ska beta.
Då får man börja med att lägga om vallen, så att hästarna kan få en betesvall med hög andel gräs istället som passar för deras näringsbehov.

Jag kör över alla mina betesvallar (får och häst) med en gräsharv av typen långfingerharv varje vår, på den finns en pneumatisk såmaskin monterad, så att vi kan komplettera med arter som det finns dåligt av, och längst bak sitter en vält med cambridge-ringar.
Det här luftar grässvålen lagom mycket och river sönder eventuella rester av hästarnas toaletter. På så sätt minskar jag också mängden parasiter.

Under sommaren så kör vi med betesputsen (slagklippare) på ytor som annars skulle bli förvuxna, i synnerhet där fåren ska beta. Då slår man återigen sönder hästarnas toaletter, och regn sol och luft kommer ner mot markytan, så att parasiter dödas av. Dessutom så "piggar man upp" vallen, och nytt gräs börjar att växa. Gräsklippet som uppstår fungerar som gödning.

Nu har ju jag en tillräckligt stor mängd mark, för att kunna låta vissa ytor bli skördade som vallfoder vissa år, så att de vilar från bete, och på så sätt kunna återhämta sig något.

Men ju mindre ytor man har att tillgå, desto viktigare är det att sköta marken, så att den håller sig frisk och så att det kan växa ordentligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tli, fri, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser