Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyttja frånluften för växthusuppvärmning  (läst 2518 gånger)

Metamorfix

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« skrivet: 14 nov-21 kl 22:41 »
Hej alla,
Jag funderar sedan ett tag tillbaka på hur man kan göra för att nyttja frånluftsvärmen från bostadshuset (70tal, frånluftsfläkt) för växthusuppvärmningen. Växthuset är byggt mot husvägg med ena långsidan. Frånluften dras ut från huset utan värmeåtervinning. I min enfald tänker jag då att det borde vara möjligt att använda den värmen för att hålla växthuset frostfritt. Det har ca 16 kvadrat. Jag misstänker att det inte är så enkelt som att dra in luften direkt i växthuset. Då blir det väl en massa kondens? Men det borde väl vara möjligt att använda någon slags värmeväxlare? Och hur bär man sig åt då? Vem vänder man sig till?

Det skulle kännas bättre ur miljösynpunkt att göra något vettigt med värmen istället för att blåsa ut den i omgivningen. Uppvärmningen av huset sker med bergvärme.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #1 skrivet: 14 nov-21 kl 22:57 »
Visst får du kondens, men den kommer ju på glasrutorna och de är ju gjorda för att tåla det i ett växthus. Låter bra att göra så, du får ju också lite högre koldioxidhalt i växthuset.

Störs du av kondensen kan du ju alltid låta luften gå genom 10-20 meter spirorör inne i växthuset, då kondenserar det mesta i röret. Se till att det lutar lite nedåt så vattnet inte rinner in i huset.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #2 skrivet: 15 nov-21 kl 08:01 »
Får man fråga vad din uppvärming i huset består av

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #3 skrivet: 15 nov-21 kl 10:43 »
Får man fråga vad din uppvärming i huset består av

Det står på sista raden i trådens första inlägg.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #4 skrivet: 15 nov-21 kl 10:51 »
lämnar ett tassavtryck och hoppas på bra svar & förslag till denna kloka fråga!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #5 skrivet: 15 nov-21 kl 11:46 »
Växterna kommer att må bättre då co2-halten förmodligen ligger kring 600 ppm i utgående luft mot 400 ppm i utomhusluften. Högre luftfuktighet är väl bra för de flesta växter, och kondensvattnet kan du samla upp och vattna med. Det finns en del växter som inte gillar kranvatten. Kanske är dumt att använda just spirorör då, eftersom de är förzinkade och en del växter kanske har problem med zink. Rostfritt eller aluminium är nog bättre för att vara på den säkra sidan om man vill vattna känsliga växter.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #6 skrivet: 15 nov-21 kl 13:54 »
Kanske är dumt att använda just spirorör då, eftersom de är förzinkade och en del växter kanske har problem med zink. Rostfritt eller aluminium är nog bättre för att vara på den säkra sidan om man vill vattna känsliga växter.

Borde inte vanligt markavlopsrör fungera? Att köpa rostfritt till ventilation låter onödigt dyrt
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #7 skrivet: 15 nov-21 kl 17:37 »
Jo, fast man måste nog ha lite längre rör då för att få det att kondensera tillräckligt.

Man kan ju ta värmeväxlaren från en eller ett par kondenstorktumlare på återvinningen så får man en kompakt enhet.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #8 skrivet: 16 nov-21 kl 12:45 »
Det står på sista raden i trådens första inlägg.
Ja jo.. jag tänkte på golvvärme. Radiatorer...

Metamorfix

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #9 skrivet: 18 nov-21 kl 07:02 »
Det är radiatorer vi har. Värmepumpen står i tvättstugan och det är från tvättstugan som dörren ut går direkt in i växthuset. Frånluftsfläkten sitter lite snett ovanför växthuset på taket och köksfläktens rör kommer ner direkt bredvid ett fönster som hamnade innanför växthuset. All relevant teknik ligger alltså väldigt nära.

Tack för alla svar. Nu ska jag försöka reda ut vad ett sådant rör är för något.
Detta med CO2 hade jag inte ens tänkt på. Spännande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #10 skrivet: 18 nov-21 kl 11:17 »
Spirorör är de vanliga ventilationsrören som är gjorda av spiralvriden galvad tunnplåt som falsats ihop. Du kan t ex köpa dem här https://soliduct.se/, men alla plåtslagare som har med ventilation har sådana.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #11 skrivet: 18 nov-21 kl 11:27 »
Du kan egentligen  leda bort all luft till växthuset men jag hade satt en värmeväxlare på utgående frånluft så inluften in i huset blir förvärmd.
Den lilla värme som sen blir över kan sen gå till växthuset.
 Men jag tror inte du kan räkna med mer än att du kanske kan hålla frostfritt en månad längre i bästa fall.
Ett växthus drar mycket energi. Kan man då dessutom ta tillbaka den energin med en växlare så innebär det att växthuset ändå får en kostnad för energin.

Spelar pengarna ingen roll så är det bara att köra på

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #12 skrivet: 18 nov-21 kl 11:31 »
Hur blir det om man bygger av 2 glas isolerglas?
Funkar det lika bra?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #13 skrivet: 18 nov-21 kl 11:38 »
Hur blir det om man bygger av 2 glas isolerglas?
Funkar det lika bra?

Isolerglas förändrar kalkylen positivt I vilken temp man kan hålla

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #14 skrivet: 18 nov-21 kl 11:39 »
Det är radiatorer vi har. Värmepumpen står i tvättstugan och det är från tvättstugan som dörren ut går direkt in i växthuset. Frånluftsfläkten sitter lite snett ovanför växthuset på taket och köksfläktens rör kommer ner direkt bredvid ett fönster som hamnade innanför växthuset. All relevant teknik ligger alltså väldigt nära.

Tack för alla svar. Nu ska jag försöka reda ut vad ett sådant rör är för något.
Detta med CO2 hade jag inte ens tänkt på. Spännande.
Om jag förstår dig rätt har du alltså frånluften från bostaden i växthuset redan?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #15 skrivet: 18 nov-21 kl 11:44 »
Bara flottoset ser det ut som.

Metamorfix

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #16 skrivet: 22 nov-21 kl 22:00 »
Såhär är det: som det är nu är växthuset ouppvärmd. Frånluften dras ut från bostadshuset av en fläkt på taket. Värmen ur den luften används just nu inte alls. Att återvinna den för att förvärma luften som kommer in i bostaden är ett jätteprojekt eftersom  det inte finns kanaler (det har vi rett ut för flera år sedan). Just nu finns ventiler i fönstren som suger in kalluft utifrån genom att det råder ett undertryck i huset. Att bygga in ett system med tilluftskanaler som kan förse huset med förvärmd luft blir en alldeles för omfattande ombyggnation. Då känns det mer rimligt att försöka ta tillvara på den luften för att värma växthuset, då behövs bara en kanal, liksom. Och går det utan hjälp av värmeväxlare så blir det ju ännu enklare. Och då är min fråga, som jag delvis fått svar på, om det finns något som gör det olämpligt att använda frånluften som den är. Som t ex fukt, co2, stekos🤪 Eller annat.
Men intressant att det verkar göra så lite skillnad för temperaturen i växthuset? Det känns som om det borde vara effektivare. Växthuset är ju dessutom tillbyggt till huset, har alltså en långsida som består av husvägg.
Spännande hursomhelst med alla synpunkter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #17 skrivet: 23 nov-21 kl 00:22 »
Det blir ju inte jättevarmt i ett oisolerat växthus, men helt klart gör det nytta. Och att det kondenserar i ett rör gör ju också att du får lite extra värme.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nyttja frånluften för växthusuppvärmning
« Svar #18 skrivet: 23 nov-21 kl 11:59 »
Man kan betrakta växthuset som en solfångare där man värmer upp luften och delar den med huset.
Och under perioder när man har värme över i huset dela av med sig den.

Allt handlar helt enkelt om att ha ett kretslopp och en möjlighet att styra flödena på ett smart sätt.
ett rör högt och ett lågt.
Fläktar i dessa som kan köras åt ena eller det andra hållet styrning till detta som styrs av hur varmt det är i  boningshuset.

Att kunna återcirkulera är nog den viktigaste delen i detta för att slippa värma upp kall luft hela tiden.
Jobbar man då dessutom med vedeldning så torkar den ut kåken effektivt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, sayerbýr, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser