Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  engine cooking  (läst 1769 gånger)

unni

  • Inlägg: 12
    • -
engine cooking
« skrivet: 08 apr-22 kl 20:50 »
Läste något som kallas för "engine cooking", personligen skulle jag vara lite orolig för avgaser eller andra giftiga medel, men finns en hel kokbok i ämnet.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: engine cooking
« Svar #2 skrivet: 08 apr-22 kl 21:51 »
https://www.treadmagazine.com/outdoor-adventures/campsite/manifold-destiny/

Länken leder vidare till en engelsk boktitel som i översättning skulle heta : Laga mat på ditt grenrör.

Amazon placerar boken i sektionen 'Humor och Underhållning'

159 köpare har recenserat, 78% av dessa har gett boken 5 stjärnor av 5!

När jag läser några av alla dessa 5+ recensioner, så verkar folk inte laga recepten - snarare så skrattar de sig igenom boken.

Vilket i sig inte är fel - kanske borde humor inkluderas i Hemredskap?   ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: engine cooking
« Svar #3 skrivet: 08 apr-22 kl 21:58 »
Länken leder vidare till en engelsk boktitel som i översättning skulle heta : Laga mat på ditt grenrör.

Amazon placerar boken i sektionen 'Humor och Underhållning'

159 köpare har recenserat, 78% av dessa har gett boken 5 stjärnor av 5!

När jag läser några av alla dessa 5+ recensioner, så verkar folk inte laga recepten - snarare så skrattar de sig igenom boken.

Vilket i sig inte är fel - kanske borde humor inkluderas i Hemredskap?   ;)
Humor är bra när man ska ta sig igenom en svår situation.

Och ja, det fungerar alldeles utmärkt att laga till mat på grenröret.
Det fanns tom ugnar framtagna för att montera på grenröret förr.
Lastbilschaufförer runt om världen har byggt om sina ljuddämpare för att ha tillgång till en ugn.
Jag har testat att laga till falukorv på mitt eget grenrör.
Dock måste man ha rätt motor då det är bra med utrymme.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: engine cooking
« Svar #4 skrivet: 08 apr-22 kl 22:52 »
Hemberedskap? inkluderar det att ha gott om bränsle till bilen så man kan laga mat på grenröret? påminner om alla katastroffilmer man sett inkl. Mad Max. Enorm bränslebrist men alla kör omkring med värstingmotorer på jakt efter ... just det. Bränsle.  Såklart en sådan receptsamling hamnar i humorkategorin.
Men visst har det förekommit i verkligheten. Dock passar en modern motor dåligt till matlagning. Man kommer inte åt den under alla kåpor. finns dessutom micro till bil om man önskar.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: engine cooking
« Svar #5 skrivet: 09 apr-22 kl 07:38 »
Tillåt mig presentera dig Ms Engine cook, till Mr Ved!       

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: engine cooking
« Svar #6 skrivet: 09 apr-22 kl 08:31 »
Vet flera lastbilschaufförer som kört maten i motorutrymmet, la in lådan när dom åkte hemifrån på morgonen och maten va varm och klar vid lunchtid.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: engine cooking
« Svar #7 skrivet: 09 apr-22 kl 19:15 »
Det kan man i alla fall inte använda  cykeln till.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: engine cooking
« Svar #8 skrivet: 09 apr-22 kl 19:19 »
Vet flera lastbilschaufförer som kört maten i motorutrymmet, la in lådan när dom åkte hemifrån på morgonen och maten va varm och klar vid lunchtid.

Dina chaffiskompisar skulle kunna ta sitt intresse för matlagning till en ny nivå med kokboken The Original Roadkill Cookbook av Peterson.

Försök till svensk översättning av titeln: 'Den ursprungliga kokboken för tillagning av djur som blivit offer för trafikdöden'

Annars lär det väl bli färre trafikdödade djur med den minskade trafiken som blir vid en krissituation.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: engine cooking
« Svar #9 skrivet: 10 apr-22 kl 13:05 »
När jag jobbade som lastbilschaufför, hade jag en kolega som värmde lunchen på grenröret. Det fungerade utmärkt. Men när han fick en nyare lastbil att köra, med tippbar hytt och oljestickan framdragen till kylaren fungerade det inte längre. Det var inte läge för att tippa hytten för att komma åt grenröret.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: engine cooking
« Svar #10 skrivet: 10 apr-22 kl 19:59 »
I alla tider har man ju utnyttjat spillvärme som uppstår på arbetsplatsen, eller för den delen, värmekällor som egentligen har ett annat syfte, för matlagning. Inte bara i samband med förbränningsmotorer, det har ju varit mycket lätt gjort att värma mat här och var i allehanda ånganläggningar eller i anslutning till ugnar mm i metallindustrin.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: engine cooking
« Svar #11 skrivet: 10 apr-22 kl 20:19 »
När jag jobbade som lastbilschaufför, hade jag en kolega som värmde lunchen på grenröret. Det fungerade utmärkt. Men när han fick en nyare lastbil att köra, med tippbar hytt och oljestickan framdragen till kylaren fungerade det inte längre. Det var inte läge för att tippa hytten för att komma åt grenröret.

Man ska ha en nosbil :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: engine cooking
« Svar #12 skrivet: 10 apr-22 kl 22:00 »
Man ska ha en nosbil :)

Om man alltid har så tung och kompakt last att man inte gör förlust på den kortare flaklängden på en sådan, så för all del...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: engine cooking
« Svar #13 skrivet: 10 apr-22 kl 22:07 »
Man får prioritera om man vill värma mat smidigt :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: engine cooking
« Svar #14 skrivet: 10 apr-22 kl 23:16 »
Ett tag funderade jag på att svetsa ihop en värmelåda och koppla den till motorns kylsystem. Ständigt kring 90 grader när man åker, och ha den mellan sätena fram. Men det är enklare med inverter och mikro...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser